بی‌اعتنایی ترکیه به هشدار‌های آمریکا درباره ارتباط تجاری با روسیه


بی‌اعتنایی ترکیه به هشدار‌های آمریکا درباره ارتباط تجاری با روسیه

وزیر دارایی ترکیه گفت که نگرانی شرکت‌های ترک از هشدار‌های آمریکا درباره ارتباط تجاری با روسیه کاملاً بی‌معناست.

«نور الدین نباتی» وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش مصمم است روابط اقتصادی و تجاری خود را با همسایگان در چارچوبی که شامل تحریم‌ها نشود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به دلیل تهدیدات اخیر واشنگتن مبنی بر این‌که تمامی شرکت‌های ترکیه‌ای که با روسیه روابط تجاری دارند مجازات خواهند شد، برخی از این شرکت‌ها در نظر دارند برای کاستن از زیان و ضرر‌های اقتصادی خود دست از معامله با روسیه بردارند.

از این روی مقامات ترکیه گفته‎اند این هشدار‌ها در شرایط فعلی و با توجه به این‌که ترکیه در چارچوب تحریم‌ها در حال انجام مراودات تجاری با روسیه است کاملاً بی‌معناست.

خزانه‌داری آمریکا در هفته‌های اخیر هشدار داده بود که برخی نهاد‌های روسی قصد دارند از طریق شرکت‌های تجاری ترکیه تحریم‌های واشنگتن را دور بزنند.

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به این ادعای آمریکا گفت که تمام تاجران و نقش آفرینان در اقتصاد ترکیه به اصول بازار آزاد پایبند هستند و برای به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی تلاش می‌کنند.

برخی کارشناسان معتقدند هشدار‌های آمریکا ممکن است برخی تحریم‌های اقتصادی را علیه شرکت‌های ترک به همراه داشته باشد.

ترکیه از ابتدای آغاز جنگ در اوکراین با تحریم روسیه و فشار اقتصادی بر این کشور مخالف بود و معتقد بود که این کار می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب وارد کند.

تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین در حالی وضع شده‌اند که اروپا و غرب خود به دلیل بحران انرژی، تورم و رکود اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، به طوری که کارشناسان و مقامات غربی هشدارهایی درباره زمستان سرد صادر کرده‌اند.

تابلویی در خیابان‌های پایتخت انگلیس با عنوان «زمستان سرد» به دلیل بحران انرژی، نشان‌دهنده اعتراض نسبت به کمک نظامی به اوکراین به نمایش درآمد.

دولت مقدونیه شمالی در خبرنامه رسمی خود اعلام کرد که به دلیل کمبود برق و وضعیت بحرانی بازار‌های تولید انرژی در جهان از جمله برق، وضعیت فوق العاده انرژی به مدت ۳۰ روز از ابتدای سپتامبر در این کشور اجرایی خواهد شد.

در مقابل اما با وجود تحریم‌ها علیه روسیه رئیس مجمع بین‌المللی بریکس می‌گوید روسیه و هند با موفقیت ساز و کاری برای تسویه حساب‌های متقابل به روبل و روپیه تعریف کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟