برای مهار تورم باید فداکاری بیشتری انجام داد


برای مهار تورم باید فداکاری بیشتری انجام داد

مقامات بانک مرکزی اروپا ضمن هشدار درباره لزوم انجام اقدامات لازم برای مهار تورم فزاینده، می‌گویند ممکن است ضربه به رشد اقتصادی و اشتغال برای مهار تورم اجتناب ناپذیر باشد.

اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ به گزارش فایننشال تایمز، مقامات بانک مرکزی اروپا با بیان اینکه در صورت عدم اتخاذ اقدام قهرآمیز، خطر خارج شدن از کنترل رشد قیمت‌ها وجود دارد، می‌گویند که برای مهار تورم نسبت به دوره‌های قبلی باید سیاست‌های پولی شدیدتری اتخاذ شود و برای این کار به «فداکاری» بزرگ‌تری نیاز است.

ایزابل اشنابل، یکی از اعضای هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا و فرانسوا ویلروی دو گالهاو، رییس بانک دو فرانس، روز گذشته گفتند که سیاست پولی اروپا باید برای مدت طولانی سختگیرانه باقی بماند. این اظهارات در گردهمایی جکسون هول از بانک‌های مرکزی از سراسر جهان در وایومینگ، ایالات متحده تحت تاثیر سخنان جی پاول، رییس فدرال رزرو بود که روز جمعه قول داد برای فرونشاندن تورم، افزایش نرخ بهره ادامه خواهد یافت.

آمارها نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت‌ها در سطحی است که برای دهه‌ها در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته دیده نشده بود.

به گفته ایزابل اشنابل، حتی اگر قیمت‌ها به شدت به تغییرات شرایط اقتصادی داخلی واکنش نشان دهند، بانک‌های مرکزی احتمالاً با نسبت فداکاری بالاتری در مقایسه با دهه 1980 مواجه خواهند شد. زیرا جهانی شدن تورم، کنترل فشار قیمت‌ها را برای بانک‌های مرکزی دشوارتر می‌کند.

نسبت فداکاری میزان دردی است که بانک‌های مرکزی از منظر رشد ضعیف‌تر و ایجاد شغل کمتر باید تحمیل کنند تا تورم را تحت کنترل دربیاورند.

در همین رابطه، ویلروی نیز گفت: «هیچ تردیدی در مورد تمایل بانک برای افزایش نرخ‌ها، فراتر از نرخ به اصطلاح خنثی وجود ندارد، سطحی که نه به رشد کمک می‌کند و نه مانع آن می‌شود.» وی این نرخ را بین ۱ تا ۲درصد تخمین زد و افزود: «می‌توان تا قبل از پایان سال به این سطح رسید و اراده و ظرفیت ما برای انجام وظایفمان بدون قید و شرط است».

بر اساس انتشار آخرین داده‌ها در روز چهارشنبه، انتظار می‌رود تورم سالانه منطقه یورو تا پایان ماه جاری یعنی آگوست، رکورد جدید ۹درصدی را ثبت کند. بر همین اساس، اشنابل ضمن اینکه خواستار عزم قوی برای بازگرداندن سریع تورم به هدف شد، افزود: «اگر بانک مرکزی تداوم تورم را دست کم بگیرد، یعنی همان اقدامی که اکثر بانک‌های اروپایی در یک سال و نیم گذشته انجام داده‌اند و نتیجه آن کاهش اثرگذاری سیاست‌های کنترل تورم بود، ممکن است هزینه‌های ادامه تورم افزایش یابد.»

بانک مرکزی اروپا در ماه گذشته با پیشی گرفتن از دستورالعمل قبلی خود و با افزایش نیم درصدی نرخ سپرده و رساندن آن به صفر، به هشت سال نرخ بهره منفی پایان داد. با این وجود، برخی از اعضای شورای حاکمیتی ۲۵ نفره این شورا از آن می‌خواهند که در نشست ۸ سپتامبر خود افزایش ۰.۷۵واحد درصدی، نرخ‌های بهره بیشتری را بررسی کند.

ایزابل اشنابل، استاد سابق اقتصاد که از ابتدای سال ۲۰۲۰ به هیات مدیره بانک مرکزی اروپا پیوست، همچنین هشدار داد که فشارهای بی‌سابقه خط لوله، بازارهای کار فشرده و محدودیت‌های باقی‌مانده بر عرضه کل، روند تورمی را تغذیه می‌کند که هر چه برای کنترل آن با تردید بیشتری عمل کنیم، کنترل آن سخت‌تر می‌شود.

به گفته این اقتصاددان، انتظارات تورمی در میان مردم و پیش‌بینی‌کنندگان حرفه‌ای در حال افزایش است و بسیاری از آنها انتظار دارند که قیمت‌ها برای چندین سال بیش از هدف ۲درصدی بانک مرکزی اروپا افزایش یابد و چنین موضوعی اعتبار این موسسه را نیز به خطر خواهد انداخت، بنابراین در چنین شرایطی بانک‌های مرکزی باید با قدرت عمل کنند.

ویلروی که معمولاً یک مرکزگرا در شورای حاکمیتی بانک مرکزی اروپا است، لحن تهاجمی خود را تکرار کرد. در مقابل اما، رییس بانک مرکزی فرانسه اعلام کرد که همچنان فکر می‌کند، افزایش ۰.۵واحد درصدی نرخ بهره در ماه آینده کافی است و تاکید کرد که او طرفدار گام مهم دیگری در سپتامبر است.

این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که پاول، رییس فدرال رزرو انتظارات خود را در مورد اینکه چگونه نرخ‌های بهره بالا در ایالات متحده ممکن است نیاز به افزایش داشته باشد و برای چه مدت زمانی فدرال رزرو باید با فشارهای بیش از حد قیمتی دست و پنجه نرم کند که تا حدی ناشی از عوامل مرتبط با عرضه و همچنین تقاضای بیش از حد است، را مطرح کرد.

رییس بانک مرکزی ایالات متحده همچنین هشدار داد که تلاش‌ها برای خنک کردن اقتصاد احتمالاً مستلزم «دوره پایدار» رشد پایین، بازار کار ضعیف‌تر و تحمیل فشارهایی به خانوارها و مشاغل است. مانند همتایان خود در بانک مرکزی اروپا، پاول گفت که در حال حاضر شکست در مهار موفقیت آمیز تورم، منجر به هزینه‌های بالاتری در آینده خواهد شد و چنین امری نشان می‌دهد که فدرال رزرو بعید است چرخه انقباض خود را به این زودی متوقف کند.

در مقابل، هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا کشورش سیاست‌های پولی را به میزان بیشتری تشدید نمی‌کند، گفت: «ما چاره‌ای جز ادامه تسهیل پولی تا زمانی که دستمزدها و قیمت‌ها به شکلی پایدار و باثبات افزایش پیدا نکنند، نداریم. کورودا همچنین پیش بینی کرد که تورم ژاپن تا پایان سال جاری به ۳درصد نزدیک می‌شود و در سال آینده به ۱.۵درصد کاهش خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری