چالش ماندگار بحران شدید انرژی در اروپا


چالش ماندگار بحران شدید انرژی در اروپا

بیشتر کشورهای جهان با قیمت بالای انرژی دست و پنجه نرم می کنند و اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست، به طوری که رهبران اروپایی مجبور شده اند برنامه های نجات و اقدامات اضطراری را برای مصون نگه داشتن مصرف کنندگان از درد و محنت اقتصادی در زمستان به اجرا گذارند.

چالش ماندگار بحران شدید انرژی در اروپا

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از نشریه فارین پالسی، بزرگترین مشکل، افزایش بهای گاز طبیعی است که در سرتاسر این قاره ویرانی به بار آورده، تورم را افزایش داده، صنایع را از پای درآورده و باعث شده است مردم عادی وقتی قبض ها را می بینند، به خود بلرزند.

قیمت گاز طبیعی اروپا در حال حاضر حدود ۱۰ برابر بیش از متوسط قیمت آن در دهه گذشته و تقریبا ۱۰ برابر گرانتر از آمریکاست.

الکس مونتون کارشناس بازارهای جهانی گاز در شرکت انرژی راپیدان گفت گاز طبیعی اروپا به حدی گران است که درست مثل این می ماند که ۵۰۰ دلار برای یک بشکه نفت پرداخت شود.

وی افزود: ما با قیمت های نجومی گاز روبه رو هستیم و فقط چند ماه تا زمانی که تقاضای گاز در زمستان به اوج می رسد، فاصله داریم. همچنین واقعا مشخص نیست که آیا گاز کافی برای تامین نیاز در فصل زمستان وجود دارد یا نه.

یکی از علل افزایش مشکل گاز، جنگ اوکراین است. اما این تنها مساله نیست، منابع جایگزین گاز گران است، تغییرات اقلیمی، رودخانه ها را به حدی تخلیه کرده است که بسیاری از نیروگاه های هسته ای اروپا به حال خاموش درآمده اند.

به طور معمول، اروپا می تواند ذخیره سازی گازش را در فصل تابستان انجام دهد و زمستان را زمانی که مصرف بیشتر است، بدون زحمت پشت سر گذارد.

حال که ماه های سردتر از راه می رسند، اروپا در رقابتی سخت در برابر زمان برای پر کردن مخازن خود گرفتار است.

به گفته کارشناسان، کشورهای اروپایی تاکنون در مسیر برنامه های خود بوده اند، اما این بدان معنا نیست که در فصل زمستان از خطر خواهند جست.

به گفته مونتون، بدون عرضه گاز روسیه در زمستان، کشورهای اروپایی مجبور خواهند بود به واردات گاز طبیعی مایع متکی باشند. اما مشکل این است که آسیا به عنوان بازار بزرگتر گاز طبیعی مایع در حال رقابت است، بدان معنا که قیمت ها همواره بالاتر از گاز قدیمی از شرق خواهد بود.

رهبران اروپایی همچنین به رویکردهای داخلی رو آورده اند و اقدامات گسترده ای را برای صرفه جویی در مصرف انرژی اتخاذ کرده اند.

اما مشخص نیست که صنایع و خانوارها تا چه زمانی می توانند در کنار هم دوام آورند. به عنوان نمونه، گزارش آکسفورد اکونومیکس حاکی است که انگلیس به دلیل افزایش سرسام آور بهای انرژی و کاهش شدید ارزیابی های تولید ناخالص داخلی، به تورم دو رقمی چشم دارد. البته اروپا نیز وضعیت بهتری ندارد./ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر