همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید


همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید

به تازگی اولین قسمت از سریال جدید بازی تاج و تخت با اسم House of the Dragon پخش شد. در این مطلب به نکات مهم این سریال اشاره می‌کنیم.اکثر طرفداران سریال «بازی تاج و تخت» یا گیم آف ترونز احتمالا چیز زیادی در مورد اولین اسپین آف این مجموعه، یعنی...

به تازگی اولین قسمت از سریال جدید بازی تاج و تخت با اسم House of the Dragon پخش شد. در این مطلب به نکات مهم این سریال اشاره می‌کنیم.

اکثر طرفداران سریال «بازی تاج و تخت» یا گیم آف ترونز احتمالا چیز زیادی در مورد اولین اسپین آف این مجموعه، یعنی خاندان اژدها نمی‌دانند. میلیون‌ها نفر سری رمان‌های «نغمه یخ و آتش» را که منبع اقتباس «بازی تاج و تخت» هستند را مطالعه کرده‌اند و با دنیای جرج آر آر مارتین آشنا هستند.

با این حال کتاب Fire Blood، اثر سال 2018 و منبع اقتباس سریال House of the Dragon، با کمتر از 10 درصد نقد در سایت Goodreads، نسبت به پنج کتاب اصلی، بسیار کمتر خوانده شده است. نکته جالب اینکه رسانه The Verge با تمسخر اخبار مربوط به سریال پیش درآمد، گفته است که HBO قصد دارد «بدترین کتاب جورج آر آر مارتین» را اقتباس کند!

بنابراین با توجه به اینکه قسمت اول از سریال جدید بازی تاج و تخت، این یکشنبه پخش شد، شاید سوالاتی در مورد محصول جدید شبکه اچ بی او داشته باشید. خوشبختانه ما اینجا هستیم تا بهتان کمک کنیم. بیایید نگاهی به 11 سوالی که در ذهن دارید، بیندازیم. در این مطلب هیچ بخشی از سریال اسپویل نمی‌شود.

1- سریال در مورد چه کسی است؟ داستان از چه قرار است؟

همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید

تصویری از شاهزاده دِیمون تارگرین

سریال جدید بازی تاج و تخت در واقع پیش درآمدی بر «رقص اژدهایان» است؛ جنگ داخلی تارگرین‌ها که حدود 170 سال قبل از وقایع سریال اصلی رخ داد و به مرگ تقریبا تمام اژدهایان این خاندان ختم شد. همانطور که شیرین باراتئون توضیح داده بود، این واقعه در مورد دو خانواده است که هر دو «فکر می‌کردند به تخت آهنین تعلق دارند. هنگامی که مردم شروع به جناح گیری کردند، جنگ و اختلاف آنها، پادشاهی تارگرین را به دو قسمت تقسیم کرد. برادر با برادر جنگید و اژدها با اژدها. وقتی آتش فروکش کرد، هزاران نفر مرده بودند و این فاجعه برای تارگرین‌ها گران تمام شد. آنها هرگز نتوانستند به قدرت قبلی خود دست یابند».

مانند سریال اصلی، خاندان اژدها هم میزبان تعداد بی‌شماری از شخصیت‌های مختلف است که بسیاری از آن‌ها، مانند سریال بازی تاج و تخت به مرگ وحشتناکی خواهند رسید. اما چهار شخصیت اصلی وجود دارد که حتما باید با آنها آشنا شوید:

ویسریس تارگرین اول: پادشاه و نوه‌ی جاهاریس آشتی‌دهنده
دیمون تارگرین: برادر کوچکتر پادشاه
رینیرا تارگرین: فرزند ارشد ویسریس، ملقب به «عزیز قلمرو»
آلیسنت های‌تاور: دخترِ دست پادشاه

2. خاندان استارک و لنیستر چه نقشی در این سریال دارند؟

حقیقت این است که آنها نقش چندان مهمی در سریال فرعی بازی تاج و تخت ندارند. توجه داشته باشید که هیچ یک از چهار شخصیت بالا از خانواده استارک یا لنیستر نیستند. اعضای این دو خانواده که بیشترین اهمیت را در سریال اصلی داشتند، در خانه اژدها هم حضور خواهند داشت، اما بیشتر به عنوان شخصیت‌های فرعی دیده می‌شوند.

فصل‌های اول بازی تاج و تخت درباره جنگ داخلی بین این دو خانواده بود. خاندان اژدها درباره جنگ داخلی در یک خانواده است. تارگرین‌ها بر کل این سریال تسلط خواهند داشت و جای درخششی برای سایر خاندان‌های وستروس باقی نمی‌گذارند.

3- اگان فاتح کیست؟ آیا شخصیت مهمی است؟

مطمئنا او شخصیت مهمی است. اِگان همراه با رینیس و ویسنیا، دو خواهر و همسرش (برای تارگرین‌ها زنا با محارم یک موضوع کلیدی است) از اژدهایان خود برای فتح تمام وستروس، از شمال دورن تا جنوب دیوار، حدود 300 سال قبل از رویدادهای سریال اصلی استفاده کرد و در نتیجه پادشاهی یکپارچه‌ای را در کل قلمرو تشکیل داد (به جز دورن که حکومتی مستقل باقی ماند).

4- اگان فاتح چه ربطی به سریال دارد؟ (شرح کوتاهی از تاریخ خاندان تارگرین)

همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید

اگان فاتح به همراه دو همسر و اژدهایش بالریون

در اینجا لازم است خلاصه‌ای اجمالی از ساخت تخت آهنین توسط اگان تا شروع وقایع خانه اژدها ارائه دهم: اگان در سال 37 پس از فتح، درگذشت و پس از آن پسر بزرگش، آیِنیس پادشاه شد. برخلاف اکثر حاکمان تارگرین – مانند اگان فاتح یا ایریس پادشاه دیوانه یا میگور ظالم – آینیس هیچ لقبی نداشت. شاید دلیل این است که او آدمی خسته کننده بود یا شاید هم به خاطر اسم مسخره‌اش باشد که کسی او را شایسته‌ی لقبی به‌یادماندنی ندانست.

هنگامی که آینیس در سال 42 پس از فتح و در جوانی از دنیا رفت، برادرش میگور کنترل تخت آهنی را به دست گرفت و در نهایت پسر بزرگ آینیس را شکست داد و به عنوان وارث نامگذاری شد. لقب میگور به دلایل مختلف «بی‌رحم» بود و البته او به عنوان پادشاهی بی‌کفایت شناخته می‌شد. اما میگور در سال‌های اولیه‌ی سلسله تارگرین ثابت کرد که قدرت یک مدعی می‌تواند برای خنثی کردن برنامه‌های رسمی جانشینی کافی باشد.

هنگامی که میگور در سال 48 پس از فتح درگذشت، جاهاریس – آخرین پسر بازمانده‌ی آینیس و نوه‌ی اگان فاتح – پادشاه شد. جاهاریس یک خواهر بزرگتر داشت اما خودش بزرگ‌ترین فرزند پسر در خانواده سلطنتی بود. بنابراین بدون مخالفت به پادشاهی رسید.

جاهاریس بیش از نیم قرن حکومت کرد، اما در اواخر عمر خود وارثی نداشت که ما را به شورای بزرگ در آغاز سریال خاندان اژدها می‌رساند.

5- چرا جاهاریس هیچ وارثی ندارد؟

همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید

ویسریس تارگرین، وارث فعلی تاج و تخت در سریال

جاهاریس و خواهر / همسرش، ملکه آلیسان 13 فرزند داشتند. اما فرزندان جاهاریس، راه‌های مختلف مرگ در سنین پایین را در این دنیای تاریک و وحشیانه به نمایش گذاشتند.

ایگون، گیمون و والریون همگی در نوزادی مردند. بنابراین 13 تبدیل به 10 شد. دنریس در اثر بیماری به نام لرز درگذشت. ماگل به Grayscale (بیماری پوستی شیرین باراتئون) مبتلا شد و ویسرا در حین اسب سواری در حالت مستی گردنش را شکست. بنابراین 10 فرزند به 7 تنزل کرد. دایلا و آلیسا در هنگام زایمان جان خود را از دست دادند و گائل پس از به دنیا آوردن یک پسر مرده، جان خود را از دست داد. تنها چهار فرزند باقی ماند.

برای مدتی شاهزاده ایمون، وارث جاهاریس بود اما در جریان یک درگیری در تارث (محل تولد برییِن) هنگامی که یک تیر پولادی گلوی او را سوراخ کرد، درگذشت. سپس شاهزاده بائلون وارث شد اما در سال 101 پس از فتح، بر اثر عفونت آپاندیس از دنیا رفت. حالا جاهاریس فقط دو فرزند داشت.

هیچ یک از فرزندان باقی مانده‌ی جاهاریس نیز کاندیدای تاج و تخت نبودند. ویگون، یک فرد ترسو، کتاب‌خوان و ضد اجتماعی بود که به یک کیمیاگر در سیتیدال تبدیل شد و مقر پادشاهی را ترک کرد. سارا هم سال‌ها قبل به شهرهای آزاد در اسوس فرار کرده بود. در نتیجه زمینه برای تشکیل شورای بزرگ فراهم شد تا حاکم بعدی سلسله تارگرین مشخص شود.

6- شورای بزرگ چیست؟

پس از مرگ بائلون براثر آپاندیسیت، پادشاه جاهاریس نمی‌دانست چگونه یک وارث جدید انتخاب کند. آیا ویسریس، پسر ارشد بائلون و در نتیجه مسن‌ترین فرزند پسر واجد شرایط او را انتخاب می‌کرد؟ یا رینیس و پسر جوانش لینور را انتخاب می‌کرد؟ زیرا آنها از نسل ایمون، برادر بزرگتر بائلون بودند؟

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد سریال House of the Dragon بدانید

جاهریس که مطمئن نبود کدام ادعای تاج و تخت باید اولویت داشته باشد، جلسه بزرگی با حضور اربابان وستروس تشکیل می‌دهد. این رویداد بزرگی است که در هارنهال، بزرگترین قلعه قاره برگزار می‌شود و بیش از هزار لرد در آن شرکت می‌کنند تا رای خود را به صندوق بیندازند. تصمیم آن‌ها نه تنها جانشین جاهاریس را تعیین می‌کند، بلکه سایه‌ای طولانی بر درگیری‌های آینده برای تصاحل تاج و تخت می‌افکند. دقیقا همان چیزی که به جنگ داخلی تارگرین‌ها منتهی شد.

7- چگونه 17 اژدهای موجود در سریال را از هم تشخیص دهیم؟

اگر تیم تولید به هدف خود دست یابد، چند راه مختلف برای تشخیص این اژدهایان (از کراکسس گرفته تا سیراکس و واگار) خواهیم داشت. اول اینکه اژدهایان سریال، رنگهای متفاوتی دارند: قرمز، آبی، نقره‌ای و طلایی.

دوم اینکه هر کدام از اژدهایان، خصلت‌های فردی منحصر به فرد خود را دارند. میگل ساپوچنیک، یکی از شورانرهای برنامه گفت: «هر اژدهای جدید، شخصیت خاص خود را دارد. این همان چیزی است که اکنون در مراحل پایانی انیمیشن سازی به آن می‌پردازیم. ما در حال اعمال ویژگی‌های شخصیتی بخصوص برای هر یک از اژدهایان هستیم».

و سوم اینکه هر اژدها در سریال جدید بازی تاج و تخت، اندازه متفاوتی دارد. زیرا هر نسل از اژدهایان تارگرین، کوچک‌تر از نسل قبلی هستند.

8- واقعا اژدهایان در هر نسل، کوچک‌تر می‌شوند؟

همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید

جمجمه‌ی بالِریون، بزرگترین اژدهای تاریخ وستروس، ملقب به «وحشت سیاه»

البته! در کتاب اول نغمه یخ و آتش، تیریون سه جمجمه‌ی قدیمی اژدها را در زیرزمین قلعه مشاهده می‌کند که متعلق به اژدهایانی بودند که ایگون برای فتح قاره از آن‌ها استفاده کرده بود. به گفته تیریون این جمجمه‌ها به قدری عظیم بودند که «می توانستید سوار بر اسب وارد دهان آنها شوید». اما جمجمه‌های جدیدتری هم در همان اطراف وجود داشت که «از سر یک سگ بزرگتر نبودند».

مسلما، آن اژدهایان کوچک، سن کمتری از سه اژدهایی که اگان و خواهرانش سوار می‌شدند، داشتند. اما انتظار نمی‌رفت که اژدهایان نسل بعدی – حتی در زمان بلوغ – به اندازه‌ی نسل اول بزرگ شوند. متداول‌ترین توضیح این است که «گودال اژدها» مانع از رشد اژدهایانی شد که در آنجا بزرگ شدند؛ زیرا آنها آزادی کامل برای بال دراز کردن و پرواز را نداشتند. با این حال توطئه‌هایی فراتر از تئوری ذکر شده وجود دارد. یک شخصیت از کتاب‌ها به نام ماروین جادوگر، استادان اعظم را به اجرای یک ترفند مخفی برای کاهش قدرت اژدهایان متهم می‌کند.

در هر صورت، یک قانون سرانگشتی در هنگام تماشای سریال این است که هر چه اژدها مسن‌تر باشد، اندازه بزرگتری هم دارد و بنابراین در اکثر موارد در نبردها هم وحشتناک‌تر است.

9- مقر پادشاهی تارگرین‌ها چه تفاوتی با دوره‌ی سریال اصلی دارد؟

پایتخت (کینگز لندینگ) تا حد زیادی، ظاهر یکسانی دارد؛ با دو استثنای قابل توجه. اولین مورد این است که سپت بِیلور در این سریال وجود نخواهد داشت. این همان ساختمانی است که سرسی در یکی از هیجان‌انگیز ترین صحنه‌های سریال بازی تاج و تخت منفجر کرد. این سازه‌ی عظیم در طول سلطنت بیلور مقدس ساخته شد که 30 سال پس از رقص اژدها حکومت می‌کرد.

تغییر دوم بسیار جالب‌تر است. در سریال اصلی دیدیم که گودال اژدها به یک ویرانه تبدیل شده است و تنها در فصل های 7 و 8 بود که به صورت عینی این مکان شگفت انگیز را دیدیم ( در جریان نشست رهبران اصلی وستروس برای انتخاب بران استارک به عنوان پادشاه). اما در سریان جدید، گودال اژدها سرحال و مقتدر است و شامل تعداد زیادی اسطبل دار، نگهبان و اژدها می‌شود. احتمالا زمان زیادی از سریال در مکان نگهداری اژدها سپری خواهد شد.

10- وِلاریون‌ها چه کسانی هستند؟ تفاوت دو واژه «وِلاریون» و «والیریون» چیست؟

همه نکاتی که باید در مورد سریال جدید بازی تاج و تخت بدانید

کورلیس ولاریون ملقب به مار دریایی

این دو اصطلاح، کاملا با هم متفاوت هستند. «والیریون» به امپراتوری باستانی و ویران شده‌ی والیریا اشاره دارد. جایی که تارگرین‌ها قبل از سفر به وستروس در آنجا زندگی می‌کردند. والیریا صدها سال قبل از وقایع سریال و در یک فاجعه مرموز به نام «رستاخیز» نابود شد.

از طرف دیگر وِلاریون، خاندانی وفادار به تارگرین‌ها است؛ زیرا هر دو خاندان، اجداد مشترکی دارند (والیریا). پس وِلاریون‌ها نیز والیریایی هستند. اعضای این خاندان در جزیره «دریفت‌مارک» و در همسایگی جزیره دراگون استون زندگی می‌کنند. در سریال جدید بازی تاج و تخت، وِلاریون‌ها سیاه‌پوست هستند و ثروتمندترین خاندان وستروس محسوب می‌شوند. عمده ثروت آنها به لطف تلاش‌های ناخدای جسور، کورلیس ولاریون، ملقب به «مار دریایی» بدست آمده است.

همانطور که احتمالا می‌دانید، در آینده یک سریال فرعی دیگر هم متمرکز بر داستان زندگی کورلیس ولاریون با نام «The Sea Snake» ساخته خواهد شد.

11- آیا خاندان مهم دیگری در کار است؟

دو اسم مهم دیگر وجود دارد که باید به خاطر بسپارید: خاندان «های‌تاور»، زیرا آلیسنت های‌تاور، یکی از شخصیت‌های اصلی است و پدرش، اتو لقب «دست پادشاه» را یدک می‌کشد. دومین مورد هم خاندان استرانگ است که در هارنهال حکومت می‌کنند و در بازی‌های سیاسی پایتخت، قبل از شروع جنگ داخلی، نقشی حیاتی ایفا خواهند کرد.

جالب است بدانید که یکی از اعضای این خاندان به نام هاروین با لقب «استخوان شکن» شناخته می‌شود؛ زیرا هیکلی به شدت بزرگ دارد و به قوی‌ترین مرد در هفت پادشاهی مشهور است. جورج آر آر مارتین واقعا می‌داند چطور اسم شخصیت‌های داستانش را انتخاب کند!

به نظر شما سریال خاندان اژدها می‌تواند موفقیت‌های سریال اصلی را تکرار کند؟

منبعtheringer

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان