تولید 11 میلیون تن گندم طی یک‌سال


تولید 11 میلیون تن گندم طی یک‌سال

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ با مقایسه‌ای در آمار تولید، به طور کلی در سال گذشته هشت و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم، در حالی که تولید گندم در سال اول دولت سیزدهم به ۱۱ میلیون تن رسید.

تولید 11 میلیون تن گندم طی یک‌سال

به گزارش ایران اکونومیست، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در کشور به ۷.۵ میلیون تن رسید، گفت: در حوزه امنیت و تولید غذا در کشور و اوضاع جهانی امنیت غذایی و عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم می‌توان گفت امروز در دنیا بعد از جنگ روسیه و اوکراین یک وضع ویژه در حوزه غذا ایجاد شده است.

ساداتی نژاد افزود: در قانون اساسی تمام کشورهای جهان یکی از وظایف دولت‌ها، تامین امنیت غذایی است. بعضی کشورها این را مستقلاً در قانون اساسی خودشان دارند بعضی از کشورها آن را جزئی از امنیت ملی تعریف می‌کنند و این را وظیفه دولت‌ها می‌دانند؛ ما هم در قانون اساسی‌مان این را داریم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بعد از جنگ اوکراین اوضاع سختی در حوزه غذا در دنیا ایجاد شد که باعث شد غذا در اولویت نخست جهان قرار گیرد. البته غذا قابل رقابت با هیچ اولویتی در هیچ کشوری از دنیا نیست، ولی به علت جنگی که اتفاق افتاد، قیمت غذا و غلات در دنیا افزایش پیدا کرد که با این افزایش قیمت غذا، شرایط ویژه‌ای در حوزه غذا ایجاد شد به نحوی که برخی‌ها کشتی‌های غذا را در مسیرها تغییر دادند. همچنین بعضی تغییرات سیاسی در برخی کشورها ناشی از مباحث امنیت غذایی ایجاد شد. تا حدی که بسیاری از کشورهای مدعی، دچار کمبود، سهمیه بندی یا صف در بعضی از کالاها شده‌اند یعنی در دنیا جایگاه غذا افزایش پیدا کرد و خودش را نشان داد.

وی در ادامه اضافه کرد: در طول این سال‌ها یک اتفاق دیگر هم در دنیا افتاده است، آن هم اینکه امنیت غذایی کف توجهات دولت‌ها و کشورها است، اما امروز این ارتقاء پیدا کرده به قدرت غذا و اقتدار غذایی یعنی، امروز غذا، یکی از عوامل قدرت و استیلا محسوب شده است. مثلاً در آمریکا یک کشوری که چهار درصد جمعیت جهان را دارد، ۳۷ درصد غذای دنیا را تولید می‌کند؛ لذا کشورها به دنبال قدرت غذایی‌اند به دنبال اقتدار غذایی‌اند. قدرت غذا امروز در دنیا نشان داد که یا هم طراز قدرت نظامی است یا بالاتر از آنست. این جنگ اخیر هم به شفافیت این را نشان داد؛ لذا امروز آذوقه، غذا، غلات عین انبارهای مهمات‌اند. این جایگاه غذا تو دنیا است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: ما جمهوری اسلامی ایران به دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی‌مان، به لطف خداوند و نعمت‌های خدادادی در جنوب غرب آسیا، بهترین موقعیت تولید غذا را داریم غذا که می‌گویم یعنی محصولات کشاورزی؛ بنابراین کرسی اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا از نظر ظرفیت تولید از آن جمهوری اسلامی است. چشم اندازی که در دولت سیزدهم در حوزه غذا تعریف شده، رسیدن به قله حوزه کشاورزی و به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است. این کرسی که از آن ماست و ما باید روی آن بنشینیم.

ساداتی نژاد در ادامه افزود: دولت سیزدهم با چشم اندازی بلندی که در این یک سال برنامه‌ریزی کرده (رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا)، پنج محور اصلی را مدنظر قرار داده است. محور نخست، حوزه تولید است حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا از تاکیدات مهم رئیس محترم جمهور در برنامه تحول دولت سیزدهم بود. مقام معظم رهبری در فرمایشات آغاز سال در خصوص برنامه تحول دولت سیزدهم در حوزه غذا و کشاورزی به خودکفایی، کاهش وابستگی به واردات و افزایش معیشت کشاورزان تاکید کردند.

وی همچنین تصریح کرد: ما برنامه تحول در حوزه تامین و تولید غذا را از اوایل کار دولت شروع کردیم. محوری‌ترین برنامه ما، کشاورزی قراردادی است. در دنیا مدرن‌ترین روش حمایت از کشاورز، کشاورزی قراردادی است. کشاورزی قراردادی به عبارتی یعنی، ما به کشاورزمان بذر اصلاح شده، کود و سم می‌دهیم که او دغدغه خرید نداشته باشد، او را بیمه می‌کنیم و زمانی که تولید کرد، آن هنگام سر خرمن با کشاورز محاسبه می‌کنیم؛ لذا کشاورز فقط توجه‌اش به تولید است. ما با ۲۵۰ هزار هکتار برای کشت گندم از مهرماه شروع کردیم و ان‌شاءالله برای سال زراعی جدید که از انتهای شهریور شروع می‌شود، کشت گندم را در کل کشور به این سمت پیش خواهیم برد.

ساداتی نژاد اضافه کرد: با فرمایشان مقام معظم رهبری در آغاز سال، در سوم فروردین ماه، قیمت خرید تضمینی گندم را از هفت هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادیم و همچنین برای اینکه کود مناسب به زمین داده شود، ۴۵ درصد قیمت کود را پایین آوردیم. حالا با مقایسه‌ای در آمار تولید، به طور کلی در سال گذشته هشت و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم، در حالی که تولید گندم در سال اول دولت سیزدهم به ۱۱ میلیون تن رسید. دولت پارسال چهار و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد و ما امسال هفت و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: کشاورزان ما در سال گذشته یک و هشت دهم میلیون تن برنج در کشور تولید کردند، اما امسال دو و سه دهم میلیون تن برنج در کشور تولید می‌کنیم. همچنین در تولید جو، ۳۰ درصد رشد داشتیم؛ تولید ذرت ۱۳ میلیون تن در سال گذشته بود و امسال به ۱۵ و نیم میلیون تن رسید؛ در تولید پنبه ۲۵ درصد رشد داشتیم، یعنی امنیت حوزه تولید غذا و محصولات کشاورزی با حمایت جدی تولید در کشور افزایش پیدا کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا