عبور 2 کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان


عبور 2 کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان

سه مقام آمریکایی از حرکت دو فروند ناو جنگی آمریکا به سمت تنگه تایوان خبر دادند.

عبور 2 کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان

به گزارش راهبرد معاصر، سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند دو فروند ناو جنگی آمریکا از طریق آب های بین المللی در حال حرکت به سمت تنگه تایوان هستند.

براساس این گزارش، این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود اظهار کردند دو فروند ناو جنگی آمریکا در حال انجام عملیات نظامی و حرکت به سمت تنگه تایوان هستند.

در سال های اخیر کشتی های جنگی آمریکا و گاهی اوقات کشتی های جنگی برخی متحدان آمریکا مانند انگلیس و کانادا به صورت معمولی از این تنگه عبور می کنند که این امر باعث ناخشنودی شدید پکن می شود. این عملیات ها معمولا بین 8 تا 12 ساعت طول می کشد و پکن به دقت آنها را رصد می کند.

این نخستین عملیات آمریکا از زمان افزایش تنش ها با چین پس از سفر جنجال برانگیز نانسی پلوسی به تایوان است.

سفر جنجال برانگیز نانسی پلوسی به تایوان در اوایل ماه اوت، دولت چین را که همواره تایوان را بخشی از خاک خود می داند، مجبور به واکنش کرد و پکن مانور نظامی گسترده ای را در نزدیکی خاک تایوان آغاز کرد.

تنش ها بین پکن و واشنگتن بر سر این موضوع همچنان ادامه داشت تا اینکه هیئتی دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا به ریاست سناتور «اد مارکی» به تایوان سفر کرده و در دیدار با «تسای اینگ ون» رئیس تایوان، بر حمایت کامل واشنگتن از تایپه تاکید کردند.

ارتش چین نیز در واکنش به ورود سفر سرزده هیئتی از نماینده‌های کنگره آمریکا اقدام به انجام رزمایش‌های بیشتری کرد.

ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش «هشداری جدی به تایوان و ایالات متحده است که کماکان در حال انجام فریبکاری‌های سیاسی هستند و به تضعیف صلح و ثبات در اطراف تنگه تایوان ادامه می‌دهند.»

پس از این دو سفر تنش آفرین که عصبانیت شدید پکن را به همراه داشته است، این بار فرماندار ایالت ایندیانا به این کشور رفت.

«اریک هالکومب» فرماندار جمهوری خواه ایندیانا هفته گذشته با سفر به تایوان، با «تسای اینگ ون» دیدار و درباره توسعه مناسبات اقتصادی گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس تایوان به طور مستقیم با اشاره به تداوم رزمایش نظامی چین در نزدیکی تایوان، از کشورهای هم سو و متحد خواست تا به حمایت از تایوان ادامه دهند.

این در حالی است که سناتور «مارشا بلکبرن» نیز دو روز پیش با سفر به تایوان بار دیگر باعث خشم مقامات پکن شد.

سخنگوی دفتر امور تایوان دولت چین روز گذشته سفر سناتور «مارشا بلکبرن» به تایوان را نقض حاکمیت و اصل چین واحد دانست.

وی در بیانیه ای هشدار داد که تایوان با این اقدامات به دنبال جذب پشتیبانی از سوی نیروهای خارجی ضد چینی و خواستار استقلالی است که به نظر می رسد در بدست آوردن آن شکست خورده است.

وزارت خارجه چین اعلام کرد: از سفر «مارشا بلکبرن» نماینده آمریکایی به تایوان متاسفیم و آن را به شدت رد می‌کنیم.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است : سیاستمداران آمریکایی را توصیه می‌کنیم به اصل چین واحد و بیانیه‌های مشترک میان دو کشور پایبند باشند.

دولت پکن در بیانیه ای مخالف شدید خود را با سفر مقامات آمریکایی به تایوان اعلام کرده و تاکید می کند که پکن به انجام هر اقدامی برای دفاع از حاکمیت خود و اصل چین واحد، ادامه خواهد داد.

در همین حال «کرت کمپبل» هماهنگ کننده امور شرق آسیا و اقیانوسیه دولت آمریکا و مشاور جو بایدن هفته گذشته اعلام کرد واشنگتن در پاسخ به رفتار تحریک آمیز چین، متعهد به افزایش تجارت با تایوان می شود./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو