رشد372درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی شیلات خوزستان


رشد372درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی شیلات خوزستان

اهواز- مدیرکل شیلات خوزستان از رشد ۳۷۲ درصدی تخصیص میزان اعتبارات عمرانی اداره کل شیلات خوزستان در سال گذشته و بهره برداری از دو طرح شیلاتی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح الله ابوعلی اظهار کرد: هدف‌گذاری شیلات خوزستان روی تولید یک میلیون تن از آبزیان در یک بازه زمانی ۷ ساله (طرح شهید قاسم سلیمانی) یکی از مهمترین چشم اندازهای اداره کل استان در یک سال اخیر است.

وی افزود: این طرح در حالی برنامه‌ریزی شده که خوزستان با تولید بیش از ۱۳۶ هزار تن محصولات شیلاتی هم اکنون در جایگاه سوم در سطح کشور قرار دارد و با وجود کمبود منابع آبی و خشکسالی به وجود آمده از رتبه دوم آبزی پروری در کشور برخوردار است.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در سال جاری بیان کرد: به منظور تحقق این امر با همت محققان پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور به بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی سی باس دریایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) در مرداد ماه سال جاری دستیابی پیدا کردیم.

وی در ادامه دستیابی به تکثیر مصنوعی ماهیان بومی با استفاده از فناوری داخلی در خوزستان را از دیگر دستاوردهای مهم این مجموعه اعلام کرد و افزود: با هدف بازسازی ذخایر آبزیان و حفظ ذخایر ماهیان با ارزش ژنتیکی بومی در منابع آبی، ۱۶ میلیون و ۳۶ هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی خوزستان رهاسازی شد.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: این رهاسازی باعث افزایش تولید، بهبود اکوسیستم آبی، ایجاد اشتغال پایدار برای افراد بومی و ارتقا معیشت آن‌ها، رونق صنعت گردشگری، ماهیگیری تفریحی و جلوگیری از مهاجرت افراد محلی به شهرها می‌شود.

افتتاح دو طرح شیلات در خوزستان

ابوعلی تصریح کرد: تولید میگو در سطح خوزستان از ۲۷۲ تن در سال ۹۹ با رشد ۳ برابر به ۸۰۲ تن در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ همچنین میزان لارو ذخیره سازی شده در مزارع پرورش میگوی استان از ۵۴ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه در سال گذشته به ۹۸ میلیون قطعه و به عبارتی ۸۱ درصد رشد داشته است.

وی از کسب رتبه اول خوزستان در معرفی فعالان شیلاتی برای دریافت تسهیلات بانکی ۲ هزار و ۲۵۹ میلیارد ریالی از محل بند الف تبصره ۱۸ خبر داد و بیان کرد: مجتمع ۳۹۵ هکتاری پرورش میگوی هندیجان و طرح پرورش متراکم ماهی در بخش تشان شهرستان بهبهان به زودی وارد مدار تولید خواهند شد.

ابوعلی خبر داد: برداشت ۱۱۰ تن میگو به صورت پایلوت در استخرهای پرورش میگو با استفاده از آب‌های نامتعارف در خرمشهر و تولید ۱۰۰ تن ماهی قزل آلای رنگین کمان در استخرهای خاکی تعدادی از شهرستان‌ها برای اولین بار در خوزستان اجرایی شد.

مدیر کل شیلات خوزستان اضافه کرد: مجوز پرورش ۵۰۰ تن ماهی در قفس در آب‌های ساحلی خوزستان پس از مدت‌ها پیگیری صادر شده و امید است که نیمه دوم سال جاری قفس‌ها در عرصه دریا مستقر شوند.

ابوعلی با بیان اینکه میزان سرانه مصرف انواع آبزیان در خوزستان ۱۹ کیلوگرم و میزان صادرات آبزیان ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن است، گفت: سه جشنواره طبخ آبزیان با تاکید بر مصرف آبزیان پرورشی خوزستان (ماهیان گرمابی)، ترویج فرهنگ مصرف آبزیان و بالا بردن بردن سرانه مصرف برگزار شده و این امر در سایر شهرستان‌ها ادامه دارد.

صدور ۵۰ هزار فقره مجوز صید

وی به پنج تفاهم نامه دو جانبه و سه جانبه با مؤسسات آموزشی، مالی و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: تاکنون به نتایج ارزشمندی در زمینه‌های علمی، پژوهشی و ارائه تسهیلات در تکمیل طرح‌های شیلاتی نیمه تمام دست پیدا کردیم.

ابوعلی در ادامه استحصال آبزیان دریایی خوزستان را بیش از ۵۱ هزار تن اعلام کرد و گفت: سرشماری شناورهای صیادی فاقد هویت در خوزستان، استقرار ۱۴۰ زیستگاه مصنوعی در صیدگاه‌های خوزستان برای بازسازی ذخایر دریا و جلوگیری از صید بی رویه از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه صید و صیادی خوزستان است.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: همچنین بهره برداری از فاز اول بندر صیادی آبادان، انجام مطالعات مکان‌یابی بندر صیادی جزیره مینو و پیگیری تأمین اعتبار این طرح، صدور ۵۰ هزار فقره مجوز صید برای شناورهای لنج و قایق مجاز از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه صید و صیادی خوزستان به شمار می ورد.

ابوعلی در خصوص اقدامات انجام شده برای حفاظت و بهره برداری پایدار از ذخایر آبزیان خوزستان اظهار کرد: در سال گذشته یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات خوزستان موفق به توقیف ۲۷۶ فروند شناور صیادی متخلف در صیدگاه‌های خوزستان و مصادره ۱۷۳ دستگاه ادوات صید غیرمجاز و کشف ۵۵ تن انواع آبزیان از شناورهای متخلف شده است.

وی با اشاره به روند جذب اعتبارات دولتی برای توسعه صنعت شیلات خوزستان از رشد ۳۷۲ درصدی تخصیص میزان اعتبارات عمرانی اداره کل شیلات خوزستان در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ خبر داد و بیان کرد: این مبالغ از ۱۲۰ میلیارد ریال به ۵۶۶ میلیارد ریال رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید