ابتکار جدید جریان صدر برای تشکیل دولت در عراق


ابتکار جدید جریان صدر برای تشکیل دولت در عراق

«صالح محمد العراقی» شخصیت نزدیک به رهبر جریان صدر، عصر امروز (شنبه)، در بیانیه‌ای ابتکار جدیدی برای تشکیل دولت در عراق مطرح کرد.

ابتکار جدید جریان صدر برای تشکیل دولت در عراق

به گزارش راهبرد معاصر بنابر گزارش شبکه «السومریه»، العراقی اعلام کرد: «مسئله‌ای مهم‌تر از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد و آن: عدم مشارکت تمامی احزاب و شخصیت‌ها با تمام افرادشان -سران، وزیران، کارمندان، رتبه‌های ویژه وابسته به احزاب- از جمله جریان صدر [در ساختار سیاسی کشور] است که از زمان اشغال آمریکا در سال ۲۰۰۳ تا به امروز در فرایند سیاسی حضور داشته‌اند.»

وی اضافه کرد: «این به جای تمام ابتکاراتی که برخی از جمله سازمان ملل متحد به دنبال آن هستند. با تشکر. من آماده‌ام از همین لحظه طی حداکثر۷۲ ساعت توافقی با این مفاد امضاء کنم.»

این ابتکار پس از آن مطرح شد که برخی از شخصیت‌های عراقی از جمله «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور در عراق و «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی در عراق بر لزوم گفت‌و‌گو و امکان مذاکره بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق تأکید کردند.

نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق امروز گفت که بحران‌های سیاسی در عراق نباید بدون راه‌حل رها شوند و تنها راه‌حل نیز این است که همه گروه‌های سیاسی کنار هم نشسته و گفت‌و‌گو کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز، امروز، در اظهاراتی با تاکید بر اینکه رفتن سراغ انتخابات زودهنگام به مقدمات و بررسی آن در مجلس و بحث‌های حقوقی نیاز دارد تا گزینه‌ای عملی و ایمن و قابل قبول برای همه شرکای سیاسی باشد، گفت: «این گزینه‌ای است که می‌توان بعد از تشکیل دولت جدید و تعدیل قانون انتخابات و تضمین سلامت کمیساریای عالی مستقل انتخابات و تأمین لوازم لجستیکی و فنی مطلوب برای اجرای انتخاباتی سالم که در آن اشکالات انتخابات اخیر برطرف شود و نیز تصویب بودجه در کشور درباره آن بحث و بر سر اجرای آن تفاهم کرد.»

عراق از اکتبر سال گذشته و پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ وارد بحران سیاسی شده و گروه‌های مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به تقابل با یکدیگر برخواسته‌اند. در این راستا جریان صدر در تاریخ ۲۲ خرداد از پارلمان استعفا داد و به یارکشی خیابانی روی آورد و آشوبگران حامی صدر در نهم مرداد به منطقه سبز و صحن پارلمان یورش بردند.

در یکم شهریور حامیان صدر در اطراف ساختمان شورای عالی قضایی عراق به عنوان عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور تجمع کردند؛ اقدامی که موجب تعطیلی این نهاد شد./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید