پرداخت 700 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل تا پایان دولت سیزدهم


پرداخت 700 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل تا پایان دولت سیزدهم

قم- معاون اجرایی رئیس جمهور گفت:حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده دولت قبل است که از ابتدای دولت سیزدهم تا انتهای این دولت باید پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید صولت مرتضوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در سخنانی اظهار داشت: از جمله کارهایی که در دولت سیزدهم در حال انجام احداث یک میلیون مسکن و برنامه ریزی برای افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیر نفتی و افزایش ۲۲ درصدی ترانزیت است.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان داشت: در زمستان و تابستان سال ۱۴۰۰ مشکلات کمبود گاز و برق داشتیم که با پیش بینی‌های انجام شده این بحران‌ها زا نخواهیم داشت.

وی با اشاره به سفرهای رئیس جمهور به استان‌های مختلف اظهار داشت: در سفرهای دولت به استان‌های کشور ۵۱۰ مصوبه با ۵۳۰۰ پروژه تصویب و به مرحله اجرا در آمد.

مرتضوی بیان داشت: در استان قم ۱۴۲ مصوبه در سفر رئیس جمهور به قم داشتیم که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و ۱۳ هزار میلیارد تومان به استان قم اختصاص داده شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: هزار میلیارد نیز از محل منابع عمومی به استان قم اختصاص داده شده است و به زودی نیز ۵۰۰ میلیارد تومان نیز تخصیص داده می‌شود و تا پایان سال نیز تلاش می‌شود تا ۲ هزار میلیارد تومان دیگر از محل منابع عمومی به استان قم اختصاص یابد.

وی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام استان قم اظهار داشت: راه آهن سریع السیر از پروژه‌های مهم استان قم است که پیش بینی‌های اعتباری برای آن انجام شده است و کار تکمیل مونوریل نیز با جلساتی که با شهرداری برگزار شده انجام می‌شود.

مرتضوی همچنین بیان داشت: خرید واگن برای مترو، حل مشکلات فرودگاه و تکمیل آن؛ موضوع دریاچه نمک و همچنین احداث کمربندی شهید سلیمانی از جمله پروژه‌هایی بوده که برای آنها تصمیمات خوبی گرفته شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان داشت: رئیس جمهور وقتی دولت را تحویل گرفت با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بود.

وی ادامه داد: هزینه‌هایی که دولت قبل با اوراق خزانه انجام داده بود ماهانه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان و از اوایل سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی به همراه داشته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تا انتهای این دولت در حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده است که باید پرداخت شود..

مرتضوی یکی از مشکلات دولت سیزدهم را نوسانات ارزی برشمرد و ابراز داشت: بر اساس اسنادی که موجود است از سال ۹۴ تا ۹۶ بیش از ۳۱ میلیارد دلار ارز برای کنترل بازار ارز از خزانه برداشته شده است و با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شده است.

وی ادامه داد: دولت گذشته حدود ۶۰ تن طلا برای کنترل بازار سکه باز وارد بازار کرد که دارای آثار تورمی بوده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم ابراز داشت: در این شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه بود کسری را جبران کرد و از سوی دیگر بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت و به خواسته معلمان نیز جامعه عمل پوشاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...