خودداری جزایر سلیمان از فروش سوخت به گارد ساحلی آمریکا


خودداری جزایر سلیمان از فروش سوخت به گارد ساحلی آمریکا

یک مقام آمریکا گفته است ک دولت جزایر سلیمان به یک شناور گارد ساحلی ایالات متحده مجوز ورود و پهلوگیری در بندر این کشور در اقیانوس آرام برای سوخت گیری و دریافت تدارکات نداده است.

خودداری جزایر سلیمان از فروش سوخت به گارد ساحلی آمریکا

به گزارش روز جمعه ایران اکونومیست از خبرگزاری رویترز؛ دفتر رسانه ای گارد ساحلی ایالات متحده اعلام کرد: شناور یو اس سی جی سی اولیور هنری که در منطقه جنوب اقیانوس آرام برای یک سازمان ماهیگیری منطقه ای برای جلوگیری از ماهیگیری غیرمجاز گشت می زده، نتوانسته مجوز سوختگیری در هونیارا پایتخت جزایر سلیمان را دریافت کند و وادار به مراجعه به گینه نو پاپوآ شده است.

نیروی دریایی انگلیس نیز از اظهار نظر در باره گزارش شبکه های اجتماعی خودداری کرد مبنی بر این که به کشتی گشتی اچ ام اس اسپی که در عملیات نظارت بر ماهیگیری غیرقانونی در منطقه ویژه اقتصادی فیجی، گینه نو پاپوآ، گینه نو، جزایر سلیمان و وانوواتو مشارکت داشته، نیز مجوز ورود به بندرهای جزایر سلیمان داده نشده است.

با اینکه هونیارا و پکن استقرار پایگاه نظامی چین را در این جزایر بر اساس پیمان امنیتی ماه مه رد کرده اند، اما پیش نویس این پیمان امنیتی دوجانبه نشانگر مجوز نیروی دریایی چین برای پهلو گیری و دریافت پشتیبانی از این جزیره هاست.

مرکز نظارت و بازرسی دریانوردی سازمان ماهیگیری مجمع جزایر آرام با عضویت ۱۷ کشور واقع در حوزه اقیانوس آرام در هونیارا مرکز جزایر سلیمان قرار دارد، با کمک استرالیا، ایالات متحده، نیوزیلند و فرانسه، عملیات سالانه نظارت و بازرسی برای مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی برگزار می کند.

روابط عمومی گارد ساحلی آمریکا مستقر در هاوایی به رویترز گفت که دولت جزایر سلیمان به درخواست واشنگتن برای دادن مجوز دیپلماتیک برای سوختگیری و دریافت پشتیبانی این شناور در هونیارا پاسخ نداده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا اخیراً در مجمع جزایر اقیانوس آرام سخنرانی کرده اند. جزایر سلیمان در مرکز رقابت جدید پکن و واشنگتن در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به دلیل نگرانی از نفوذ چین در این منطقه در پی برگزاری اجلاس کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام در ماه سپتامبر است. میزبانی آمریکا از کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام، در میان موج جدیدی از دیپلماسی رفت و برگشت آمریکا در منطقه با هدف تقویت اتحادها در اقیانوس آرام علیه پکن انجام می شود. واشنگتن اعلام کرده است تعدادی سفارت جدید در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان دهنده تلاش آمریکا برای مقابله با نفوذ چین در منطقه است روز شنبه گفت، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ماه سپتامبر در کاخ سفید میزبان رهبران کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که رهبران این کشورها در اواخر ماه سپتامبر برای یک جلسه و شام به واشنگتن دعوت خواهند شد و این نشست فرصتی تاریخی برای آمریکا و کشورهای جزیره ای اقیانوس آرام برای گفتگو خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما