منابع آبی شهرهای کردستان به دلیل ورود فاضلاب بلااستفاده خواهد شد


منابع آبی شهرهای کردستان به دلیل ورود فاضلاب بلااستفاده خواهد شد

سنندج- سرپرست محیط زیست کردستان گفت: ورود فاضلاب به منابع آبی در سدهای شرب یکی از دغدغه های این اداره بوده و اگر الزامات محیط زیستی رعایت نشود قابل استفاده نخواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، اقبال حمیدی روز شنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران استان کردستان در سنندج اظهار داشت: زحمات و تلاش‌های خبرنگاران در انعکاس اخبار و مشکلات دستگاه‌های دولتی برای بهبود وضعیت موجود و اطلاع رسانی قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه محیط زیست امانتی برای آیندگان است، گفت: مشکلات کنونی محیط زیست در بحث هوا، خاک، آب و تنوع زیستی اگر اطلاع رسانی به موقع و در بخش آموزش کار نشود، بدون شک در آینده همه چیز نابود خواهد شد، لذا اصحاب رسانه بیشترین اثرات مثبت را در این راستا دارند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان کردستان بیان کرد: استعلام استقرار با بیشترین دستگاه‌های متولی بر اساس ضوابط و قوانین بررسی می‌شود و تا پایان تیرماه سال جاری ۴۹۸ مورد استعلام اداره محیط زیست استان بر اساس مراکز حساس بستر رودخانه و حریم شهرک‌ها بررسی شده است و از این تعداد در فاز استقرار با ۲۲ مورد مخالفت شده است.

حمیدی گفت: در بخش استقرار صنعت گرچه مشکلاتی در بحث محیط زیست خواهد داشت اما با افزایش جمعیت و نیاز جامعه اشتغال، امروزه به واحدهای صنعتی بیشتر نیاز است، اما تلاش می‌کنیم در غرب استان به سمت توسعه و گردشگری پیش برویم و امیدواریم سرمایه گذاران در این راستا فعالیت کنند.

وی افزود: نوار رگه طلای قروه تا سقز با مطالعات زمین شناسی بیش از ۴۵ درصد طلای کشور را تأمین خواهد کرد، که در بحث توسعه و اشتغال زایی بسیار مؤثر بوده و در این خصوص با رعایت الزامات زیست محیطی حمایت‌هایی خواهیم کرد.

حمیدی بیان کرد: بر اساس خط مشی دولت سیزدهم به تعهدات ملی و بین المللی عمل خواهیم کرد و در هر جا خط قرمز محیط زیست استان باشد کوتاه نخواهیم آمد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس شعار سال ارتباط با حوزه دانشگاه و پارک علم و فناوری جزو برنامه‌های اصلی این سازمان برای استفاده از دانش بومی است.

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان با ذکر اینکه ورود فاضلاب به منابع آبی به ویژه در سدهای شرب یکی از دغدغه‌های این اداره است، تصریح کرد: در سد قشلاق سنندج، سد بانه، سد چراغ ویس سقز، سد گاوشان و سد آزاد اگر الزامات محیط زیستی رعایت نشود قابل استفاده نخواهند بود.

حمیدی افزود: ورود کود و سم مازاد کشاورزان در بحث تغذیه گرایی سدها یکی از دغدغه‌های محیط زیست است و در این راستا برای سد ژاوه به دلیل ورود فاضلاب و شیرابه زباله اجازه آبگیری داده نشده است.

سرپرست محیط زیست استان کردستان با عنوان اینکه فاضلاب روستاهای «دوشان» و «گریزه» به صورت سرریز به رودخانه قشلاق وارد می‌شود، بیان کرد: تفکیک فاضلاب شهری در شبکه معابر انتظاری بلند مدت است اما در کوتاه مدت باید حجم فاضلاب نواحی منفصل شهرها و شیرابه زباله کنترل شود.

حمیدی گفت: تصفیه خانه فاضلاب سنندج برای ۴۵۰ هزار نفر پیش بینی شده در حالی که اکنون فاضلاب جمعیتی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر به سمت تصفیه خانه فاضلاب سنندج رها می‌شود و متأسفانه به دلیل غیرقابل پذیرش بودن دبی فاضلاب، عملاً ۵۰ درصد فاضلاب به صورت بای پس وارد رودخانه می‌شود و تصفیه خانه موجود در حال حاضر کارایی چندانی ندارد و باید ارتقای افق ۷۰۰ هزار نفر اجرایی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟