استقلال مالی دانشگاه‌ها مبنای تحول در آموزش عالی است


استقلال مالی دانشگاه‌ها مبنای تحول در آموزش عالی است

رییس دانشگاه تهران معتقد است که استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها می‌تواند مبنای اساسی تحول در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشد و می گوید: اگر بخواهیم دانش آموخته و اساتید کارآفرین داشته باشیم، باید اجازه آزادی عمل به دانشگاه‌ها در چارچوب اهداف نظام داده شود.

استقلال مالی دانشگاه‌ها مبنای تحول در آموزش عالی است

سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایران اکونومیست درباره طرح استقلال اداری و مالی دانشگاه ها اظهار داشت: اگر قرار است در آموزش عالی تحول ایجاد شود باید استقلال اداری و مالی دانشگاه ها به رسمیت شناخته شود.

وی با انتقاد از این که زمانی که صحبت از استقلال مالی دانشگاه ها می شود برخی با طرح این سوال ها که مگر می شود دانشگاه ها از حاکمیت استقلال داشته باشند به دنبال به انحراف کشاندن این موضوع هستند، تصریح کرد: قطعا منظور از استقلال مالی استقلال از حاکمیت نیست، بلکه استقلال از سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی و نهادهایی است که قوانین دست و پاگیر بروکراسی را برای دستگاه های عادی دارند.

مقیمی افزود: دانشگاه ها قطعا باید زیر نظر قوانین مجلس شورای اسلامی اقدام و زیر نظر سیاست های دولت انجام وظیفه کنند. اگر صحبت از هیات امنا می شود، رییس هیات امنا وزیر علوم است و اعضای هیات امنا توسط وزیر علومی که نماینده رییس جمهور است، حکم می گیرند؛ بنابراین این که سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی علاقمند هستند که مو به مو به صورت بروکراتیک و رسمی دانشگاه ها را مانند دستگاه های اجرایی عادی رصد کنند، خروجی که با این نوع نظارت و برنامه ریزی عاید خواهد شد، یک دانش آموخته بروکرات خواهد بود.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: اگر بخواهیم دانش آموخته کارآفرین داشته باشیم و اساتید کارآفرین باشند؛ باید اجازه آزادی عمل به دانشگاه ها در چارچوب اهداف نظام داده شود. راهکار اساسی برای اصلاح ساختاری نظام آموزش عالی در اولین قدم استقلال اداری و مالی است که در برنامه هفتم دیده شود. امید است این امر محقق شود چراکه تا زمانی که محقق نشود، همه چانه‌زنی‌ها برای بودجه بیهوده است.

وی افزود: ممکن است در مقطعی برای گرفتن بودجه رایزنی صورت گیرد و توفیقات نسبی نیز حاصل شود، ولی آنچه مهم است، این است که روز به روز از نظر وضعیت نظام بودجه‌ریزی دانشگاه‌ها دچار مشکلات بیشتری می‌شویم.

مقیمی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به سمت الگوی کارآفرینانه در حوزه اداری و مالی برویم، باید استقلال اداری مالی دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شود و دست نهادهایی که در دولت نقش برنامه‌ریزی برای دستگاه‌ها دارند، از آموزش عالی کوتاه شود؛ چراکه آموزش عالی به این بلوغ رسیده است که اولویت‌هایش را تعیین کند؛ بنابراین مجدانه از رییس‌جمهور می‌خواهیم در این زمینه شخصاً ورود کنند تا منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های دولت تحقق پیدا کند.

هدف از میز دانشگاه – دولت کمک به حل مشکلات دولت است

وی درباره میز دانشگاه – دولت گفت: با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نشست‌هایی در این زمینه داشتیم که قرار شد طبق آن دانشگاه تهران محوریت میز دانشگاه – دولت را برعهده گیرد. اولین نشست هم در دانشگاه تهران با حضور وزیران کشور، اقتصاد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولین مرکز استراتژیک برگزار شده است.

مقیمی هدف از این میز را حل مشکلات و کمک به دولت عنوان کرد و افزود: با تشکیل میز دانشگاه – دولت در دانشگاه می خواهیم فضایی ایجاد کنیم که دولتی‌ها در کنار نخبگان دانشگاهی راجع مسایل و مشکلات دولت و کشور با یکدیگر گفت و گو کنند و در این فضا راهکارهایی ارایه شود که مسایل و مشکلات کشور برطرف شود.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: امید است در نشست های بعدی با شروع ترم جدید که دانشجویان هم حضور دارند، شاهد جلسات پرنشاطی باشیم تا این گفت و گو برای آبادی و پیشرفت کشور مفید باشد.

تلاش برای تحقق سیاست‌های دولت مردمی در دانشگاه تهران

وی درباره عملکرد دانشگاه تهران در دولت سیزدهم اظهار داشت: تلاش کردیم در مدتی که دولت سیزدهم تشکیل شده است، سیاست های دولت مردمی را در دانشگاه تهران محقق کنیم. یکی از برنامه های اولیه برقرار کردن تعامل و گفتمان بین بدنه مدیریت با هیات علمی، کارکنان و دانشجویان متناسب با شأن دانشگاه بود که افراد بتوانند حرف‌های خود را به راحتی بیان کنند و در سرنوشت امور دانشگاه شریک باشند و در واقع سیاست های عام دولت مردمی را در دانشگاه محقق کنیم. بر همین اساس هر ماه با ذی نفعان جلسات حضوری برگزار می کنیم که نظرات خود را بیان کنند. در حقیقت رفتن مدیران بین مردم و ذی نفعان را محقق کردیم.

مقیمی افزود: از نظر حرفه ای و تخصصی هم به عنوان نهاد آموزشی اتفاقات خوبی افتاده است. تاسیس دانشکده‌های جدید و اقداماتی راجع به قوانین نهادی که دانشگاه را منعطف تر و کارآفرین تر کند، شکل گرفته است. کارهای سرمایه گذاری مشترک هم با بخش خصوصی و دولتی در حال شکل گیری است؛ لذا به عنوان بخشی از دولت باید نقش خود را ایفا کنیم و تلاشمان هم این بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها