مروری بر نهمین مجمع «اکوسای» / نقش دیوان محاسبات در ریاست ایران


مروری بر نهمین مجمع «اکوسای» / نقش دیوان محاسبات در ریاست ایران

نهمین مجمع سازمان اکوسای در نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شد و اعضای این سازمان ایران را به عنوان رئیس سه سال آینده انتخاب کردند.

خبرگزاری مهر؛ گروه سیاست- زینب رجایی: در هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران با رأی اعضا، به ریاست دوره جدید سازمان دیوان محاسبات کشورهای عضو اکو انتخاب شد.

«اکوسای» سازمانی بین‌المللی است که ایران، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، آذربایجان و قبرس اعضای آن و بلاروس، قطر، کویت و فلسطین اعضای ناظر آن هستند.

اکو سازمانی است که اگرچه مقر آن در تهران واقع شده است اما کمتر کسی چیستی، اهمیت و اهداف آن را می‌شناسد. نام «اکو» مخفف نام سازمانی منطقه‌ای برای همکاری‌های اقتصادی است که نخستین بار سال ۱۳۴۱ میان سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه با نام سازمان «همکاری عمران منطقه‌ای» آغاز به کار کرد و به مرور زمان کشورهای عضو این سازمان بیشتر شدند.

سال ۱۳۷۲ افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

دیدارهای مؤثر «بذرپاش» در حاشیه برگزاری مجمع سازمان اکوسای

هفته گذشته نهمین اجلاس سازمان اکو در «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار شد. به نظر می‌رسد آنچه باعث شد ایران بتواند ریاست سه ساله آینده این سازمان را بر عهده بگیرد، سیاست‌ها و رویکردهای اخیر دیوان محاسبات کشور است. از سوی دیگر دیدارهای دوجانبه «مهرداد بذرپاش» ریاست دیوان محاسبات کل کشور در حاشیه برگزاری این اجلاس نیز، اثرگذاری لازم بر نمایندگان سایر کشورها را داشت. طرفین دیدارها، اهمیت موضوعاتی همچون ظرفیت‌های عرصه ورزشی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی را یادآوری کردند.

بذرپاش در دیدار با همتای خود از قبرس شمالی از آمادگی ایران جهت انتقال تجربیات نظارتی خبر داد و سیاست راهبردی جمهوری اسلامی را توسعه‌ی روابط با تمامی کشورها دانست و از رژیم صهیونیستی به عنوان استثنا در این مقوله نام برد.

«عثمان کوراهان» رئیس دیوان محاسبات قبرس شمالی نیز با ابراز خرسندی از دیدار با مهرداد بذرپاش، خواستار اشتراک دانش نظارتی و تجربیات حسابرسی از سوی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران شد.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور در حاشیه مجمع سازمان اکوسای در دیدار دیگری با همتای ترکیه‌ای خود، گفت: «پس از توافقات خوبی که اخیراً میان رؤسای جمهور ایران و ترکیه منعقد شد، اینک نوبت دیوان محاسبات دو کشور است که با همکاری‌های مشترک، زمینه‌ی تعاملات اقتصادی بهتر را فراهم آورند

مروری بر نهمین مجمع «اکوسای» / نقش دیوان محاسبات در ریاست ایران

او دیداری هم با نایب رئیس مجلس قزاقستان داشت و خطاب به «پاول کازانتسف» با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی باعث پیوندهای عمیق‌تر و راهبردی‌تر دو کشور می‌شود، تاکید کرد: گروه دوستی ایران و قزاقستان، کمیسیون کشاورزی و دیگر ارکان مجالس می‌توانند با افزایش سطح روابط و رفت‌آمدها، میزان همکاری‌ها را گسترش دهند.

ایران پیشنهاد تشکیل سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی را ارائه کرد

حسابرسی مشترک در موضوع صادرات گاز از ایران به ترکیه، سدها و آب‌های مرزی نیز موضوع مهمی بود که بذرپاش در دیدار با نماینده کشور ترکیه به آن پرداخت و همچنین پیشنهاد خود مبنی بر تشکیل «سازمان دیوان محاسبات کشورهای اسلامی» را ارائه کرد که با استقبال جدی همتای ترکیه‌ای مواجه شد.

بذرپاش این پیشنهاد را در گفتگو با «محمد اجمل گوندل» از پاکستان نیز مطرح کرد و خواستار همکاری پاکستان در تأسیس این سازمان در سال جاری شد.

محکوم کردن دخالت بیگانگان در امور همسایگان از دیگر موضوعاتی بود که بذرپاش در دیدارهای حاشیه اجلاس اکوسای بر آن تاکید کرد.

همچنین بذرپاش در دیدار با رئیس دیوان قزاقستان، برگزارکننده این دور از اجلاس اکوسای نیز بر موضوعات حائز اهمیتی همچون اجتماعی‌سازی و مردمی‌شدن نظارت و نیز اداره فناورانه این نهاد نظارتی تاکید کرد.

او این الگو را برای سازمان اکوسای مفید قلمداد کرد و گفت: «امروز مردم در هر کجای ایران، تنها با یک تماس تلفنی به شماره ۱۹۸ می‌توانند وقوع هر نوع انحراف مالی در دستگاه‌های اجرایی را به اطلاع همکارانم در دیوان محاسبات برسانند».

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین دریای خزر و مسائل زیست محیطی پیرامون آن را از جمله موضوعاتی دانست که می‌توانند به عنوان کار مشترک دیوان محاسبات ایران و قزاقستان مورد توجه قرار گیرند.

بذرپاش در این دیدار توافق اخیر مبنی بر خرید غلات از قزاقستان را گام نخست در عرصه تبادل محصولات کشاورزی میان دو کشور دانست و بر استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده تاکید کرد.

همتای قرقیزستانی بذرپاش در این دیدار گفت: «باید تلاش کنیم مسئولان دولتی دو کشور را به تحرک بیشتر جهت استفاده از ظرفیت‌های گسترده برای افزایش سطح مراودات اقتصادی وادار کنیم».

بذرپاش با رئیس دیوان آذربایجان نیز دیدار و گفتگویی کرد که با توجه به میزان کم همکاری‌های دو کشور، سطح مراودات را برازنده طرفین ندانست و گفت: «اگر دیوان محاسبات ایران و آذربایجان فعال‌تر اقدام کنند، قطعاً بر سطح همکاری دولت‌ها نیز افزوده خواهد شد».

وی امنیت آذربایجان را امنیت ایران دانست و خاطرنشان کرد: «کشورهای منطقه با همکاری می‌توانند مسائل فیمابین را رفع کنند و نیازی به دخالت مخرب بیگانگان نیست.»

امضا تفاهم نامه همکاری بین ایران و بلاروس

۴ شهریورماه نیز خبر امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین روئسای دیوان محاسبات ایران و بلاروس در رسانه‌ها مخابره شد.

مروری بر نهمین مجمع «اکوسای» / نقش دیوان محاسبات در ریاست ایران

براساس خبر منتشر شده، در این دیدار و امضای تفاهمنامه مهرداد بذرپاش با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های دو کشور، تاکید کرد: دیوان محاسبات ایران و بلاروس با همکاری مشترک بیشتری، می‌توانند به دولت‌ها برای افزایش تعامل اقتصادی کمک برسانند. تحریم‌های ظالمانه ملت‌ها را رنج می‌دهد و ایران و بلاروس می‌توانند با انسجام بهتر، خنثی‌سازی تحریم‌ها را در دستور کار مشترک خود قرار دهند.

کارگروه حسابرسی فناوری اطلاعات در اکوسای تشکیل شد

در نهمین مجمع سازمان اکوسای، پیشنهاد دیوان محاسبات ایران درباره تشکیل کارگروه حسابرسی فناوری اطلاعات نیز مورد استقبال کشورهای شرکت کننده قرار گرفت و به تصویب رسید.

دوره آموزشی حسابرسی فناوری اطلاعات در بهمن‌ماه سال گذشته و به صورت مجازی توسط ایران برگزار شده بود که در آن دوره، پیشنهاد تشکیل کارگروه توسط مهرداد بذرپاش به اعضای اکوسای مطرح شده بود.

دیدار دیگر رئیس دیوان محاسبات کل کشور به همتای فلسطینی خود اختصاص پیدا کرد. او با بیان اینکه فلسطین همچنان پاره قلب اسلام است و هر انسان آزاده‌ای مکلف است برای آزادی ملت فلسطین از چنگال اشغالگران، هر چه در توان دارد، پای کار بیاورد، حمایت از مظلومان و مبارزه با ظالمان را سیاست قطعی کشورمان دانست.

اکو چه نقش و نقشه‌ای را در منطقه ایفا می‌کند؟

ریاست ایران بر سازمانی که می‌کوشد شرایط توسعه اقتصادی پایداری در کشورهای عضو خود ایجاد کند و به صورت تدریجی موانعی که بر سر مسیر تجارت آنها قرار گرفته است را برطرف سازد، قطعاً وجه مهمی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت. تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی، تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات، بهبود سطح زندگی و رفاه مردم، گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، همگرایی بخش دولتی و خصوصی و تأکید بر آزادسازی اقتصادی از اهداف این سازمان است.

گفتنی است، سازمان اکو از منظر تأمین و انتقال انرژی حائز اهمیت فراوانی برای جهان است. همچنین بر چند آبراه استراتژیک جهان اشراف دارد و همسایگی با پنج دریای مهم، شرایط ژئوپولیتیک و سرزمینی یگانه‌ای را برای سازمان همکاری اقتصادی به وجود آورده است، به نحوی که هیچ مسیری از اروپا به آسیا برای تجارت و حمل و نقل با صرفه تر و کوتاه‌تر از منطقه اکو شناخته نمی‌شود.

به نظر می‌رسد فرصت و البته مسئولیت جمهوری اسلامی در این مأموریت سه ساله با توجه به رویکردهای جدید دیوان محاسبات که نتایج مثبتی را رقم زده است می‌تواند دستاوردهای متفاوتی را برای ایران رقم بزند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن