دلار تا چه زمان در کانال 29 هزار تومان می‌ماند؟


دلار تا چه زمان در کانال 29 هزار تومان می‌ماند؟

بازار ارز همچنان محتاط است و بلاتکلیف. قیمت دلار در پله میانی کانال ۲۹ هزار تومان در نوسان است و کمی بالا می‌رود و گاهی یکی دو پله پایین می‌آید. آینده برجام در ابهام است و قیمت دلار هم.

به گزارش تجارت‌نیوز، نه از امیدواری و خوشبینی هفته قبل در بازار ارز خبری است و نه از قطعیت اخبار منفی مذاکرات دوحه. مشخص نیست روند پرونده هسته‌ای قرار است به کدام سمت برود.

گزارش‌های رسیده به تجارت‌نیوز حاکی است که بلیط وین در جیب معاون وزیر امور خارجه ایران است و دور جدید مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز می‌شود. مذاکراتی که در آن ایران و آمریکا شاید به توافق برسند و شاید نه.

این بلاتکلیفی اخبار سیاسی، به بازار ارز هم رسیده است. معامله‌گران بازار کاملا دست به عصا شده‌اند چراکه روند قیمت دلار را نمی‌دانند و اخباری که می‌رسد مسیر مذاکرات را مشخص نمی‌کند. اما گویا کمی امیدواری به بازار برگشته است.

قیمت دلار امروز ششم شهریور ماه نسبت به روز گذشته روند نزولی داشت. قیمت دلار پنجم شهریور ماه برای ساعاتی وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد اما در این کانال نماند و به کانال قبلی برگشت.

امروز هم دلار در نوسان بود اما قیمت ۳۰ هزار تومان را تجربه نکرد و در محدوده ۲۹ هزار و ۶۰۰ تا ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان در تغییر بود.

بازار به مذاکرات ارز خوشبین شد؟

برخی می‌گویند این روند کاهشی ناشی از امیدواری به ادامه مذاکرات است. چراکه حدود دو هفته از پاسخ ایران به آمریکا گذشت و هیچ پاسخی از آمریکا اعلام نشد. برای همین روند کاهشی دلار، صعودی شد و قیمت‌ها کم کم برگشت چون معامله‌گران حس کردند برجام به در بسته خورده است.

اما حالا از روز گذشته خبرها می‌گوید که دور جدید مذاکرات وین نزدیک است و باقری کنی به زودی عازم وین می‌شود. همین امیدواری به ادامه مذاکرات، روند قیمت دلار را کاهشی کرد. البته برخی از رسانه‌ها نگاه دیگری به نوسانات قیمت دلار دارند. آنها معتقدند در موارد بسیاری این تغییرات ناشی از اقدامات بانک مرکزی است.

اقتصادنیوز در همین مورد نوشت که برخی از معامله‌گران معتقدند: «ذبرای دولت تبدیل به یک درآمد شده است. به این ترتیب که دلار را در بازار متشکل گرانتر می‌فروشد و در آزاد در کف جمع می‌کند، آن‌ها اتهام می‌زنند کاری که در سال ۹۹ با بورس شد، الان در بازار ارز رخ می‌دهد. مذاکرات فرصتی داده است که بازارساز به راحتی کف و سقف تعیین کند و خودش برنده اصلی باشد.»

البته دولت در ارزپاشی برای کنترل قیمت هم ید طولانی دارد و بارها قیمت را با همین شیوه مهار کرده و اکنون هم این کاهش، می‌تواند ناشی از اقدام دولت باشد.

قیمت دلار چه می‌شود؟

هنوز مشخص نیست که دور جدید مذاکرات وین چه زمانی آغاز می‌شود. پس بعید است که تا آن زمان قیمت دلار تغییر خاصی داشته باشد و انتظار می‌رود که اگر خبر برجامی خاصی منتشر نشود-چه مثبت و چه منفی- قیمت دلار در محدوده کنونی باقی بماند. چون معامله‌گران وارد از احتیاطی شده‌اند و بسیار با احتیاط معامله می‌کنند.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی هم به تجارت‌نیوز گفته بود اگر خبر برجامی جدیدی منتشر نشود، قیمت دلار این هفته زیر ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود. قیمتی که دیروز و امروز در بازار ارز دیده می‌شد.

پس این هفته در مساله بعید است؛ اول اینکه نتیجه نهایی مذاکرات تعیین شود و دوم اینکه قیمت دلار تغییر محسوسی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا