عدم قطعی گاز صنایع با صرفه‌جویی پرمصرف‌ها


عدم قطعی گاز صنایع با صرفه‌جویی پرمصرف‌ها

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به چالش تأمین گاز برای توسعه صنایع گفت: در زمستان بیش از ۷۰ درصد گاز کشور به بخش خانگی اختصاص می‌یابد و وزارت نفت باید برای بهینه‌سازی این بخش اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های گذشته مصرف گاز به شدت افزایش یافته و این موضوع با توجه به ثابت ماندن ظرفیت تولید گاز، موجب ناترازی و کسری شده است، تا جایی که به گفته وزیر نفت زمستان سال گذشته روزانه بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز طبیعی در کشور وجود داشت. اخیراً نیز وزیر نفت گفته است که امسال نیز با مشکل کسری گاز مواجه خواهیم بود.

هرچند سال گذشته در بخش خانگی و تجاری قطعی رخ نداد ولی محدودیت‌های وارده به صنایع در فصل زمستان مشکلات زیادی را به وجود آورده است. چندی پیش معاون انجمن فولاد ایران از زیان ۵ تا ۶ میلیاردی صنعت فولاد به واسطه قطعی گاز در زمستان خبر داد و گفت: کل تولید سال گذشته نسبت به سال ۹۹ که آن هم قطعی‌هایی داشت حدود ۲.۲ میلیون تن کاهش پیدا کرد. در واقع در سال ۱۴۰۰ هدف گذاری ۳۴ میلیون تومان بود که به حدود ۲۷.۹ میلیون تن رسیدیم یعنی نسبت به هدف حدود ۶ میلیون تن عدم النفع داشتیم.

تأمین گاز؛ چالش اساسی توسعه صنعتی کشور

در این رابطه مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر قطعی و محدودیت گاز صنایع اصلی از جمله فولاد و سیمان در زمستان، منجر به یک چالش اساسی برای توسعه صنعت کشور شده است.

وی با بیان اینکه محدودیت این صنایع منجر به محدودیت توسعه تمام صنعت کشور می‌شود، ادامه داد: در صورتی که بخواهیم به چشم‌انداز صنعت فولاد برسیم، مصرف گاز در این صنعت باید به ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال برسد، در صورتی که الان فقط حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب است.

طاهری افزود: باید توجه داشت محدودیت صنایع سیمان و فولاد تأثیر مستقیمی بر افزایش تولید مسکن و برنامه تولید ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم دارد. همچنین با توجه به سهم ۲۰ درصدی بازار سرمایه از صنعت فولاد به همراه زنجیره ارزش آن، قطعی گاز تأثیری به شدت منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز، تولید گاز داریم و در فصول سرد سال، سهم بخش خانگی به حداقل ۷۰ درصد این میزان می‌رسد. حتی مصرف بخش خانگی سال گذشته به رکورد ۶۹۲ میلیون مترمکعب، یعنی بیش از ۸۰ درصد هم رسید. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی شود و این موضوع باید اولویت ویژه‌ای برای وزارت نفت داشته باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: بنا بر بررسی‌ها، با صرفه‌جویی بخش محدودی از مشترکین (حدود ۳ درصد) می‌توان گاز صنایع در زمستان را تأمین کرد و امیدواریم وزارت نفت تا قبل از رسیدن بحران، فکری به حال این چالش کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن