یک عفونت عادی عامل ایجاد سرطان روده


یک عفونت عادی عامل ایجاد سرطان روده

دانشمندان پی بردند که باکتری کلستریدیوم دیفیسیل نه تنها باعث ایجاد عفونت‌های شدید روده‌ای می‌شود بلکه احتمالاً منشأ ایجاد سرطان روده بزرگ هم هست.

یک عفونت عادی عامل ایجاد سرطان روده

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری سای‌تِک‌دِیلی (ScieTechDaily)، بر اساس یافته‌های دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده آمریکا، باکتری کلستریدیوم دیفیسیل (C. difficile) که باعث عفونت‌های شدید روده‌ای است، احتمالاً سبب ایجاد سرطان روده بزرگ هم می‌شود.

این یافته جدید دانشمندان ممکن است یکی دیگر از نقش‌های حیرت‌آور این باکتری را برملا کند که سالانه باعث ایجاد بیش از ۵۰۰ هزار عفونت در ایالات متحده می‌شود که درمان بسیاری از آن‌ها فوق‌العاده مشکل است.

به گفته دانشمندان، افزایش میزان ابتلای افراد زیر ۵۰ سال به سرطان روده بزرگ (سرطان کولون یا کولورکتال) تکان‌دهنده بوده است. آن‌ها احتمال می‌دهند که باکتری کلستریدیوم دیفیسیل عامل بدخیمی کولون (فرایندی که طی آن سلول‌های طبیعی سرطانی می‌شوند) باشد.

پژوهشگران در گذشته پی برده بودند که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ زیست‌لایه‌های باکتریایی داشتند یعنی روی سطح روده آن‌ها کلنی‌های متراکم باکتری وجود داشت؛ در صورتی که فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد سالم بدون تومور زیست‌لایه‌های باکتریایی داشتند.

آن‌ها پس از انجام آزمایشات گوناگون بر روی موش‌ها دریافتند که باکتری کلستریدیوم دیفیسیل توکسیژنیک، گونه‌ای از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل که باعث بروز اسهال می‌شود، در موش‌ها عامل سرطان روده است. آزمایشات بعدی نشان داد که باکتری کلستریدیوم دیفیسیل به تنهایی برای ایجاد سریع تومور در مدل‌های حیوانی کافی است.

آزمایشات بیشتر حاکی از این بود که این باکتری باعث دامنه‌ای از تغییرات در سلول‌های روده می‌شود که آن را در برابر سرطان آسیب‌پذیر می‌کند. سلول‌هایی که در معرض این باکتری قرار گرفته بودند، ژن‌هایی را فعال می‌کردند که باعث سرطان می‌شد و ژن‌هایی را غیرفعال می‌کردند که از سلول‌ها در برابر سرطان محافظت می‌کردند.

این سلول‌ها گونه‌های فعال اکسیژن را تولید می‌کردند، یعنی مولکول‌های ناپایداری که به دی‌اِن‌اِی آسیب می‌رساند و فعالیت ایمنی مرتبط با التهاب مضر را فعال می‌کند.

داده‌های همه‌گیرشناسی (اپیدمیولوژیک) محدودی مبنی‌بر ارتباط باکتری کلستریدیوم دیفیسیل با سرطان روده بزرگ در انسان‌ها وجود دارد اما اگر پژوهش‌های بعدی چنین ارتباطی را ثابت کنند، احتمالاً عفونت نهفته این باکتری یا سابقه ابتلا به این عفونت به‌ عنوان یک عامل خطر برای سرطان در نظر گرفته خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی