محصولات پتروشیمی؛ 44 درصد صادرات 5 ماهه امسال


محصولات پتروشیمی؛ 44 درصد صادرات 5 ماهه امسال

سخنگوی گمرک از صادرات ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلاری محصولات پتروشیمی در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد.

محصولات پتروشیمی؛ 44 درصد صادرات 5 ماهه امسال

به گزارش ایران اکونومیست، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه ۱۶ میلیون و ۵۵۴ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار از کشورمان به سایر کشورها صادر شده که با وجود کاهش ۱۲.۶ درصدی در وزن، ۳۸ درصد ارزآوری بیشتر نسبت به مدت مشابه داشته‌اند.

وی افزود: کل صادرات کالاهای ایرانی در ۵ ماه نخست امسال ۴۴ میلیون و ۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار بوده که از این میزان ۱۶ میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار محصولات پتروشیمی بوده است که ۳۸ درصدِ وزن و ۴۴ درصدِ ارزش کل صادرات ۵ ماهه را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در خصوص اقلام عمده صادراتی کالاهای پتروشیمی گفت: ۵ قلم اول کالاهای صادراتی کشور، محصولات پتروشیمی بوده و در این میان پروپان مایع شده به وزن ۲ میلیون و ۲۷۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار، در صدر محصولات صادراتی قرار دارد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۵۹ درصدی در وزن و ۱۸۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در ادامه توضیح داد: متانول با ۳ میلیون و ۹۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار دومین محصول ارز آور پتروشیمی‌ها و دومین محصول صادراتی کشور در پنج ماهه امسال بود که ۱۲ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش رشد داشته است.

لطیفی افزود: گاز طبیعی مایع شده با ۳ میلیون و ۱۷۳ هزار تن به ارزش ۹۶۱ میلیون دلار و رشد یک درصدی، اوره با یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن به ارزش ۹۵۸ میلیون دلار و رشد ۷۹ درصدی و بوتان مایع شده با یک میلیون و ۳۲۶ هزار تن به ارزش ۹۴۰ میلیون دلار و رشد ۱۳۶ درصدی به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم اقلام عمده کالاهای صادراتی کشور و پتروشیمی‌ها در پنج ماهه نخست امسال بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج