خواص زردآلو (10 خاصیت جادویی میوه زردآلو برای سلامتی)


خواص زردآلو که برای حفظ و بهبود سلامتی انسان مفید است شامل توانایی آن در درمان سوءهاضمه، یبوست، بیماری‌های مربوط به گوش، تب، بیماری‌های پوستی، سرطان‌ها و کم‌خونی می‌باشد.مصرف زردآلو همچنین به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و عضلات و زخم‌های تناسلی را...

خواص زردآلو (10 خاصیت جادویی میوه زردآلو برای سلامتی)

خواص زردآلو که برای حفظ و بهبود سلامتی انسان مفید است شامل توانایی آن در درمان سوءهاضمه، یبوست، بیماری‌های مربوط به گوش، تب، بیماری‌های پوستی، سرطان‌ها و کم‌خونی می‌باشد.

مصرف زردآلو همچنین به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و عضلات و زخم‌های تناسلی را درمان می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که زردآلو میوه‌ای مناسب برای مراقبت از پوست است، به همین دلیل برای اضافه کردن به لوازم‌آرایشی مختلف نیز مهم است. علاوه بر این، زردآلو دارای توانایی کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از بدتر شدن توانایی بینایی، کمک به کاهش وزن، درمان بیماری‌های تنفسی، افزایش قدرت استخوان و حفظ تعادل الکترولیتی در بدن است.

در این مقاله به بررسی مفصل این ماده غذایی خوشمزه و اثرات آن می‌پردازیم.

معرفی زردآلو

زردآلو که علمی به نام Prunus armeniaca شناخته می‌شود، درختان کوچکی هستند که شبیه به هلو و آلو هستند. آن‌ها یک گوشت نرم و گوشتی زیرپوست بیرونی دارند. در وسط زردآلو یک هسته بزرگ وجود دارد که سفت و غیرقابل‌خوردن است، بنابراین هنگام مصرف این میوه باید مراقب باشید! آن‌ها معمولاً زرد یا نارنجی هستند، با یکرنگ خفیف قرمز در یک‌طرف.

دقت در فهم دقیق اولین کشت زردآلو در سراسر جهان دشوار است، زیرا هردوی آن‌ها در دوران ماقبل تاریخ وحشی و رشد یافتند. نام علمی این میوه از زبان ارمنی گرفته‌شده است که بیشتر دانشمندان معتقدند که کشت زردآلو ازآنجا آغازشده است. بااین‌حال، آن‌ها نیز در یونان باستان و رم حضور داشتند و بسیاری از متخصصان دیگر ادعا کردند که کشت زردآلو در هند بیش از ۳۰۰۰ سال پیش رخ‌داده است. این ریشه‌های متضاد تاریخی زردآلو مهم نیست، اما تأثیر و خواص زردآلو در سلامت انسان قطعاً مهم است!

زردآلو می‌تواند به‌طور مستقیم مصرف شود، یا خشک شود و سپس به‌عنوان انواع میوه خشک و خشکبار مصرف شود. همچنین در تهیه انواع آبمیوه‌ها، ترشی‌ها، نوشیدنی اسکواش و ژله‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. روغن زردآلو نیز می‌تواند از هسته آن به دست آید و اسانس‌های قدرتمند این میوه نیز دارای مزایای بسیار مهم برای سلامت انسان هستند.

آن‌ها را می‌توان در طیف گسترده‌ای از روش‌ها مصرف و از آن‌ها لذت برد و در هر فرهنگ مصرف زردآلو متفاوت است! یکی از دلایلی که زردآلو در طول تاریخ بسیار محبوب بوده است این است که به دلیل ترکیبات ارگانیک منحصربه‌فرد، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی که در مطلب زیر آورده شده است، می‌توان آن‌ها را به‌طور مستقیم با تعدادی از مزایای بهداشتی ناشی از مصرف آن در ارتباط دانست.

ارزش تغذیه‌ای زردآلو

مزایای سلامت چشمگیر و خواص زردآلو به علت محتوای ویتامین‌ها، ازجمله ویتامین A، C، K، E و نیاسین در مقادیر قابل‌توجهی است و همچنین تعدادی از دیگر ویتامین‌های ضروری در مقدار کمی (کمتر از ۵٪ از نیاز روزانه) است. زردآلو همچنین دارای مواد معدنی خوب است که شامل پتاسیم، منگنز مس، منیزیم و فسفر است. همچنین این ماده غذایی منبع بسیار خوبی از فیبر رژیمی مانند بسیاری از میوه‌ها است.

۱۰ خاصیت زردآلو برای سلامتی

زردآلو دارای فراوانی منافع بهداشتی است. اجازه دهید در ادامه این مقاله به خواص زردآلو نگاهی اجمالی بیندازیم.

۱. زردآلو برای از بین بردن یبوست

زردآلو غنی از فیبر است و بنابراین برای حرکت روده مفید است. آن‌ها اغلب به بیماران توصیه می‌شود که به‌طور منظم از یبوست رنج می‌برند. فیبر راهی برای افزایش مدفوع است. به‌این‌ترتیب، انتقال از طریق روده‌ها را برای دفع نهایی آن از بدن راحت‌تر می‌شود. فیبر، شیره گوارشی را تحریک می‌کند که باعث جذب مواد مغذی می‌شود و مواد غذایی را برای پردازش آسان‌تر می‌شکند. علاوه بر این، فیبر نیز حرکت دستگاه گوارش را فعال می‌کند و آن حرکات عضلانی روان همان چیزی است که حرکات روده شما را تنظیم می‌کند.

۲. تقویت استخوان‌ها با زردآلو

خواص زردآلو (10 خاصیت جادویی میوه زردآلو برای سلامتی)

زردآلو دارای مقادیر قابل‌توجه یا متوسطی از تمام مواد معدنی موردنیاز برای رشد استخوانی مانند کلسیم، فسفر، منگنز، آهن و مس است؛ بنابراین خوردن زردآلو می‌تواند رشد سالم و طبیعی استخوان‌ها و نیز جلوگیری از ابتلای به مشکلات مختلف مربوط به سن مانند پوکی استخوان را تضمین کند.

۳. زردآلو و بهبود سلامت قلب

زردآلو یک راه عالی برای محافظت از قلب شما در مقابل انواع مختلف بیماری، از جمله آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته مغزی است. مقدار بالایی از ویتامین C و همچنین فیبر، پتاسیم و رژیم غذایی سالم به سلامت خوب قلبی و عروق کمک می‌کند. ویتامین C قلب را از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ پتاسیم باعث کاهش فشارخون توسط عضلات و شریان‌های خون می‌شود، درحالی‌که فیبرهای غذایی از بالا رفتن کلسترول اضافی و انعقاد آن‌ها در عروق و شریان‌ها جلوگیری می‌کنند، بنابراین آن‌ها را پاک می‌کنند و فشار قلب را کاهش می‌دهند. درمجموع، این خواص زردآلو آن را میوه‌ای ایده آل برای افزایش سلامت قلب می‌کند.

۴. خواص زردآلو برای بهبود متابولیسم

سطح مایع در سراسر بدن به‌طور عمده وابسته به دو مواد معدنی، پتاسیم و سدیم است. مقدار بالایی از پتاسیم در زردآلو با حفظ تعادل مایع در بدن در ارتباط است و باعث اطمینان از این مورد خواهد شد که انرژی به‌درستی در اندام‌ها و عضلات راست توزیع می‌شود. با حفظ تعادل سالم الکترولیت‌ها، می‌توانید انرژی بیشتری داشته باشید، گرفتگی عضلانی را کاهش دهید، خون را حفظ کنید و پمپاژ انرژی مورداستفاده را به بدن خود انجام دهید.

۵. درمان گوش‌درد با مصرف زردآلو

روغن زردآلو برای آسیب شنوایی مفید است، اگرچه مکانیزم دقیق آن هنوز مطالعه شده است. ریختن چند قطره به مجرای آسیب‌دیده که باید ثابت نگه‌داشته شود، یک درمان سریع است. طبق گفته دانشمندان، مواد آنتی‌اکسیدانی که در اسانس زردآلو وجود دارند، مسئول تمیز کردن گوش و بهبود شنوایی هستند.

۶. خواص زردآلو برای درمان تب

آب زردآلو اغلب به بیماران مبتلابه تب داده می‌شود؛ زیرا ویتامین‌ها، مواد معدنی، کالری و آب لازم برای بدن را فراهم می‌کند و همچنین سم‌زدایی اندام‌های مختلف را نیز می‌دهد. بعضی از مردم نیز از بخار حاصل از زردآلو استفاده می‌کنند تا تب را کاهش دهند. ماده آرام‌بخش و ضدالتهابی موجود در این ماده غذایی نیز می‌تواند بر میزان کلی بیماری در بدن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، می‌تواند التهاب را در سایر قسمت‌های بدن کاهش دهد، به‌ویژه برای افرادی که مبتلا به آرتروز یا نقرس هستند.

۷. درمان اختلالات پوستی با زردآلو

روغن زردآلو برای مراقبت از پوست مناسب است. مواد مغذی آن به‌سرعت توسط پوست جذب می‌شود و پس از اعمال آن روی پوست با روغن پوشیده نمی‌شود. زردآلو فقط برای حفظ ظاهر صاف و براق پوست مفید نیست بلکه در درمان تعدادی از بیماری‌های پوستی ازجمله اگزما، خارش، عفونت‌ها و تعدادی از دیگر عوامل تحریک‌کننده کمک می‌کند. این امر به‌طور خاص به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در زردآلو است. نه‌تنها مقدار کافی (۶۰٪) از ویتامین آ از نیاز روزانه شمارا ( در هر سهم) تامین کرده ، بلکه مصرف آن به‌طور طولانی با داشتنی پوست سالم در ارتباط است، اما آنتی‌اکسیدان‌ها در زردآلو، پوست را از اثرات رادیکال‌های آزاد (که می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت پوست و علائم پیری زودرس شوند) محافظت کند.

۸. درمان کم‌خونی با خوردن زردآلو

خواص زردآلو (10 خاصیت جادویی میوه زردآلو برای سلامتی)

با توجه به حضور آهن و مس، زردآلو در هنگام مصرف به شکل‌گیری هموگلوبین در بدن کمک می‌کند. این ویژگی در درمان کم‌خونی کمک می‌کند. کم‌خونی فقر آهن اساساً کمبود آهن است و می‌تواند منجر به ضعف، خستگی، سرگیجه، مسمومیت گوارشی و اختلال متابولیسم عمومی بدن شود. بدون گلبول‌های قرمز خون، بدن نمی‌تواند به‌طور صحیح دوباره به اندام‌ها و ارگان‌های هدف خود اکسیژن‌رسانی کند و سیستم‌های بدن به‌طور صحیح عمل نمی‌کنند. آهن مثل مس بخش مهمی از تشکیل سلول‌های قرمز خون است. هر دو این مواد معدنی در زردآلو وجود دارد و این ویژگی یک ابزار عالی برای افزایش سوخت‌وساز بدن و حفظ عملکرد بدن است.

۹. زردآلو و جلوگیری از سرطان

اعتقاد بر این است که دانه‌های زردآلو به درمان سرطان کمک می‌کنند. باوجود کاروتنوئید ها و دیگر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی که در زردآلو وجود دارد، جای تعجب نیست که آن‌ها تهدیدی برای رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد مواد خطرناکی از متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند سلول‌های سالم را تحریک کنند تا DNA خود را به سلول‌های سرطانی تبدیل کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها این ترکیبات مضر را خنثی می‌کنند و اطمینان می‌دهند که بدن مشکلاتی مانند سرطان، بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و پیری پوست را متحمل نمی‌شود. خواص زردآلو به‌طور مستقیم با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط است.

۱۰. خواص ضد آسم زردآلو

همچنین اعتقاد بر این است که روغن زردآلو به‌طور طبیعی دارای اثرات ضد آسم است و در درمان این بیماری و علائم مربوط به آن کمک می‌کند. با توجه به وجود روغن‌های ضروری در آن، دارای ویژگی‌های خاصی برای خلط ‌آوری و تحریک‌کننده است. هریک از این موارد می‌تواند به کاهش فشار و استرس بر ریه‌ها و سیستم تنفسی کمک کند، درنتیجه باعث جلوگیری از حملات آسم قبل از شروع آن‌ها می‌شود.

موارد احتیاط

خطرات ذاتی برای مصرف زردآلو، به‌جز آلرژی‌های طبیعی که برخی افراد ممکن است داشته باشند وجود ندارد. بااین‌حال، برخی از نگرانی‌ها در خصوص ماهیت خشک شدن زردآلو وجود دارد. سولفیت‌ها در بسیاری از مواد غذایی خشک‌شده یافت می‌شوند و مواد خوبی نیستند. سولفیت‌ها می‌توانند آسم را به‌طورجدی تحت تأثیر قرار دهند و باعث حملات آسم شوند؛ بنابراین، به‌عنوان یک دارو و درمان برای بیماری آسم، به‌جای زردآلوهای خشک، از زردآلو تازه استفاده کنید. به‌غیراز این موارد احتیاط از طعم و مزه شیرین زردآلو لذت ببرید.

منبع مقاله : organic facts

این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه