سخنگوی شورای نگهبان: برخی ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه همچنان پابرجاست


میزان: سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و چند مورد ابهامی محدود در این زمینه همچنان باقی مانده است. هادی طحان نظیف امروز در یک نشست خبری با...

سخنگوی شورای نگهبان: برخی ایرادات طرح شفافیت قوای سه گانه همچنان پابرجاست

میزان: سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و چند مورد ابهامی محدود در این زمینه همچنان باقی مانده است.

هادی طحان نظیف امروز در یک نشست خبری با اشاره به بررسی‌ مصوبات در شورای نگهبان بیان کرد: طرح شفافیت قوای سه گانه دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و ما ایرادات و ابهامات متعددی درباره این طرح داشتیم و با اصلاحات صورت گرفته در مجلس اکثر ایرادات برطرف شده است و چند مورد ابهامی محدود در این زمینه همچنان باقی مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: ابهام بند شش این طرح در زمینه مرجع تشخیص مصادیق این مصوبه همچنان پابرجاست.

وی بیان کرد: همچنین نامه ای را از سوی هییت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کردیم که تاکید بر ایرادات مواد یک، دو، سه و چهار مصوبه داشت و در این نامه تاکید شد که ایرادات کماکان باقی است.

طحان نظیف در ادامه بیان داشت : طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی در جلسات شورا بررسی شد و اعضای شورا نسبت به کلیات شکلی این طرح ایرادی نداشت ولی در اجزا موارد ابهامی وجود داشت.

سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد

طحان نظیف بیان در ادامه این نشست خبری بیان کرد: طرح مدیریت داده ها و اطلاعات ملی در جلسات شورا مورد بررسی قرار گرفت و ما در مرحله قبل ایرادات متعددی از این طرح گرفتیم و مجلس اکثریت ایرادات این طرح را برطرف کرد و با این حال موارد ابهامی زیادی هنوز درباره این طرح وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: همچنین لایحه اصلاح بند ز قانون بودجه کل کشور که در مورد تامین مالی و مواد اولیه قیر ( وکیوم باتوم) بود در جلسات شورا بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی در ادامه این نشست خبری از سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی کرد.

طحان نظیف درباره این سامانه جدید گفت: این سامانه به منظور توسعه ارتباطات و تسهیل ارتباط دو سویه مردم و شورا درباره مسایل حقوقی و انتخابات در نظر گرفته شده است .

وی گفت: پیرو این سامانه شنوای انتقادات و گزارش ها و پاسخ گویی به موقع به مردم خواهیم بود. این سامانه یک پل ارتباطی میان مردم و نامزدهای مختلف انتخابات با شورا خواهد بود.

علاقه‌مندیم انتخابات مجلس را با قانون جدید برگزار کنیم

هادی طحان نظیف در جریان این نشست خبری درباره آخرین اقدامات در راستای روند اصلاح قانون انتخابات و همکاری شورای نگهبان با دستگاه های اجرایی‌ و ارایه پیشنهادات به مجلس بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات از جمله مطالبات همیشگی ما بوده است.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست های کلی انتخابات است بیان کرد: بنده بارها عرض کردم که این سیاست ها هم به آسیب شناسی انتخابات و هم برای رفع آسیب ها راهکارهایی را پیشنهاد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: حدود شش سال هم از سیاست های کلی انتخابات می گذرد و مقام معظم رهبری هم در دیدار با نمایندگان در این زمینه تاکید داشتند.

وی با اشاره به بررسی طرحی در این زمینه در کمیسیون شوراهای مجلس بیان کرد: طبیعتاً ما بعد از بررسی و تصویب این طرح در کمیسیون و صحن علنی مجلس، نسبت به آن اظهار نظر خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: این موضوع دغدغه ما بوده و با این حال ما با دولتمردان در این زمینه جلسه ای نداشتیم و چیزی مطرح نبوده است و بنده هم از رسانه ها فهمیدم که وزیر کشور گفته اند که روی لایحه جامع انتخابات کار می کنند البته بنده فکر می کنم مجلس مقداری در این مباحث جلوتر باشد . ما پیش تر هم گفته ایم که بسیار علاقه مندیم که انشالله سال آینده انتخابات مجلس را با قانون جدید و به روز رسانی شده، برگزار کنیم.

وی در ادامه این جلسه درباره دستگیری پسر یکی از نمایندگان مجلس و اینکه آیا شورای نگهبان مباحث امنیتی را هم در بررسی‌های خود نسبت به داوطلبان انتخابات لحاظ می‌کند یا خیر، گفت: بر اساس قانون، شورای نگهبان مکلف است از طریق ۴ مرجع درباره داوطلبان انتخابات اعلام نظر کند و ما نظر خود را بر اساس گزارش مراجع چهارگانه اعلام می‌کنیم.

طحان نظیف در ادامه این نشست درباره دوقطبی سازی کاذب از سوی برخی عوامل سیاسی کشور بیان کرد: این موضوع ، موضوعی سیاسی است و نه حقوقی و شورای نگهبان هم یک نهاد حقوقی است.

وی تاکید کرد: با این حال اگر دو قطبی سازی به معنای تفرقه بین مردم در انتخابات باشد و منافع ملی را به خطر بیاندازد برخلاف وحدت ملی و انسجام ملی است و برخلاف قانون است و در سیاست های کلی انتخابات هم به آن اشاره شده است.

طحان نظیف اظهار داشت: حتماً باید در قوانین انتخابات به طور دقیق تر این موارد تصریح شود. رقابت‌های انتخاباتی باعث آگاهی بیشتر مردم و افزایش شناخت آنان از داوطلبان می‌شود و احزاب و جریان‌های سیاسی باید به قوانین پایبند باشند و در چارچوب قانون اقدام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق جدید برای احیای برجام باید در مجلس به تصویب برسد یا خیر، گفت: از نظر قانونی، شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند. ظاهراً هنوز چیزی در مجلس در این باره تصویب نشده است.

وی در ادامه با اشاره به هجمه های متعددی که به آیت‌الله جنتی می‌شود، گفت: آیت‌الله جنتی از مبارزان قبل از انقلاب و از یاران امام راحل و همراهان مقام معظم رهبری است. وی یکی از اعضای شورای نگهبان است و تصمیم‌گیری ها در شورای نگهبان به صورت جمعی است.

طحان نظیف درباره مصوبه مجلس برای اصلاح ارز ترجیحی که قیمت‌ها نباید از شهریور ۱۴۰۰ فراتر برود، اظهار داشت: شورای نگهبان وظیفه‌ای درباره اجرا یا عدم اجرای قانون ندارد و زمانی که مصوبه تبدیل به قانون شد، دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی باید نظارت را در دستورکار قرار دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان