جاده هایی که عراقیها را به کام مرگ فرو می برد


جاده هایی که عراقیها را به کام مرگ فرو می برد

سوانح رانندگی در بغداد و سایر استان های عراق روزانه به کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان این کشور منجر می شود و به یکی از بارزترین عوامل مرگ شهروندان عراقی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، العربی الجدید در گزارشی با عنوان «تصادفات جان عراقیها را می گیرد؛ قوانین ضعیف و جاده ها خراب هستند»، آورده است: سوانح رانندگی در بغداد و سایر استان های عراق روزانه به کشته و مجروح شدن شماری از شهروندان منجر می شود و به یکی از بارزترین عوامل مرگ شهروندان عراقی تبدیل شده به گونه ای که فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در عراق از قربانیان عملیات تروریستی و جرایم روزانه پیشی گرفته است.این در حالی است که قوانین قاطعانه ای در حوزه راهنمایی و رانندگی در عراق وجود ندارد و راه حل هایی برای جاده های فرسوده وضع نمی شود.

این رسانه می نویسد: تخلفات رانندگی روزانه در خیابان های عراق به امری عادی تبدیل شده است که از جمله آن می توان به رانندگی جوانان کم سن بدون گواهینامه، عدم رعایت قوانین رانندگی، عدم آشنایی با اصول رانندگی و علائم راهنمایی در خیابان ها اشاره کرد. طی ماه های گذشته، اداره کل راهنمایی و رانندگی عراق سعی بر وضع جریمه های سنگین بر متخلفان داشت اما اجرایی شدن این جریمه ها کمتر از یک ماه به طول انجامید و این امر منجر به افزایش سوانح رانندگی در روز شد.

در ادامه گزارش العربی الجدید آمده است: وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم معادل چندین برابر قربانیان حوادث تروریستی و جرایم خشونت بار در همان سال است.تنها طی هفته گذشته استان های عراق شاهد کشته و مجروح شدن بیش از ۴۳ نفر در سوانح رانندگی بودند که این آمار غیر رسمی بوده و توسط رسانه های محلی اعلام شده است.

در همین رابطه سلام الجنابی، از افسران راهنمایی و رانندگی در عراق به العربی الجدید گفت: اداره راهنمایی و رانندگی تنها مسئول این سوانح نیست.عوامل متعددی در سوانح روزانه نقش دارد که از جمله آن تخلفات راهنمایی و رانندگی، عدم پایبندی به قوانین، عدم توجه به سرعت گیر و دست اندازها و عدم گنجایش خیابان هاست. اداره کل حمل و نقل عراق و اداراتی که با آن برای اجرای قوانین همکاری نمی کنند، مسئول این سوانح هستند.اجرای قانون در عراق گاهی اوقات با سختی مواجه می شود و بسیاری از نیروهای راهنمایی و رانندگی که اجرای قوانین را خواستار شده اند، در معرض ضرب و شتم از سوی مقامات یا فرزندان آنها قرار گرفته اند.

حیدر البیاتی، فعال حقوقی نیز تاکید کرد: باید فناوری های جدید و دوربین های نظارتی در خیابان ها، تخلفات را ثبت کند و جریمه های سنگینی بر متخلفان تحمیل کند.بی نظمی در وضعیت رانندگی در خیابان ها و عدم پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی با توجه به افزایش سوانح رانندگی، بسیار نگران کننده شده است.

این رسانه در ادامه گزارش داد: عراق را در صدر کشورهای جهان از لحاظ قربانیان این سوانح قرار داده است. پارلمان عراق در مه ۲۰۱۹ قانون افزایش جریمه های مالی رانندگان متخلف را تصویب کرد اما این مساله نیز نتوانست مانع از ارتکاب تخلف شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران