خودروهای اقتصادی وارد می‌شوند


خودروهای اقتصادی وارد می‌شوند

سخنگوی دولت در خصوص تعرفه واردات خودرو تاکید کرد که مقرر شده تا خودروهای اقتصادی وارد شوند که بتوانند خط تولید کشور را حمایت کنند و تکنولوژی لازم را انتقال دهند.

سخنگوی دولت در خصوص تعرفه واردات خودرو تاکید کرد که مقرر شده تا خودروهای اقتصادی وارد شوند که بتوانند خط تولید کشور را حمایت کنند و تکنولوژی لازم را انتقال دهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی در جریان بازدید از نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور به گلایه مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به خودروهای تولید داخل اشاره کرد و گفت: مشکلات بسیاری به دلیل تحریم‌ها از سوی کشورهای خارجی و سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در داخل کشور به وجود آمد و صنعت خودرو به‌گونه‌ای رشد کرده بود که رضایت عمومی را به دنبال نداشت که با توجه به این روند ایجاد تحول سخت بود، اما دولت مردمی پیگیری را تکلیف قانونی و شرعی خود می‌دانست و به همین دلیل با تحقیقات کارشناسی،‌پس از بازدید رئیس جمهوری از پارکینگ‌های خودرو برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داد.
وی با اشاره به ۱۸۰ هزار خودرو ناقص در انبارها در بهمن ماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: فاصله ثبت تقاضا تا عرضه تولیدات خودروها، به دلیل کمبود قطعات زیاد شده بود در حالی که در آمار تولیدی ثبت می‌شدند، به همین دلیل رئیس جمهوری هشت فرمان صادر کرد که با همت وزیر صمت تحولات در سه حوزه رقم خورد.
وی با بیان اینکه نخستین تحول در تثبیت جریان تولید بود، اظهار داشت: امروز با اقدامات جهادی مسئولان، همراهی خودروسازان و حمایت دولت، خودروهای معطل مانده به دلیل کمبود قطعات به کمتر از ده هزار دستگاه رسیده است و از سوی دیگر تولیدات بدون معطلی عرضه می‌شوند، تحول دوم توسعه بن‌سازه‌ها یا پلتفرم‌های خودرو همراه با بومی‌سازی بود که در دستور کار قرار گرفت، تدبیر و چرخش استراتژیکی اتفاق افتاد که برای عرضه جهانی خودروها هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد.
وی افزود: بر همین اساس قرار شد دو یا چند شرکت در مشارکت با یکدیگر بن سازه را ایجاد کنند تا این مدل همکاری‌ها توسعه یابد؛ به این صورت که ظرفیت‌های موجود هم‌افزا شوند تا رقابت را سازنده و مقوم کند، این نوع همکاری هزینه تولید را کاهش می‌دهد و محدود به تولیدکنندگان دولتی نیست و بخش خصوصی داخلی نیز می‌تواند با هم‌افزایی، آینده روشن و امیدآفرینی را رقم بزند.
بهادری جهرمی، گام سوم را دستیابی به تولید گسترده‌تر برای رقابت جهانی دانست و گفت: با این برنامه‌ها، کشور در حوزه خودروسازی توان تولید را افزایش می‌دهد و با بومی‌سازی در شرایط سخت، مقاومت‌پذیری بیشتری خواهد داشت، به عنوان مثال در نمایشگاه خودرو روسیه ۱۲ تفاهم‌نامه خودرویی با روسیه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در یک سال امضاء شد که در همین روزهای نخست اجرایی شدن برخی از آنها در جریان است،‌ از سوی دیگر در نمایشگاه خودرو روسیه نخستین تبادل مالی روبل-ریال نیز میان خودروسازان و قطعه‌سازان رقم خورد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه این مسیر طی شده طی ماه‌های گذشته نویدبخش هم‌افزایی و کنار هم نشستن بخش خصوصی و دولتی است که به نفع خودروساز و مردم می‌انجامد، اظهارکرد: امیدواریم این اخبار خوش با رونمایی از بن سازه‌ها، خودروهای آینده که نمونه‌های آن را در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیدیم، ادامه پیدا کند و عقب‌ماندگی تاریخی را در این بخش جبران کنیم.

در خصوص تعرفه واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌شود
بهادری جهرمی با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو، اظهار داشت: تعرفه ورود این دستگاه‌ها به کشور با توجه به نوع آن تعیین می‌شود؛ مقرر شده تا خودروهای اقتصادی وارد شوند که بتوانند خط تولید کشور را حمایت کنند و تکنولوژی لازم را انتقال دهند.
وی افزود: تعرفه‌ها متناسب با خودروها و بر اساس مصوبه وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی مشخص خواهد شد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت سیزدهم هر مبحثی را که موردتوجه قرار داده در عرصه عملیاتی آن نیز وارد شده است، خاطرنشان کرد: نتیجه وعده‌های صادق دولت را در حوزه‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم که به‌صورت جدی پیگیری کرده و پای پرداخت هزینه آن ایستاده است.
وی افزود: این مسئله را می‌توان در اصلاح سیاست اقتصادی مشاهده کرد که هزینه‌های آن را نیز پذیرفت، اما اقدام لازم را انجام داد که ثمره آن نیز افزایش تولید داخل بود؛ به عنوان مثال تولید گندم در سال اول از ۴.۵ میلیون تن به ۷ میلیون تن رسید.
سخنگوی دولت در این نمایشگاه از غرفه‌های مختلفی از جمله سایپا، ایران‌خودرو، ماموت گروه صنایع خودروسازی عقاب افشان، فن گستران توسن، خودروسازان جنوب، آریان خودرو و برخی شرکت های دیگر بازدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403