افزایش انتظارات برای عبور از مدار نوسانی


فردین آقابزرگی/ کارشناس بازارسرمایه بازارسهام با ورود به آخرین‌ماه از تابستان۱۴۰۱ شاهد رفتار متفاوتی از بازیگران تالارشیشه‌ای است. بورس تهران که از اواسط اردیبهشت‌ماه تحت‌تاثیر سناریوهای مختلف از برآیند بازارهای جهانی، اخبار مرتبط با احیای برجام و تعدد ریسک‌های سیستماتیک حرکت در مدار نزولی را آغاز کرد، طی مدت یادشده در وضعیتی نوسانی وارد فاز جدیدی از رکود و کاهش بازدهی موردنظر شد.

این وضعیت که سهامداران از آن تحت‌عنوان یک دوره فرسایشی همراه با ناملایمات یاد می‌کنند عملکرد بازار سرمایه را نسبت به بازارهای دارایی دیگر متلاطم جلوه داده است. عملکرد بازارهای رقیب نیز بنا بر اطلاعات آماری به‌درستی بر این موضوع تاکید می‌کند، اما همزمان با دریافت برخی اخبار مبنی‌‌‌‌‌‌‌بر پیشرفت مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در وین معامله‌‌‌‌‌‌‌گران بورسی نیز تا حدودی رویکرد محتاطانه‌ در معاملات را کنار گذاشته و بی‌پرواتر از قبل نظاره‌گر جریان داد و ستدهای بورسی هستند. در هفته گذشته هرچند بازار دو چهره معاملاتی متفاوت را از خود به نمایش گذاشت اما بررسی‌های به‌عمل آمده حاکی از تداوم احتمالی روند رو به رشد قیمت برخی سهام در هفته‌جاری است. این شرایط از جهتی می‌تواند سبب شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری نگرانی‌هایی درمیان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بازار سهام شود.

همان‌طور که روند حرکتی قیمت سهام نشان می‌دهد قیمت‌ها در این بازار فراتر از انتظارات در ریل اصلاحی قرار گرفته است، در واقع طولانی‌شدن پروسه افت قیمت‌ها با توجه به خیز قیمتی در بازارهای دیگر موقعیت این بازار نزد سرمایه‌گذاران را متزلزل کرده است. آنطور که شواهد نشان می‌دهد تداوم این روند نامطلوب جدا از اینکه دلسردی سهامداران از بازار یادشده را رقم زده، ریزش ادامه‌دار آن نیز خارج از محدوده تکنیکالی است. برهمین اساس انتظار می‌رود بازارسهام با توجه به اخبار منتشره حول‌محور مذاکرات هسته‌ای کشور با نیم‌نگاهی به قیمت اسکناس آمریکایی تحت‌‌‌‌‌‌‌تاثیر برخی متغیرهای اثرگذار خارجی شاهد بازگشت امید و تزریق منابع جدید باشد. بعد از درگیری دو‌ساله بازار سرمایه با رکود، افزایش انتظارات از سوی سرمایه‌گذاران نسبت به پایان این دوران ملتهب بورس تهران را در نهایت وادار به تحرکات مثبت خواهد کرد.

روز گذشته نیز بازارسهام نشان‌داد تحت‌تاثیر عوامل بیرونی وارد فاز جدیدی از تغییرات شده است. اقبال به سمت برخی گروه‌های ریالی و گروه‌های بزرگ می‌تواند سیگنال مثبتی برای سرمایه‌گذاران محسوب شود، از این‌رو با عنایت به این موضوع که قیمت اکثر سهام صنایع جایی برای افت بیشتر ندارد، انتظارات جدی برای عبور از روند منفی کنونی، انتظاری بجا خواهد بود. در همین راستا به‌نظر می‌رسد طی این هفته به شرط روبه‌رو نشدن بازار با عوامل غیر‌مترقبه، معاملات سهام در مسیر ملایم صعودی ادامه یابد. برآورد تحلیلگران از گزارش‌های ۶‌ماهه نیز حاکی از آن است که اغلب شرکت‌ها تا ۷۰‌درصد عملکرد سود و زیان سال‌گذشته را پوشش داده‌اند. این مهم می‌تواند سمت و سوی جدیدی به بازار بدهد.

واقعیت امر آن است که وارد شدن به مرحله ثبات و صعود نیازمند اصلاح برخی رفتارها از سوی سیاستگذاران بورسی و اقتصادی کشور است. در دوسال گذشته بارها شاهد اجرای برخی دستورالعمل‌ها از سوی متولیان بورس کشور تحت‌نظارت مقامات دولتی به‌انحای مختلف بوده‌ایم. در نگاهی موشکافانه‌تر این استراتژی شکست‌خورده سودآوری شرکت‌ها را در اکثر مواقع کاهش و موانع بیشماری جلوی راه صنایع بورسی گذاشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟