یک ماه تا انحراف یک سیارک توسط ناسا


یک ماه تا انحراف یک سیارک توسط ناسا

تنها ۱ ماه تا انجام ماموریت آزمایشی انحراف یک سیارک از مسیر خود توسط ناسا به وسیله برخورد فضاپیمای DART به آن سیارک باقی مانده است.

یک ماه تا انحراف یک سیارک توسط ناسا

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اسپیس، ماموریت "آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک"(DART) که توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز(APL) در مریلند برای ناسا اداره می‌شود، اولین آزمایش دفاع سیاره‌ای است که دوشنبه ۲۶ سپتامبر ساعت ۱۹:۱۴ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۳:۴۴ سه‌شنبه پنج مهر به وقت ایران) توسط فضاپیمای DART با سرعت تقریبی ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت با سیارک "دیمورفوس"(Dimorphos) برخورد خواهد کرد تا بتواند مسیر حرکت این جرم آسمانی را در اطراف سیارکی بزرگتر به نام "دیدیموس"(Didymos) تغییر دهد.

ماموریت "آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک "یا دارت یک مأموریت فضایی ناسا با هدف آزمایش روشی برای پرهیز از برخورد سیارک در برابر اجرام نزدیک به زمین است. این کاوشگر در اصل یک کاوشگر فضایی را به سیارک دوگانه "دیدیموس" خواهد کوبید تا آزمایش کند که آیا اثر جنبشی برخورد یک فضاپیما می‌تواند با موفقیت یک سیارک احتمالی را از مسیر برخورد با زمین منحرف کند یا نه.

دارت یک پروژه مشترک بین ناسا و آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز است که توسط دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا اداره می‌شود و چندین آزمایشگاه و دفترهای ناسا پشتیبانی فنی آن را ارائه می‌دهند و شرکای بین‌المللی مانند آژانس فضایی اروپا، ایتالیا و ژاپن در پروژه‌های مرتبط یا بعدی مشارکت دارند.

ناسا در ماه اوت ۲۰۱۸ این پروژه را برای شروع مرحله نهایی طراحی و مونتاژ تأیید کرد.

اگرچه "دیمورفوس" در مسیر برخورد با زمین نیست، اما این ماموریت یک آزمایش است برای بررسی اینکه آیا «فناوری برخورد جنبشی» برای منحرف کردن سیارک‌های بالقوه خطرناک موثر است یا خیر.

این ماموریت در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱ با موشک "فالکون ۹" متعلق به شرکت "اسپیس‌ایکس" به فضا پرتاب شد و "DART" از آن زمان تاکنون تقریباً ۱۱ میلیون کیلومتر را به سمت سامانه سیارکی دوتایی "دیدیموس" و "دیمورفوس" طی کرده است.

"دیدیموس" با قطر ۷۸۰ متر، سیارک بزرگ‌تر در این سامانه است، در حالی که "دیمورفوس" سیارک کوچک‌تر و ماهواره طبیعی "دیدیموس" با قطر ۱۶۰ متر است. برای مقایسه باید گفت که سیارکی که در سال ۲۰۱۳ بر فراز شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد، تنها ۱۸ متر قطر داشت.

انتخاب هدف قرار دادن یک سامانه دوگانه از عمد انجام شده است. از آنجایی که این دو سیارک به دور یکدیگر می‌چرخند و هر دو را می‌توان با تلسکوپ‌های زمینی رصد کرد، ما به سرعت می‌توانیم ببینیم که آیا برخورد فضاپیمای DART مدار "دیمورفوس" را تغییر داده است یا خیر.

عموم مردم از ساعت ۰۲:۳۰ بامداد سه‌شنبه(پنج مهر) به وقت ایران می‌توانند پوشش زنده این برخورد را در تلویزیون ناسا، وب‌سایت ناسا و صفحات رسانه‌های اجتماعی ناسا مشاهده کنند. اگرچه نباید انتظار داشت که یک ویدیوی زنده از خود برخورد ببینیم. اگرچه DART مجهز به دوربین است، اما از این ابزار برای هدایت خودکار فضاپیما به سمت "دیمورفوس" و همچنین عکاسی از سطح سیارک با نزدیک شدن به آن استفاده می‌شود. اما زمانی که وقت برخورد می‌شود، ارسال اطلاعات توسط دوربین قطع می‌شود.

با این حال، این مأموریت شامل تاسواره ایتالیایی "لایت"(Light) برای تصویربرداری از این سیارک‌ها است که قبل از برخورد از DART جدا می‌شود و به آرامی در کنار "دیمورفوس" پرواز می‌کند تا از برخورد و تاثیر آن بر این سامانه دوگانه عکسبرداری کند.

در نهایت نیز حدود چهار سال دیگر، ماموریت "هرا"(Hera) متعلق به آژانس فضایی اروپا با "دیدیموس" و "دیمورفوس" ملاقات خواهد کرد تا برخورد DART را به طور دقیق بررسی کند.

اما هنوز راه درازی باقی مانده است و در حال حاضر باید برای این برخورد در ماه آینده آماده شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا