واتساپ در بهبود روابط زناشویی موثر است


واتساپ در بهبود روابط زناشویی موثر است

قطعا در بسیاری از گزارش ها شنیده اید که شبکه های اجتماعی و استفاده از آن ها تاثیری منفی بر روابط اجتماعی دارند اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که زوج ‌ها، از داشتن فضای دیگری مانند واتس اپ برای مطرح...

واتساپ در بهبود روابط زناشویی موثر است
قطعا در بسیاری از گزارش ها شنیده اید که شبکه های اجتماعی و استفاده از آن ها تاثیری منفی بر روابط اجتماعی دارند اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که زوج ‌ها، از داشتن فضای دیگری مانند واتس اپ برای مطرح کردن بحث‌ هایشان سود می‌ برند.
محققان در مطالعات جدید خود دریافتند که افراد گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ ساله به احتمال زیاد کاربرانی هستند که به تازگی وارد حوزه فناوری شده اند. با در نظر گرفتن این موضوع، نویسندگان مطالعه بر روی چگونگی سازگاری زوج‌های ۴۰ تا ۵۰ ساله با استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود تمرکز کردند.
این مطالعه نشان می دهد روشی که زوج ها روابط خود را به صورت آفلاین انجام می دهند، رفتار آنها را در واتس اپ منعکس می کند. در واقع، شرکا از این برنامه به عنوان مکانی جدید برای بحث و مطرح کردن مشکلات خود استفاده کردند، بدون اینکه سایر افراد در جریان این مباحث قرار گیرند.

محققان در این رابطه می نویسند: مکاتبات از طریق واتس اپ نه تنها مکان مناسبی را برای انجام این رابطه ارائه می دهد، بلکه می تواند به حفظ آن نیز کمک کند.علاوه بر این، پژوهشگران دریافتند که مکالمات واتس‌ اپ از همان سه الگوی مدیریت تعارض پیروی می‌ کند که در جریان مشاجره‌ های دنیای واقعی توسط روان‌شناسان بالینی مشاهده شده است.

نویسندگان این مطالعه می ‌گویند که در شرایط عادی و در حین دعواهای همسران، آن ها سعی کردند از تعامل با عزیزشان در هنگام درگیری اجتناب کنند. درست مانند زوج ‌هایی که هنگام دعوا از یکدیگر دوری می ‌کنند و فعالیت ‌های جداگانه ‌ای انجام می ‌دهند، زوج ‌هایی که از واتس‌اپ استفاده می ‌کنند همان رفتار «اجتنابی» را نشان می ‌دهند و به احتمال زیاد سعی می کنند در فضای مجازی با همسرشان مشکلات را مطرح کنند.
در طول این مطالعه، محققان با ۱۸ زوج بین ۳۵ تا ۵۰ ساله که بیش از پنج سال در یک رابطه بوده اند، مصاحبه کردند.
محققان همچنین دریافتند:زوج ‌ها حتی می ‌توانند مشاجره‌ هایشان در واتس‌اپ را ادامه داده و این موضوع به گروه های خانواده ‌شان انتقال پیدا کند. در همین حال، دعواهای دیگری نیز وجود داشت که به صورت آنلاین شروع شده و همچنان به تعاملات چهره به چهره این زوج سرایت کرد.
نویسندگان این مطالعه دریافتند برای زوج‌ هایی که اغلب درگیر مدیریت منطقی تعارض هستند، واتس‌ اپ اغلب این فرصت را می ‌دهد که با دقت بیشتری به دیدگاه دیگران گوش دهیم. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی New Media Society منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز