ارز 4200 تومانی منشاء انحرافات اقتصادی بود


ارز 4200 تومانی منشاء انحرافات اقتصادی بود

مشهد ـ امام جمعه مشهد گفت: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی منشأ انحرافات مفسده‌آمیز در اقتصاد کشور بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته ۴ شهریورماه در حرم مطهر رضوی، با اشاره به آغاز هفته دولت، به تشریح دو خصوصیت اصلی شهیدان رجایی و باهنر پرداخت و اظهار کرد: پس از مبارزات سیاسی مردم و پیروزی انقلاب، سلسله بحران‌های امنیتی و چالش‌های اجتماعی در کشور پدید آمد که ناامنی‌ها و آشوب‌های فراوانی را در شهرهای مختلف ایجاد کرد.

«اخلاص» و «ولایتمداری» شهدای دولت

وی با بیان این‌که تصدی مسئولیت از سوی شهیدان رجایی و باهنر در دولت وقت سرآغازی شد تا شخصیت آنان در کانون توجهات و محور تعلق‌خاطر مردم قرار بگیرد، ادامه داد: شهدای دولت دو خصوصیت «اخلاص» و «ولایتمداری» داشتند که باید همه‌ساله در هفته دولت مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به اخلاص فوق‌العاده شهیدان رجایی و باهنر اشاره کرد و گفت: آنان خدمت به خلق خدا را مصداق عبادت و خدمت به خدا می‌دیدند.

وی با اشاره به دومین خصوصیت شهدای دولت، خاطرنشان کرد: شهید رجایی در نخستین فراز از سخنرانی تحلیف خود به‌صراحت می‌گفت که «من مقلد امام هستم» و این در حالی بود که در آن زمان، بنی‌صدر عهده‌دار امور بود که نه‌تنها هیچ تعلق‌خاطری به امام نداشت بلکه حتی به دنبال آن بود که جایگاه خود را هم‌تراز با جایگاه ولایت قرار دهد.

ارزیابی دولت‌ها بر مبنای اخلاص و ولایتمداری

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که اخلاص و ولایتمداری، دو شاخصه ارزیابی عملکرد مسئولان در دولت‌های مختلف است، تصریح کرد: هرگاه خواستیم نسبت به عملکرد دولت‌های وقت ارزیابی دقیقی داشته باشیم، بر اساس این دو شاخصه قضاوت کرده‌ایم تا بدانیم دولتمردان اولاً تا چه حد اخلاص دارند و دوماً تا چه میزان معتقد به ولایت فقیه هستند.

وی اضافه کرد: هر جا احساس کردیم عملکرد دولت از فرمان رهبری زاویه گرفته، برحسب تکلیف ولایی خود تذکر می‌دادیم و ارزیابی از دولت سیزدهم نیز باید بر همین اساس باشد.

امام جمعه مشهد با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم برای حل مشکلات مردم، ابراز کرد: مسئله پاسخگویی به مطالبات رهبری، اصل اساسی برای سنجش عملکرد دولت است زیرا اساساً مسئله‌ای که مردم را به نظام پایبند و متعهد می‌کند، به خاطر قداستی است که در سایه حاکمیت حجت امام زمان (عج) برای این نظام حاصل شده است.

وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری سه مطالبه رسمی از دولت سیزدهم مطرح کردند، اظهار کرد: توصیه اصلی رهبر معظم انقلاب، تلاش برای تحقق دولت مردمی بود یعنی همان موضوعی که پیش از انتخابات نیز وعده آن داده شد و رهبری تأکید داشتند که دولت باید حتماً مردمی باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که رئیس جمهور زیر کولر در کاخ ریاست جمهوری نمی‌تواند مدیریت عادلانه‌ای داشته باشد، گفت: مدیریت عادلانه در حیطه توانمندی رئیس جمهوری است که با آحاد ملت ارتباط بگیرد و حتی در بیابان کرمان پای حرف کشاورزان بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: در کارنامه سیزده‌ماهه این دولت شاهد بوده‌ایم که دولتی مردمی و در دل واقعیت‌هاست و از روزی که از مجلس اعتبار رسمی گرفت، سفرهای استانی آغاز شد که نخستین مقصد آن نیز پر چالش‌ترین استان کشور یعنی استان خوزستان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: خلوص نیت، تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر مطالبه دوم رهبر معظم انقلاب از دولت بود، باید اذعان کرد که این دولت، تلاشگر و خستگی‌ناپذیر بوده و مطالبه سوم، تأکید بر مبارزه مستمر دولت با مصادیق فساد و بسترهای فسادزا بود.

وی بیان کرد: در طول یک سال گذشته رئیس جمهوری به میدان آمده که برای اجرای فرمان رهبری، با کمال صلابت هزاران میلیارد تومان سرمایه ملی را از جیب چهار هزار نفر بیرون کشیده و به حساب ۷۵ میلیون نفر ریخته است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی منشأ انحرافات اقتصادی

آیت‌الله علم‌الهدی، ارز ترجیحی را منشأ همه انحرافات مفسده‌آمیز در اقتصاد دانست و افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد تا در اثر یک شوک اقتصادی، تورم کشور در حالی که از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده بود، دوباره دچار افزایش ۱۲ درصدی باشد که البته یک عارضه مقطعی است.

وی ادامه داد: در شرایطی که میانگین کاهش تورم کشوری به میزان دو درصد است اما خوشبختانه در استان ما، بیش از پنج درصد از تورم کاهش پیدا کرده و با ابطال ارز ترجیحی، هم تورم مهار می‌شود و هم روند کاهش قیمت در برخی اقلام اساسی همچون برنج و روغن نزولی خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که موفقیت اقتصادی دولت در گرو تلاش شبانه‌روزی در برخورد با فساد است، به عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره و ابراز کرد: عملکرد موفق دولت باعث شده تا قطار دیپلماسی ایران اسلامی از ریل سازش در برابر چند کشور مستکبر وارد مسیر تعامل پویا با همسایگان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه