سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا


سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور که پنج‌شنبه کار خود را آغاز کرد، خودروسازان بزرگ و کوچک کشورمان محصولات و پروژه‌های مختلفی را به نمایش گذاشتند که آن‌ها را در گزارش اختصاصی پدال مشاهده کردید. اما سایپا در این نمایشگاه دو محصول جدید...

در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور که پنج‌شنبه کار خود را آغاز کرد، خودروسازان بزرگ و کوچک کشورمان محصولات و پروژه‌های مختلفی را به نمایش گذاشتند که آن‌ها را در گزارش اختصاصی پدال مشاهده کردید. اما سایپا در این نمایشگاه دو محصول جدید خود بنام‌های اطلس و سهند را هم آورده بود که داستان رونمایی آنها به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

سایپا این خودروها را در زیر کاور برای پرده‌برداری توسط وزیر صنعت آماده کرده بود اما شیطنت یکی از خبرنگاران در برداشتن کاورها و عکس‌برداری و انتشار سریع تصاویر در شبکه‌های اجتماعی قبل از رونمایی توسط وزیر باعث شد برنامه‌های سایپا برای رونمایی از این خودروها به هم خورده و نهایتا هم یک روز بعد این دو خودرو بدون پرده‌برداری از محیط نمایشگاه خارج شدند.

در ادامه با اطلاعات موجود درباره این خودروها آشنا خواهیم شد.

سایپا اطلس

اطلس نسخه فیس‌لیفت و مدرن‌تری از کوییک محسوب می‌شود و در بیرون تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. البته اواخر سال ۱۳۹۹ تصویری از نمای جلویی اطلس منتشر شد و طراحی آن را مشخص کرد ولی حالا می‌توانیم نگاه دقیق و کاملی به این محصول جدید سایپا داشته باشیم. در اطلس، دماغه کاملاً بازطراحی شده و حالا شاهد چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدیدی هستیم که از محصولات فورد خصوصاً مدل کا پلاس اکتیو الهام گرفته است. حتی طراحی قاب مه شکن‌های اطلس هم به فورد مذکور شباهت دارد درحالی‌که طرح داخلی جلوپنجره با خطوط کرومی عمودی نیز جک A5 را به یاد می‌آورد.

سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

در عقب نیز طراحان با انتقال جا پلاک به روی سپر و طراحی چراغ‌های جدید سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. بااین‌حال، در اینجا هم فرم چراغ‌ها که دنبالهٔ آن‌ها تا روی درب صندوق کشیده شده یادآور رنو کپچر است. البته این الهام‌گیری‌ها را برای شرکتی مثل سایپا نمی‌توان ناشایست دانست. روکش پلاستیکی به همراه‌ تریم نقره‌ای‌رنگ روی سپر عقب و آینه‌های جانبی جدید با طراحی جالب و راهنما هم از دیگر ویژگی‌های بیرونی اطلس هستند. به‌طورکلی، این تغییرات نمای بسیار مدرن‌تر و زیباتری نسبت به کوییک ایجاد کرده و خودرو را لوکس‌تر جلوه می‌دهند.

سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

سایپا سهند

مثل اطلس، سهند هم نسخهٔ فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود و تغییرات بیرونی زیادی را به خود دیده است. چراغ‌های جلوی سهند با اطلس مشترک هستند ولی جلوپنجره کاملاً متفاوت بوده و به چراغ‌ها متصل شده است. کمی پایین‌تر نیز شاهد سپر جدیدی هستیم که طراحی آن‌هم با اطلس متفاوت بوده و به سهند شخصیت متمایزی از همتای کراس هاچ‌بک خود بخشیده است. در عقب سهند، طراحان سعی کرده‌اند بدون دست زدن به قسمت جانبی چراغ‌ها که روی گلگیرها قرار دارد، نمای جدید و زیباتری ایجاد کنند و باید گفت با کشیدن چراغ‌ها تا روی درب صندوق و انتقال جا پلاک به روی سپر تا حدودی در انجام این کار موفق بوده‌اند.

سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

بااین‌حال، وقتی به پروفیل جانبی سهند نگاه می‌کنیم که به‌منظور کاهش هزینه‌ها و عدم تغییر قالب‌های تولید هیچ تغییر قابل‌توجهی را تجربه نکرده و همچنان مشابه تیبا است، نوعی عدم هماهنگی با طراحی جدید جلو و عقب خودرو به چشم می‌خورد. البته سایپا سعی کرده با رینگ‌های جدید، دستگیرهای کرومی درها و تریم کرومی روی گلگیرهای جلو طراوتی جزئی به این بخش ببخشد ولی سهند همچنان پلت‌فرم قدیمی خود را نشان می‌دهد.

سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

داخل سایپا سهند و اطلس

سایپا داخل این دو محصول جدید خود را هم کاملاً از نو طراحی کرده و داشبورد کاملاً جدید برای آن‌ها تدارک دیده است. سهند و اطلس در اینجا باهم یکسان هستند. در داخل این خودروها شاهد فضایی با تریم دورنگ مشکی و قرمز یا مشکی کرمی به همراه دریچه‌های تهویهٔ کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید هستیم. بااین‌حال، برخی دکمه‌ها مثل قفل پنجره‌های عقب همچنان متعلق به مدل‌های قدیمی هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است. همچنین غربیلک فرمان D شکل و پانل کنترل سیستم تهویه نیز از همان ساینا و کوییک قدیمی گرفته شده‌اند. البته طراحی این غربیلک فرمان هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. درمجموع، سهند و اطلس در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده‌اند و فقط امیدواریم سایپا روی بهبود کیفیت متریال داخلی هم کار کرده باشد تا مثل ساینا و کوییک شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت نباشیم.

تجهیزات سایپا سهند و اطلس

این دو خودروی جدید در تجهیزات و امکانات هم ارتقاء پیدا کرده‌اند. طبق بنرهای سایپا در نمایشگاه، اطلس و سهند در دو تیپ یک و دو ارائه می‌شوند که تیپ دو از تجهیزات بیشتری مثل دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، تریم داخلی دورنگ، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب و سانروف برخوردار است. همچنین اطلس تیپ ۲ با طرح دورنگ بدنه مشابه کوییک R ارائه می‌شود. سیستم پایش باد تایرها، شارژر USB موبایل و تنظیم شش جهتهٔ صندلی‌ راننده و چهار جهته صندلی شاگرد هم ازجمله تجهیزاتی هستند که در هردو تیپ ارائه می‌شوند.

پیشرانه و گیربکس سایپا اطلس و سهند

اطلس و سهند با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 خانوادهٔ تیبا عرضه می‌شوند که همچنان هشت سوپاپ است اما با انجام برخی تغییرات در سر سیلندر و هدرز و همین‌طور تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی آن کمی افزایش یافته و به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این اعداد ۳ اسب بخار و ۹ نیوتن متر نسبت به نسخهٔ قبلی موتور M15 بیشتر شده‌اند. این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ بوده و در هر صد کیلومتر ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. انتقال قدرت پیشرانه همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد اما برنامۀ ارائۀ گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هم برای این خودروها وجود دارد که احتمالاً همان گیربکس CVT کوییک اتوماتیک خواهد بود. فعلاً قیمت و زمان عرضه دقیق اطلس و سهند مشخص نیست اما احتمالاً این خودروهای جدید اوایل سال ۱۴۰۲ با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان راهی بازار خواهند شد.

سایپا اطلس و سهند، نسخه‌های فیس‌لیفت و لوکس‌تر کوییک و ساینا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان