تخریب قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون در جنوب کشور با عنوان پایتخت فرهنگی شیراز و عنوان شهر دوستدار کودک سنخیت ندارد


تخریب قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون در جنوب کشور با عنوان پایتخت فرهنگی شیراز و عنوان شهر دوستدار کودک سنخیت ندارد

کامرانی گفت: تخریب قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون در جنوب کشور با عنوان پایتخت فرهنگی شیراز و عنوان شهر دوستدار کودک سنخیت ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سعیدرضا کامرانی»، امروز (یکشنبه ۶ شهریور) در دیدار با شهردار منطقه «۳» شیراز با بیان اینکه در آینده عروسک‌های دست‌ساز از قبایل مختلف ایران در موزه دائمی عروسک‌ها و در همین مرکز فرهنگی و هنری شماره «۱» شیراز به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: در شهری که دوست‌دار کودک و پایتخت کتاب ایران است، نباید تخریب قدیمی‌ترین ساختمان کانون جنوب کشور حتی مطرح و موضوعیت پیدا کند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با اشاره به اینکه تخریب قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون در جنوب کشور با عنوان پایتخت فرهنگی شیراز و عنوان شهر دوستدار کودک سنخیت ندارد، گفت: درخواست ما این است که کانون در نقطه‌ای که گذر حافظ است بماند و ما همواره تمام قد از مسائل فرهنگی دفاع کرده‌ و برای حفظ مرکز فرهنگی و هنری شماره «۱» شیراز که قدمی‌ترین کانون در جنوب کشور است، نیز ایستادگی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: به این موضوع که نمای ساختمان با توجه به معماری زمان حاضر زیبا نیست واقف هستیم و باید نمای ساختمان در خور شان کودکان، نوجوانان، شهر تاریخی شیراز و گذر حافظ تعمیر و بازسازی شود که تمهیداتی اندیشیده شده و نمای مناسب با گذر کودک و هماهنگی با طرح‌های ایرانی، اسلامی در نظر گرفته شده است.

کامرانی ادامه داد: در زمان پیش از همه‌گیری بیماری کرونا، به‌طور معمول، بیش از ۲۰۰ کودک و نوجوان و دانش‌آموز به مرکز شماره «۱» مراجعه می‌کردند و از فعالیت‌های تخصصی کانون در قالب فرهنگی، هنری و ادبی، به صورت رایگان بهره می‌برند و این نهاد فرهنگی هیچ درآمد مادی ندارد و درآمد کانون پرورش فکری، رشد، پرورش و شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان است، البته انتظار داشتیم زمانی که اعضای شورای شهر تصمیم به تغییر یا جابه‌جایی یا هر اقدامی گرفتند، نماینده‌ای از اداره کل کانون پرورش فکری را هم دعوت می‌کردند تا در جلسه شورای شهر حضور داشته باشد و راهکار بدهد نه اینکه یک‌طرفه تصمیم بگیرند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس ادامه داد: ما سابقه‌ خوبی از تخریب نداریم؛ کانون پرورش فکری شماره «۲» که در پارک «ولیعصر (عج)» شیراز بود و برای ایجاد پل کابلی «ولی‌عصر (عج)» حدود 11 سال پیش تخریب شد هنوز به رغم وعده شهرداری مبنی بر اختصاص زمین معوض، این اتفاق نیفتاده است.

کامرانی در پایان گفت: تعداد مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری برای کلان‌شهر شیراز فقط 6 ساختمان است که این تعداد از بعضی از مراکز استان‌های درجه سه هم کمتر است و ما در بسیاری از نقاط پر جمعیت شیراز مانند شهرک «سعدی»، شهرک «گلستان»، «معالی‌آباد»، بلوار «شهید مدرس» و ... هیچ ساختمانی نداریم تا بتوانیم به کودکان و نوجوانان آن مناطق خدمت‌رسانی کنیم.

در ادامه این جلسه مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر تخریب مرکز فرهنگی هنری شماره «۱» شیراز ارائه شد که کامرانی ضمن بی‌‌طلاعی از این مصوبه گفت: این تصمیم در شورای اسلامی شهر بدون حضور نمایندگان کانون اتخاذ و بعد از آن به صورت پیشنهاد به کانون ارائه شده و ما به این مصوبه معترضیم.

بر اساس این گزارش در ادامه، «غلامرضا شهریاری»، ضمن ابراز مخالفت تخریب گفت: ساختمان کانون باید در باغ ملی بماند و می‌توان با جابه‌جایی آن این مشکل را حل کرد، بماند چون باعث رونق، امنیت و پویایی شهر است.

شهردار منطقه «3» شیراز‌ گفت: به کار کارکنان کانون و فعالیت‌های تخصصی آن اعتقاد قلبی دارم و شهروندان هم انتظار دارند مراکز کانون در سطح شهر شیراز افزایش یابد تا دسترسی همه کودکان و نوجوانان شهر به این مراکز تخصصی آسان شود و پرورش فکر کودکان و نوجوانان همچنان به صورت تخصصی در مراکز کانون ادامه پیدا کند.

وی که پیش از این مسئولیت شهرداری منطقه «2» را بر عهده داشت به فعالیت کانون در آن منطقه اشاره کرد و حضور مربیان کانون در منطقه «۲» شهرداری را خیر کثیری دانست که در خدمت به کودکان و نوجوانان محروم و فرهنگ‌سازی بسیار تأثیر‌گذار بوده است.

شهریاری برای هر نوع همکاری در حفظ ساختمان مرکز شماره «۱» شیراز در صورت موافقت شورای اسلامی شهر شیراز قول مساعدت داد.

خاطر نشان می شود، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره «۱» شیراز در چهار راه حافظیه، درون محوطه باغ ملی این شهر قرار دارد که هم‌اینک اطراف محوطه این باغ حفاظ کشیده شده است. این مرکز بیش از نیم‌قرن سابقه فعالیت دارد و زنان و مردان بسیاری، کودکی و نوجوانی خود را در آن گذرانده و پرورش یافته‌اند.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر