ونزوئلا و ایران در مسیر «اتحاد بزرگ علمی- فناوری»


ونزوئلا و ایران در مسیر «اتحاد بزرگ علمی- فناوری»

معاون بخش علم، فناوری، آموزش و سلامت ریاست جمهوری ونزوئلا با اعلام راهی شدن نخستین گروه از متخصصان ونزوئلایی حوزه سلول‌های بنیادی به تهران، از گسترش همکاری‌های علمی این کشور آمریکای جنوبی با ایران در جهت دستیابی به «اتحاد بزرگ علمی- فناوری-صنعتی» خبر داد.

«گابریِلا خیمنز رامیرز» معاون بخش علم، فناوری، آموزش و سلامت ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام کرد ونزوئلا و ایران مکانیسم‌های هماهنگی به منظور گسترش مزایای تحقیقات بالینی انجام شده در دو کشور ایجاد خواهند کرد.

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی همچنین اعلام کرد نخستین گروه از متخصصان ونزوئلایی حوزه سلول‌های بنیادی از «موسسه تحقیقات علمی ونزوئلا» (IVIC)، شنبه ۲۷ اوت (پنجم شهریور ماه) عازم ایران شدند. طبق اعلام این مقام ونزوئلایی این گروه از متخصصان در فرآیند تبادل دانش فنی و تجربیات پژوهشی در «پژوهشکده سلول‌های بنیاد رویان» در بیمارستان شریعتی تهران شرکت خواهند کرد.

رامیرز خاطرنشان کرد: جمعه گذشته جلسه کمیته فنی برگزار کننده نمایشگاه علم و فناوری ایران و ونزوئلا برگزار شد و در جریان آن، حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری قطعی شد.

زمینه‌های تقویت روابط و تاریخ‌های برگزاری این رویداد از موضوعات مورد بحث این جلسه بود. به گفته رامیرز، حضور بیش از ۱۵۰ غرفه‌دار در بخش‌های علمی و فناوری از ایران در این نمایشگاه از موارد در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: ما خبرهای بسیار خوبی داریم که قرار است رئیس‌جمهوری در روزهای آینده اعلام کند و این یک فرصت فوق‌العاده برای یک اتحاد بزرگ علمی- فناوری- صنعتی خواهد بود.

به گفته خیمنز، ونزوئلا و ایران از سال ۲۰۱۹ توافق‌نامه‌هایی در زمینه علم و فناوری دارند و در این جلسات «اتحادی بزرگ» برای مطالعه گیاهان دارویی در ونزوئلا برای پیشبرد علم گیاه‌شناسی و فارماکوژنیک که بخشی از علم مطالعه اصول دارویی گیاهان است، ایجاد خواهند کرد.

تهران و کاراکاس که روابطشان به دهه ۱۹۶۰ میلادی بازمی‌گردد، در طول سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور، به طور قابل توجهی روابط خود را تقویت کرده‌اند.

ونزوئلا و ایران در مسیر «اتحاد بزرگ علمی- فناوری»

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به دنبال تور اوراسیایی اخیر خود از تاسیس معاونت علم، فناوری و آموزش و سلامت ریاست جمهوری ونزوئلا خبر داد. وی در جلسه ای با شورای معاونین خود، خاطرنشان کرد ونزوئلا نیز مانند ایران می‌تواند به توسعه فناوری دست پیدا کند. وی همچنین به وزرای نفت و علم و فناوری دستور داد تا با همکاری ایران پارک توسعه فناوری و صنعت برای موضوعات بهداشت و آموزش را طراحی و راه اندازی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟