عملیات اجرایی طرح توسعه میدان یاران آغاز شد


عملیات اجرایی طرح توسعه میدان یاران آغاز شد

همزمان با سومین روز از هفته دولت، آیین تنفیذ قرارداد و عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

عملیات اجرایی طرح توسعه میدان یاران آغاز شد

به گزارش ایران اکونومیست، مجری طرح توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی یاران، با اعلام اینکه با تنفیذ این قرارداد، تولید تجمعی حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت از میدان یاران محقق خواهد شد، گفت: این میزان تولید حدود چهار میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشورمان ایجاد خواهد کرد.

سید حسن محسنی زنوزی ادامه داد: با شروع عملیات اجرایی این میدان ضریب بازیافت از این میدان که هم اکنون بالغ بر 4 درصد است به حدود ۷.۷ درصد خواهد رسید که تولید حداکثری روزانه ۳۶ هزار بشکه از این میدان را ممکن خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از پمپ های درون چاهی برای نخستین بار در میدان یاران انجام شده است، گفت: روش های جدید افزایش ضریب بازیافت نیز به صورت پایلوت در این قرارداد اجرایی خواهد شد.

به گفته زنوزی، نفت در جای میدان نفتی یاران بالغ بر ۱.۷ میلیارد بشکه تخمین زده می شود و با اجرای این طرح، امکان اشتغالزایی مستقیم برای ۱۰۰۰ نفر فراهم می شود.

وی در خصوص توسعه فاز نخست میدان یاران نیز گفت: تولید نفت این میدان در فاز نخست بالغ بر ۲۰ هزار بشکه در روز است که ۴۵ درصد از آن از طریق پمپ های درون چاهی تامین می شود.

در ابتدای دولت سیزدهم، قرارداد توسعه و بهره برداری یکپارچه میدان مشترک یاران (شمالی و جنوبی) بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا با اخذ مصوبه شورای اقتصاد آماده تنفیذ شد که امروز و همزمان با سومین روز از هفته دولت به صورت رسمی عملیات اجرایی آن آغاز شد . جمع سرمایه گذاری مستقیم این قرارداد بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار و هدف آن افزایش تولید از این میدان در دوره ۱۰ ساله قرارداد به میزان حدود ۳۹.۵ میلیون بشکه نفت خام است.

بر اساس این گزارش، امروز و همزمان با سومین روز از هفته دولت حدود ۹۰۰ میلیون دلار طرح راهبردی در صنایع بالادستی نفت و ۲۳ پروژه عام المنفعه در استان خوزستان افتتاح شد.

از جمله طرح‌هایی که امروز عملیات اجرایی یا مراسم تنفیذ قرارداد آن ها به صورت رسمی انجام شد، می توان از طرح توسعه فاز دوم میادین یاران شمالی و جنوبی به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار، آغاز عملیات اجرایی میدان بلال به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار و طرح افزایش تولید نفت میدان نرگسی به عنوان یکی از میادین مهم در طرح های ۲۸ گانه نگهداشت و افزایش تولید نفت اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)