بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم


اگر طرفدار سینما هستید با مطلب بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ همراه باشید. اسلش فیلم 95 فیلم برتر این ژانر را برایتان انتخاب کرده است.از یک جایی به بعد پای فیلم‌های علمی-تخیلی به سینمای جهان باز شد و طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا برای تماشای...

اگر طرفدار سینما هستید با مطلب بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ همراه باشید. اسلش فیلم 95 فیلم برتر این ژانر را برایتان انتخاب کرده است.

از یک جایی به بعد پای فیلم‌های علمی-تخیلی به سینمای جهان باز شد و طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا برای تماشای آنها صف کشیدند. اصولا فیلم‌های علمی تخیلی سرشار از ناگفته‌ها و حقایقی جدید هستند و مخاطب را با جهانی آشنا می‌کنند که تا پیش از این وجود نداشته است.

داستان فیلم‌های علمی-تخیلی گاهی ساده و گاه آن قدر پیچیده است که مخاطب عامه قادر به درک آن نیست. با این حال اغلب فیلم‌های این ژانر جذاب ایده‌هایی را به تصویر می‌کشند که یا کاملا علمی یا نهایتاً شبه علمی هستند. فیلمی را می‌توان در این ژانر موفق دانست که بعد از تمام شدنش هم ذهن تماشاگر را درگیر خود کند و باب فتحی برای ورود به مسائل جدید باشد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ که باید ببینید

بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی آنهایی خواهند بود که پس از شنیدن موسیقی تیتراژ پایانی، همچنان در ذهن آدمی در حرکت باشند و همچنین بتوانند موضوعات مهم و حیاتی را در قالب تصاویری جذاب نشان دهند. البته برخی از آثاری که در این ژانر تهیه می‌شوند، تنها به لحاظ جلوه‌های ویژه موفق عمل کرده‌اند و گاه نیز محبوبیت آنها به خاطر وجود عناصری پیشتاز است یا به سبب وجود فکری است که پشت تصاویر خوابیده است.

به طور کلی چنین آثاری در تلاش هستند درباره آینده و جهانی صحبت کنند که هم اکنون یا وجود ندارد یا احتمال به وجود آمدنش ضعیف است. برای مثال متیو مک کانهی در نقش کوپر را به یاد دارید؟ اگر فیلم میان ستاره‌ای یا همان اینتراستلار را دیده باشید، خواهید فهمید که منظورمان از ژانر علمی-تخیلی چیست.

در این اثر جذاب و به یاد ماندنی کوپر مجبور می‌شود برای نجات نسل بشر با دو دانشمند دیگر به سفری بی‌بازگشت برود. سفر در زمان و پیدا کردن بُعدی فراتر از آنچه هم اکنون درک کرده‌ایم و نیز ورود به دنیای سیاهچاله‌ها چیزی است که نام آن را در حال حاضر علمی-تخیلی می‌گذاریم.

بنابراین به خاطر داشته باشید که فیلم‌های ژانر علمی-تخیلی همچون بستری بوده‌اند برای پروراندن خیال و گره زدن این عنصر نامرئی به واقعیتی که هم اکنون درون آن زندگی می‌کنیم. ژانر علمی-تخیلی وقتی قوت گرفت و فراگیر شد که برای اولین بار یکی از کارگردان‌های برجسته به نام میلیس اقدام به ساخت فیلم «سفری به ماه» کرد و همچنین مری شلی اولین رمان خود را با نام «فرانکنشتیان» به نگارش درآورد.

اگر شما هم از سری علاقه‌مندان به تماشای این قبیل فیلم‌ها هستید می‌توانید در ادامه فهرستی کامل از آثاری را ببینید که همگی در تلاش هستند ایده‌های بزرگی را در قالب فیلم بریزند و به مخاطبانی پرشور و شوق نشان دهند. توجه داشته باشید که اغلب آثاری که در ادامه معرفی می‌شوند، در نوع خود منحصر به فرد و ایده آل هستند. همچنین می‌توانید 100 فیلم اکشن برتر تاریخ به انتخاب توتال فیلم را در گجت نیوز بخوانید.

1. دنیای غرب (Westwprld)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: مایکل کرایتون
  • بازیگران: یول براینر، جیمز برولین و ریچارد بنجامین
  • سال انتشار: 1973
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85

شاید با خودتان بگویید که وست ورلد یا همان دنیای غرب یک سریال علمی-تخیلی است اما بد نیست بدانید که این سریال از روی فیلم سینمایی Westworld ساخته شده است. این فیلم جذاب نمایی خشمگینانه تر از فیلم سینمایی پارک ژوراسیک به حساب می‌آید و به نوعی پدربزرگ آن محسوب می‌شود. (هم پارک ژوراسیک و هم دنیای غرب را مایکل کرایتون به رشته تحریر درآورده است.)

در این فیلم سینمایی نشان داده می‌شود که چطور برخی از شرکت‌ها در راستای تحقق اهداف و برنامه‌هایشان جان آدمی را بی‌ارزش می‌شمارند و از هیچ کاری ابایی ندارند. در جهان وست ورلد هر آنچه قابل مشاهده است از پیش تعیین شده و وجود داشته و حالا اگر قرار باشد نظم این جهان از قبل چیده شده با عنصری به نام آشوب به هم بریزد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

احتمالا اغلب دنبال کنندگان سینما و تلویزیون پیش از آنکه فیلم سینمایی Westworld را تماشا کرده باشند، سریال آن را دیده‌اند. به همین سبب اگر سریال را دوست داشته و عاشق کنایه‌های فلسفی آن شده‌اید، می‌توانید اثر کوتاه سینمایی‌اش را ببینید. در جهان وست ورلد برای نخستین بار ربات‌ها نسبت به جهان پیرامون خود، خودآگاهی کسب می‌کنند.

2. جنگ دنیاها (War of the Worlds)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: تام کروز، داکوتا فنینگ و تیم رابینز
  • سال انتشار: 2005
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 75

توجه داشته باشید که یکی از عناصر مهم در جذاب شدن آثار علمی-تخیلی، حال و روز دورانی است که فیلم در آن جریان دارد. برای مثال اگر فیلم «روزی که زمین استوار ایستاد» را تماشا کرده باشید می‌دانید که از نسخه اصلی ضعیف تر ساخته شده است. ایده ساخت این فیلم به دوران جنگ سرد بر می‌گردد و به خوبی با وقایع و اتفاقات آن دوران پیوند خورده و وقتی روح این وقایع از داستان حذف شد، دوز جذابیت اثر هم پایین آمد.

خوشبختانه تنها کسی که می‌توانسته رمان اچ. جی ولز یا فیلم جنگ دنیاها را به خوبی به تصویر بکشد، استیون اسپیلبرگ بوده است. تمام جزئیات این فیلم جذاب از آب درآمده اما جلوه‌های بصری از همه عالی تر و به عقیده برخی آنچه از همه المان‌های فیلم جنگ دنیاها بی‌نظیرتر شده، جلوه‌های صوتی است.

3. وی مثل وندتا / انتقام جو (V for Vendetta)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جیمز مک تیگوئه
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، هیو ویوینگ و جان هارت
  • سال انتشار: 2005
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 73

یکی از آثار علمی-تخیلی جذابی که داستان و درونمایه جذابی به همراه دارد، وی مثل وندتا اثری از جیمز مک تیگوئه است. این فیلم سینمایی بزرگ در تلاش است به ما بگوید که روزی فرا می‌رسد که ظلم و ستم بیداد می‌کند و ما در آن روز باید به هر قیمتی که شده رنج و سختی را تحمل کنیم و با ستم بجنگیم.

یکی از نقاط قوت این فیلم دیالوگ‌هایی است که به صورت نمادین به کار رفته‌اند و خیلی حرف توی آنها نهفته است. نقابی که کاراکتر اصلی به صورتش می‌زند آن قدر معروف شده که اغلب هکرها هم اکنون از آن استفاده می‌کنند و اگر جایی این نقاب را ببینیم اول از همه فکر می‌کنیم هکری در آنجا است. یکی از معروفترین دیالوگ‌های این فیلم از این قرار است: «ایده‌ها را نمی‌توان کشت»

4. ویدیو دروم (Videodrome)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: جیمز وودز، دبرا هری و سونجا اسمیتز
  • سال انتشار: 1983
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79

داستان ویدیو دروم درباره تهیه کننده‌ای است که برای تلویزیون و شبکه‌ای کوچک کار می‌کند. پس از مدتی این تهیه کننده متوجه می‌شود که در رسانه تحت کنترل او هیچ چیز توسط خود او به نمایش در نمی‌آید بلکه خود شخص اوست که در حال کنترل شدن است.

کارگردان این فیلم علمی-تخیلی، دیوید کراننبرگ معروف است و سعی می‌کند در اثری که خلق کرده پیام خود را به شکلی نو به مخاطب عرضه کند. یکی از فیلسوفان معاصر به نام مارشال مک لوهان معتقد است که رسانه خودِ پیام است و کراننبرگ هم سعی کرده از همین مدخل وارد شود.

در ویدیو دروم رسانه‌ای به ما نشان داده می‌شود که در آن ذهن ما را آشفته می‌کند و می‌رباید و بعد از آن توهم‌های مختلفی به خورد ما خواهد داد. در فیلم پیش رو از تئوری توطئه‌ای مشابه با آنچه در فیلم «آنها زنده می‌مانند» استفاده شده و تنها تفاوت این دو اثر این است که در ویدیو دروم با چیز بسیار ترسناک تری مواجهیم.

5. آسمان وانیلی (Vanilla Sky)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کامرون کرو
  • بازیگران: تام کروز، پنه لپه کروز و کرت راسل
  • سال انتشار: 2001
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 42

می‌دانیم که بازیگری مثل تام کروز، آثار جذاب و دیدنی تری دارد که می‌توان تماشا کرد و این را هم می‌دانیم که فیلم آسمان وانیلی نه تنها بهترین اثر او نیست که حتی جزو آثار دوست داشتنی هم قرار نمی‌گیرد. با این حال از آنجایی که رویکرد این فیلم روان شناسانه است، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به آن بیندازید.

در فیلم Vanilla Sky تام کروز در نقش فردی ثروتمند به نام دیوید ایمز است که البته در زندان به سر می‌برد. تام که شرکتی بزرگ به ارث برده زندانی است و روایت زندگی‌اش را برای روانشناس زندان تعریف می‌کند. بنابراین فیلم از انتها آغاز می‌شود و به تدریج مخاطب را به آغازین لحظات داستان می‌برد. ظاهرا آقای ایمز در نیویورک مشغول خوش گذرانی با ثروت بادآورده است که اتفاقاتی ناگوار برای او می‌افتد.

6. تران (Tron)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استیون لیسبرگر
  • بازیگران: جف بریجز، دیوید وارنر و باکسلیتنر
  • سال انتشار: 1982
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 71

برخی آثار سینمایی طوری ساخته می‌شوند تا به مخاطبان خود القا کنند که داخل بدن آدمی، اعضای بدن هر یک برای خودشان زندگی مستقلی دارند. داستان فیلم علمی-تخیلی تران همین است منتها این بار استیون لیسبرگر همین کار را با دنیای کامپیوترها انجام داده است.

روایت این فیلم درباره دنیای رایانه‌ها و جان گرفتن قطعات و محتوای آنها است. به کمک استفاده از جلوه‌های ویژه و انیمیشن‌های روتوسکوپی زیرکانه کارگردان موفق شده اثری خلق کند که تماشایی باشد. Tron ارزش تماشا کردن را دارد و البته که دنباله این فیلم با نام میراث تران پخش شده است.

7. تبدیل شوندگان (The Transformers)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: نلسون شین
  • بازیگران: پیتر کالن، اورسون ولز و فرانک واکر
  • سال انتشار: 1986
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 62

سری فیلم‌هایی که در رابطه با ربات‌های تبدیل شونده تهیه شده، جذاب و دیدنی هستند. فیلم علمی-تخیلی تبدیل شوندگان از آن دست آثاری است که در اوایل دهه 80 میلادی اکران می‌شدند و با اصالت به حساب می‌آمدند. کودکان آن زمان عاشقانه و با ذوق و شوق ربات‌هایی را تماشا می‌کردند که در کسری از ثانیه روی دوپا می‌ایستادند و چندی بعد موتور آنها روشن می‌شد و به حرکت ادامه می‌دادند.

تبدیل شوندگان نوستالژی برای کودکان و البته بزرگسالان آن زمان بود و هر بار که یکی از کاراکترهای محبوب این فیلم کشته می‌شدند، غم و ناله بود که از نهاد بچه‌ها بر می‌آمد. این انیمیشن مخصوص کودکان نبود و بزرگسالان هم به طرز عجیبی شیفته و مبهوت آن مانده بودند بنابراین اگر از طرفداران پر و پا قرص این مجموعه هستید، تماشای آن را از دست ندهید.

8. یادآوری کامل (Total Recall)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: پائول ورهوون
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، راشب تیکوتین و شارون استون
  • سال انتشار: 1990
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 82

ایده فیلم علمی-تخیلی یادآوری کامل جالب توجه به نظر می‌رسد زیرا زندگی فردی را به تصویر می‌کشد که اصلا از گذشته خود چیزی به یاد نمی‌آورد در حالی که بشریت به یادآوری کامل او نیاز دارند. داگلاس کواید با بازی ارنولد شوارتزنگر به عنوان یک کارگر ساده ساختمانی مشغول به کار است که ناگهان متوجه خاطره‌ای گنگ از ماجراجویی و سفر به مریخ می‌شود.

درست در زمانی که داگلاس به خود فشار می‌آورد تا خاطرات گذشته را به طور تمام و کمال به یاد آورد، افرادی سعی می‌کنند مانع این کار شوند و در این قسمت از فیلم هم داگلاس و هم تماشاگر از خود می‌پرسند که چه چیزی در خصوص او وجود دارد که یک سازمان سری را نگران کرده؟

پس از تفحص‌های بسیار مشخص می‌شود که آقای داگلاس کواید در گذشته مأمور مخفی مریخی بوده و می‌خواسته به نظام مستبدانه حاکم بر آنجا خاتمه دهد اما اتفاقاتی رخ داده که موفق نشده است. پائول ورهوون به عنوان کارگردان این اثر علمی-تخیلی تلاش خود را کرده تا اثری جذاب خلق کند ولی ظاهرا نتوانسته در برخی از صحنه‌ها ظرافت‌های لازم به خرج دهد. (فیلم Total Recall) از روی مجموعه داستان‌های کوتاه نویسنده‌ای به نام فیلیپ کی اقتباس شده است.

9. THX 1138

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جورج لوکاس
  • بازیگران: رابرت دووال، دونالد پلینس، مگی مک اومی
  • سال انتشار: 1971
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 86

داستان THX 1138 درباره جامعه‌ای زیرزمینی است که توسط ربات‌ها اداره می‌شود. درون این شهر انسان‌ها به واسطه شماره‌هایی که دارند شناخته می‌شوند و باید با مصرف داروهای آرام بخش و کار زیاد، زندگی یکنواخت و طاقت فرسای خود را ادامه دهند. در این اثر جذاب و علمی تخیلی همه انسان‌ها توسط یک مانیتور بزرگ کنترل می‌شوند و همه چیز شبیه یک دیکتاتوری بزرگ است که کسی حق نفس کشیدن و حرف حق زدن ندارد.

دووال و مک اومی تنها زوجی هستند که از این شرایط خسته می‌شوند و تصمیم می‌گیرند قوانین شهر را نقض کنند. ادامه داستان این زوج بماند برای تماشاگرانی که قصد دارند اثری دیدنی ببینند. جورج لوکاس از آن دسته کارگردان‌هایی است که ایده‌های شگفت انگیز خود را صرف خلق فیلم‌هایی تماشایی می‌کند.

در THX 1138 فردیت و منیت آدمی از بین رفته و همگی برده ربات‌هایی شده‌اند که توانایی گریز از چنگال آنها را ندارند. خدای شهر آنها موجودی عجیب الخلقه است و خیلی از ویژگی‌ها و خصیصه‌های آدمی در آنجا جرم شمرده می‌شود و کیفر دارد. از پیله خود در آمدن همواره کار دشواری است!

10. آن چیز (The Thing)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل، کیث دیوید و ویلفورد بریملی
  • سال انتشار: 1982
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83

برخی از فیلم‌های علمی-تخیلی ایده‌های تکراری اما جذابی دارند. برای مثال فیلم آن چیز روایتگر داستان گروهی از دانشمندان است که در قطب جنوب مشغول تحقیق و پژوهش هستند اما به ناگاه گرفتار و اسیر یک موجود انگلی می‌شوند که نه از روی زمین بلکه از سرزمین‌های بیگانه آمده است.

این موجود زنده قادر است به شکل هر انسانی درآید و چالش‌های اصلی را در این قسمت پیاده می‌کند. این گروه از محققان بعد از اینکه متوجه حضور چنین موجودی در بین خودشان می‌شوند، به یکدیگر شک می‌کنند و اعتماد از میان آنها می‌رود. بنابراین برای اینکه از شر بی‌اعتمادی خلاص شوند حواسشان مدام به یکدیگر است.

فیلم The Thing جلوه‌های ویژه بی‌نظیری دارد و آن قدر خوب بدان پرداخته شده که هنوز پس از گذشت چهار دهه از اکران آن، با کیفیت و دیدنی است. گروه بازیگران آن چیز از دیگر نقاط قوت و مزایایی است که دارد و آن قدر بازیگران نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند که اگر ده بار به تماشای فیلم بنشینید، باز هم بازیگر و شخصیت محبوب جدیدی پیدا خواهید کرد.

اصلا اگر بازی خوب بازیگران نبود نمی‌توانستیم با حس شک و بی‌اعتمادی بین آنها مأنوس شویم و باورشان کنیم. فیلم آن چیز به نوعی نمایانگر ترس‌های بشریت است و این مضمون را به خوبی به تصویر می‌کشد.

11. آنها زنده می‌مانند (They Live)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کاگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: رودی پایپر، کیث دیوید و مگ فاستر
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85

داستان از جایی آغاز می‌شود که نادا در لس آنجلس شلوغ دنبال یافتن شغلی مناسب است. او نه تنها شغل مناسبی پیدا نمی‌کند بلکه وارد ماجرایی عجیب و غریب می‌شود که واقعیت را دچار تزلزل خواهد کرد. نخستین چیزی که در این فیلم علمی-تخیلی نظر شخصیت اصلی را به خود جلب می‌کند، سخنان بی‌سر و ته یک روحانی کلیسا است. (او درباره موجوداتی حرف می‌زند که افراد قدرتمند را گرفتار خود کرده‌اند تا به خواسته‌های خود برسند.)

بعد از سخنان نامفهوم کشیش، هکری تلویزیون را هک می‌کند و درباره سیگنالی حرف می‌زند که مردمان شهر را در حالتی متوهمانه قرار داده تا از دستورات مقامات پیروی کنند. نادا حالا کمی بیشتر از حقیقت ماجرا برایش آشکار شده و ضربه نهایی وقتی بر پیکره داستان وارد می‌شود که او عینکی جادویی پیدا می‌کند.

نادا با این عینک می‌فهمد که برخی از انسان‌هایی که توی شهر در حال قدم زدن و زندگی کردن هستند، به شکل آدمیزاد نیستند و شباهت زیادی با بیگانه‌ها دارند. این فیلم با تأثیر از زمانه خود ساخته شده است؛ زمانی که موج عظیمی علیه رسانه‌ها و کنترل آدم‌ها توسط رسانه به وجود آمده بود.

12. ترمیناتور (Terminator)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون و مایکل بین
  • سال انتشار: 1984
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 100

مسلط شدن هوش مصنوعی بر بشریت یکی از ترس‌های همیشگی انسان‌ها بوده است. فیلم علمی-تخیلی ترمیناتور از آن دست آثار برجسته‌ای است که موفق شده امتیاز کامل را از سایت نقد و بررسی راتن تومیتوز دریافت کند. در این فیلم اسکای نت، ربات هوش مصنوعی است که از آینده به زمان حال می‌آید تا بدین وسیله نسل بشریت را نابود کند.

این ربات قاتل مأموریت دارد زنی به نام سارا کانر را به قتل برساند. داستان در سال 1984 میلادی جریان دارد و اسکای نت از 2029 خواهد آمد. البته فعلا کاری نداریم که پسر سارا کانر، جانر کانر رهبر نبرد علیه ربات‌ها می‌شود. دقیقاً مأموریت اسکای نت همین است! او می‌خواهد سارا کانر را بکشد تا نتواند جان را به دنیا بیاورد و باعث نابودی ربات‌ها شود.

البته این تمام ماجرا نیست چرا که همزمان با اسکای نت، سربازی برای محافظت از سارا و فرزندش به سال 1984 آمده است. رویکرد جیمز کامرون به این فیلم طوری است که می‌تواند بارها و بارها نبرد بین هوش مصنوعی و انسان‌ها را به تصویر بکشد.

13. آفتاب (Sunshine)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کاگردان: دنی بویل
  • بازیگران: کیلین مورفی، کریس ایوانز و رز بایرن
  • سال انتشار: 2007
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 76

فیلمسازان علاقه زیادی به خلق آثاری دارند که در آن بشریت در حال نابودی است و گروهی از انسان‌ها برای نجات نسل بشر اعزام به سفری بی‌بازگشت می‌شوند. داستان فیلم علمی-تخیلی آفتاب درباره گروهی از فضانوردان است که روایتی مشابه برایشان پیش می‌آید. زمان داستان در سال 2057 جریان دارد و گروهی از فضانوردان عازم سفری می‌شوند که نه تنها امیدی برای بازگشت در آن وجود ندارد بلکه در صورت شکست، نسل بشر منقرض می‌شود.

خورشید حرارت سوزان خود را از دست داده و در حال انجماد است. بشریت در تکاپوی یافتن راه حلی برای شعله ور کردن مجدد آن است و به همین خاطر گروهی از زبده ترین فضانوردان اعزام می‌شوند. آنها باید جانی تازه به ستاره خورشید بدهند. در سراسر فیلم آفتاب نشانی از روشنایی و امید دیده نمی‌شود و تنها سناریوهای ترسناک است که جولان می‌دهند.

14. روزهای عجیب و غریب (Strange Days)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کترین بیگلو
  • بازیگران: رالف فاینس، آنجلا باست و ژولیت لوئیس
  • سال انتشار: 1995
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 66

ممکن است روزی فرا برسد که برای برخی از انسان‌ها زندگی کردن سخت باشد زیرا گذشته آنها تاریک و ناخوشایند است. فیلم علمی-تخیلی روزهای عجیب و غریب درباره المان‌هایی از قبیل نژادپرستی، استفاده سوء از قدرت و تجاوز صحبت می‌کند. ماجرا از این قرار است که در دنیای این فیلم دستگاهی به نام مرکب وجود دارد که می‌توان به کمک آن ریز به ریز احساسات و جزئیات زندگی انسان‌ها را ضبط کرد.

نکته جالب درباره Strange Days فیلم آن است که هر کسی می‌تواند به تجربه این عواطف و احساسات بپردازد. یعنی اگر شما خاطره خوشی داشته ‌ید که ضبط شده، حالا دیگری می‌‌تواند همان خاطره شما را با تمام جزئیات فیزیکی و روانی‌اش احساس کند. یکی از پلیس‌های سابق لس آنجلس که از دنیای پر جرم و جنایت پیرامونش کلافه شده، تصمیم می‌گیرد نوار ضبط شده دیگران را بخرد و احساسات آنها را تجربه کند تا بدین وسیله از جهان اطرافش دور شود.

15. جنگ ستارگان: قسمت چهارم، امیدی تازه (Star Wars: Episode IV, A New Hope)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جورج لوکاس
  • بازیگران: مارک همیل، کری فیشر، هریسون فورد
  • سال انتشار: 1977
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93

تماشای فیلم‌های علمی-تخیلی می‌تواند آغازگر مسیری برای مردم باشد که نمی‌توان حتی تصورش را کرد. یکی از آثار سینمایی جذابی که به گفته برخی از دانشمندان نقطه عطف مهمی برای آنها بوده، جنگ ستارگان: امیدی تازه است. این فیلم نه تنها در ژانر علمی-تخیلی غوغا به پا کرد بلکه ژانر فرعی اوپرای فضایی را برای همیشه دگرگون ساخت.

جنگ ستارگان: اپیزود چهارم به عنوان یک فرنچایز دیدنی در تاریخ سینمای علمی-تخیلی شور جدیدی بنا نهاد و موفقیت‌های زیادی هم برای خود و هم مردمان علاقه‌مند به آن به ارمغان آورد. برای مثال ایلان ماسک، به عنوان یکی از کارآفرین‌های میلیاردر و مشهور اعلام کرده جنگ ستارگان الهام بخش او در کودکی بوده است.

البته این روزها طرفداران جنگ ستارگان این فرنچایز تماشایی را بر اساس سال انتشار آن تماشا نمی‌کنند بلکه برای ترتیب داستانی آن اهمیت بیشتری قائل هستند. بر اساس تقسیم‌بندی و ترتیب داستانی، جنگ ستارگان: امیدی تازه قسمت چهارم محسوب می‌شود. تصور کنید در سال 1977 و وقتی تماشاگران برای نخستین بار چنین اثر جذابی را دیدند چه حس و حالی داشتند.

در سراسر فیلم ایده‌های جورج لوکاس نابغه از المان‌ها و عناصر آثار دیدنی آکیرا کوروساوا اقتباس شده و داستان را با همه سادگی‌هایی که دارد پیش برده است. این اپیزود از مجموعه فرنچایز نقطه عطفی برای ادامه آن شده است.

16. استار ترک (Star Trek: The Motion Picture)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رابرت وایز
  • بازیگران: ویلیام شاتنر، پرسیس کامباتا و لئونارد نیموی
  • سال انتشار: 1979
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 48

فیلم استار ترک پیش از آنکه در قالب یک فیلم سینمایی و در سال 1979 اکران شود، در قالب سریالی دیدنی پخش شد و موفقیت‌های خوبی نصیبش شد. حالا فیلم جذاب و علمی-تخیلی استار ترک با بازیگران سریالش ما را به سال 2770 میلادی می‌برد. در آینده‌ای که استار ترک نمایش می‌دهد، ابر فضایی خطرناکی در حال هجوم آوردن به زمین و نابودی هر چیزی است که سر راهش قرار می‌گیرد.

همچون سایر فیلم‌های فضایی گروهی از محققان برای نجات نسل بشر و کره زمین راهی مأموریتی سهمگین برای متوقف کردن این ابر می‌شوند. استار ترک از آثاری همچون اودیسه فضایی: 2001 و برخی از فیلم‌های تارکوفسکی الهام گرفته و دیگر شاهد فیلم برداری سریال مانند در آن نبودیم و همه چیز در قد و قواره فیلم درآمده بود.

17. مرد ستاره‌ای (Starman)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: جف بریجز، کارن آلن و چارلز مارتین اسمیت
  • سال انتشار: 1984
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85

بشر همچنان به دنبال نشانه‌ای از بیگانگان و راهی برای برقرار ارتباط با آنها است اما همچنان به این هدف مهم نرسیده است. داستان فیلم علمی-تخیلی مرد ستاره‌ای راجع به زمانی است که انسان‌ها می توانند اولین تماس خود را با حیات بیگانه برقرار کنند. البته راوی اصلی داستان یک انسان نیست بلکه یک بیگانه خواهد بود.

اگر از علاقه‌مندان به علوم کیهانی و فضا باشید حتماً می‌دانید که ناسا سال‌ها پیش کاوشگری به نام وویجر 2 را به فضا ارسال کرد تا در مسیری بی‌نهایت برود. مأموریت این کاوشگر یافتن بیگانگان و نشانه‌هایی از حیات و همچنین ادامه مسیر خود حتی خارج از منظومه شمسی است.

دانشمندان توی این کاوشگر پیام‌های صلح آمیز و وسایل مختلفی قرار داده‌اند تا اگر روزی دست بیگانگان به آنها رسید بتوانند کره زمین را پیدا کنند. داستان مرد ستاره‌ای در رابطه با وویجر 2 است. گروهی از بیگانگان وقتی موفق می‌شوند این کاوشگر را پیدا کنند، با پیام‌های دعوت و صلح آمیزی مواجه می‌شوند که آنها را ترغیب می‌کند به زمین بیایند.

متاسفانه وقتی سفینه بیگانگان در حال نزدیک شدن به زمین است، دولت آمریکا آن را با موشک نابود می‌کند و تنها یک نفر از آنها زنده می‌ماند. این موجود فضایی به هر طریق که شده خود را به شکل انسان در می‌آورد و ماجراهای تازه‌ای روی زمین رقم می‌زند. Starman به عنوان یکی از نرم ترین آثار کارپنتر به حساب می‌آید.

18. تعقیب‌گر (Stalker)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: آندری تارکوفسکی
  • بازیگران: الکساندر کایدنوفسکی، آلیسا فریندلیچ و آناتولی سولونیتسین
  • سال انتشار: 1979
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 100

آندری تارکوفسکی از آن کارگردان‌های حرفه‌ای و مشهوری است که تمام آثارش بی‌نظیر محسوب می‌شود و خود او همواره حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. فیلم تعقیب‌گر اقتباسی از رمان پیک نیک کنار جاده است که آرکادی و بوریس استروگاتسکی نوشته‌اند. تارکوفسکی در تلاش است آثار علمی-تخیلی خود را با مضامین فلسفی، روانشناختی و علوم الهی ترکیب کند و در فیلم تعقیب‌گر دقیقاً همین کار را کرده است.

به طور کلی داستان تعقیب‌گر روایتی از تکامل معنوی و منظور از سفر، راهی است برای پاک شدن از گناهان! داستان درباره دو مردی است که پیش فردی به عنوان راهنما می‌روند تا آنها را به منطقه‌ای مرموز ببرد. تعقیب‌گر یک نویسنده مالیخولیایی و یک پروفسور را به همراه خود به مقصد می‌رساند. (در آنجا قرار است وارد اتاقی شوند که درونی ترین نیازهای هر کسی را برآورده می‌کند)

19. توپ‌های فضایی (Spaceballs)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: مل بروکس
  • بازیگران: جان کندی، بیل پولمن و ریک مورانیس
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 56

آیا می‌دانید پارودی یعنی چه؟ پارودی به آن فیلم‌هایی گفته می‌شود که از روی یکسری آثار مشهور ساخته می‌شوند تا بدین ترتیب آنها را از اساس و پایه مورد تمسخر خود قرار دهند. حال برای اینکه کارگردان‌ها بتوانند یک پارودی خوب و پخته بسازند باید فیلم اصلی را به خوبی بشناسند.

گر چه مل بروکس موفق نشده بود فیلمی مثل جنگ ستارگان را به درستی درک کند و بفهمد اما به هر حال اثری که با نام توپ‌های فضایی اکران کرد، در نوع خود جالب توجه بود. این فیلم تا حد زیادی توانسته ریشه‌های جنگ ستارگان را به سخره بگیرد و به بیننده پر و پا قرص آن نشان دهد چرا آن قدر شیفته این فیلم شده است.

20. سولاریس (Solaris)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: آندری تارکوفسکی
  • بازیگران: دوناتاس بانیونیس، ناتالیا بوندارچوک و جوری جاروت
  • سال انتشار: 1972
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

همان‌طور که گفتیم، آندری تارکوفسکی از بهترین کارگردان‌های ژانر علمی-تخیلی است که البته نویسنده‌ای توانا و قابل محسوب می‌شود. کارنامه هنری او به شدت جذاب و آثارش نهایت جذابیت را دارد. معناگرایی یکی از مهمترین مولفه‌ها برای تارکوفسکی است و در تمام فیلم‌هایی که می‌سازد موج می‌زند.

یکی از برجسته ترین نویسنده‌های روس تبار، استانسیلاو لم بود که در کنار استیون کینگ و فیلیپ کی دیک از بزرگان ژانر علمی-تخیلی به شمار می‌رفت. متاسفانه افراد زیادی سعی می‌کردند از روی رمان‌های وی اقتباس کنند اما هیچ یک آن طور که باید موفق نشد و همین نکته باعث آزردگی خاطر لم می شد تا اینکه تارکوفسکی وارد میدان شد.

تارکوفسکی با اقتباس از سولاریس موفق شد منظور لم را تمام و کمال به مخاطبان منتقل کند و این مایه خوشحالی این نویسنده قابل می‌شد. مضمون داستان سولاریس این است: «در صورتی می‌توانیم سیارات دوردست را بشناسیم که ابتدا خودمان را به درستی درک کنیم» تمام تأکید این فیلم روی خودشناسی است و روایت آن جنس خاصی دارد.

21. ساکت دویدن (Silent Running)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: داگلاس ترامبل
  • بازیگران: بروس درن، ران ریفکین و کلیف پاتریس
  • سال انتشار: 1972
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72

داستان فیلم ساکت دویدن درباره زمانی است که زیست محیط سیاره ما نابود شده و دیگر رنگ سبز جذاب آن دیده نمی‌شود. تعداد گلخانه‌هایی که در فضا وجود دارد اندک است و همگی امیدوار هستند این گلخانه‌ها بتوانند جنگل‌ها را احیا کنند اما این امید هم از بین می‌رود.

در حالی که هیچکس امیدی به احیای زیست محیط سرسبز زمین ندارد یکی از دانشمندان تصمیم می‌گیرد آخرین ایده خود را برای نجات زمین عملی کند. Silent Running ارزش دوباره دیدن را هم دارد و تنها انگیز‌ه‌ای که تماشاگران را پای گیرنده می‌نشاند، هیوئی، دیوئی و لوئی هستند. به نظر می‌رسد کارگردان شور ملودراماتیک فیلم را درآورده اما وقتی بازی درخشان بروس درن را می‌بینیم، غم و اندوهی عجیب ما را فرا می‌گیرد و با آهنگ‌های جون بینز گریه می‌کنیم.

22. جیغ زن‌ها (Screamers)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کریستین داگوای
  • بازیگران: پیتر والر، جنیفر رابین، روی دوپیوس
  • سال انتشار: 1995
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 29

نویسنده محبوب و معروف دیگری که باید در ژانر علمی-تخیلی از وی یاد کرد، فیلیپ کی دیک است. فیلم جیغ زن‌ها یکی از آثار اقتباسی از روی داستان کوتاه همین نویسنده برجسته است. (اسم داستان کوتاه وی نوع دوم است) شاید امتیازی که سایت راتن تومیتوز به این فیلم داده منصفانه نباشد!

برخلاف آنچه امتیاز این فیلم می‌گوید، جیغ زن‌ها اثری است دیدنی یا لااقل اینکه ارزش یک بار دیدن را دارد. البته ایده آل کریستین داگوای به عنوان کارگردان این اثر علمی-تخیلی چیز دیگری بوده که نتوانسته به آن برسد و حتی بودجه فیلم هم کمتر از حد نیاز بوده ولی خوشبختانه موفق شده‌اند اثری جذاب خلق کنند.

داستان درباره دوران دگرگونی ربات‌ها و جنگ داخلی شرکت‌ها است. فیلیپ دیک پیش بینی کرده بود که هوش مصنوعی نمی‌تواند خطرناک باشد چرا که توسط انسان‌ها ساخته شده و از آنجایی که خود بشریت دارای نواقص بسیاری هستند، طبیعتاً ساخته دست آنها هم نواقص زیادی خواهند داشت و روزی گرفتار همین نقص می‌شوند.

23. اسکنرها (Scaners)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: مایکل آیرون ساید، جنیفر نیل، پاتریک مک گووهان
  • سال انتشار: 1981
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 70

یکی از اولین آثار ساخته شده توسط سلطان ژانر وحشت بدن، اسکنرها است. دیوید کراننبرگ همچون سایر آثار خشونت آمیز و چندشناکی که تهیه کرده، به اکران اسکنرها پرداخته است. به محض اینکه فیلم شروع می‌شود، گمان می‌کنید با داستانی درباره پرورش جاسوسان ذهن خوان طرف هستید اما مطمئن باشید که تماشاچی فیلمی جاسوسی علمی-تخیلی نخواهید بود.

اگر نمی‌توانید صحنه‌های چندش و بدترکیب ترکیدن سر کسی را تماشا کنید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ این فیلم هیجان انگیز و البته پر خون نروید. برای مثال در یکی از صحنه‌ها کله مردی می‌ترکد و خون از هر طرف آن فواره می‌زند. شاید اگر کارگردان دیگری جز کراننبرگ اسکنرها را می ساخت با اثری بعضا طنز رو به رو بودیم ولی چون او ساخته جای هیچ طنز و شوخی در فیلم باقی نگذاشته است.

24. مرد دونده (The Running Man)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: پائول مایکل گلسر
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، یافت کوتو و ماریا کانچیتا آلونسو
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 66

دیگر نویسنده برجسته‌ای که از آن در کنار فیلیپ کی دیک و لم یاد کردیم، استیون کینگ است. البته پائول مایکل گلسر حدود 95 درصد رمان کوتاه کینگ را کنار گذاشته و در فیلمش استفاده نکرده چرا که ظاهرا چیز دندان گیری نداشته است. تنها چیزی که این اثر را خواندنی و جذاب کرده، نثر استیون است که در عین خلاصه بودن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

موضوع مهمی که در این فیلم به آن پرداخته می‌شود، اختلاف نظری است که شرکت‌ها با جان بشریت و آدم‌ها پیدا می‌کنند. بی‌اهمیت بودن حیات انسان‌ها برای شرکت‌ها یکی از مهمترین مضامینی است که تاکنون بدان پرداخته شده است. در واقع درونمایه داستان کینگ همین تعارض میان جان انسان‌ها با منافع شرکت‌ها بوده و گلسر هم از همین موضوع استفاده کرده و فیلم را توسعه داده است.

مرد دونده روایتی است از پلیسی تازه کار که در انقلابی بزرگ گرفتار می‌شود. در صحنه‌های فیلم با کشته شدن انسان‌ها، دیالوگ‌هایی تکراری و آشنا و انقلابیونی سر و کار داریم که وارد فیلم می‌شوند و از قاب دوربین می‌گریزند.

25. روبوکاپ (Robocop)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: پائول ورهوون
  • بازیگران: پیتر ولر، نانسی آلن و کورتوود اسمیت
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

بعضی از داستان‌ها شاید ایده احمقانه ولی جذابی داشته باشند. روبوکاپ روایتگر داستان پلیسی است که به قتل می‌رسد ولی نمی‌میرد. بله شهر دیترویت در میشیگان درگیر نزاع‌های خیابانی شده و کار به جایی رسیده که هم اکنون پلیس هم نمی‌تواند حریف آنها شود. کاراکتر اصلی داستان، الکس مورفی است که به دست جنایتکاران خیابانی به قتل می‌رسد.

روبوکاپ آینده‌ای نه چندان دور را به تصویر می‌کشد که در آن شرکت‌هایی بزرگ تلاش می‌کنند انسان‌ها را به هر قیمتی که شده نگاه دارند. الکس مورفی به دست یکی از همین شرکت‌ها تبدیل به یک سایبورگ (نیمه انسان، نیمه ربات) می‌شود. متاسفانه الکس چیزی از گذشته خود به یاد ندارد و فقط مأمور است به عنوان یک پلیس آهنی سزای اعمال جنایتکاران را بدهد.

او توی خیابان‌ها جولان می‌دهد و با قدرت‌های زیادی که دارد جنایتکاران را می‌کشد. روبوکاپ از آن دست آثاری است که ارزش دیدن دارد زیرا نشان می‌دهد چگونه انسان‌ها روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

26. فولاد ناب (Real Steel)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: شان لیوای
  • بازیگران: هیو جکمن، اونجلین لیلی و داکوتا گویو
  • سال انتشار: 2011
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 60

یکی از جذاب ترین فیلم‌های علمی-تخیلی، فولاد ناب است. این فیلم و یک سریال دیگر با همین نام از روی داستان کوتاهی به قلم ریچارد متسون اقتباس شده‌اند. شاید با دیدن این فیلم به دهه هشتاد برویم. دهه‌ای که دلخواه کودکان و نوجوانان بود و یکی از همین فیلم‌های تأثیرگذار آن زمان فولاد ناب محسوب می‌شود.

داستان این فیلم درباره زندگی بوکسورهایی است که دیگر نمی‌توانند ورزش مورد علاقه خود را ادامه دهند زیرا ربات‌های بوکسور به میدان آمده‌اند. در همین حین پدر و پسری جنگجو وارد مسیری پر پیچ و خم می‌شوند و سعی می‌کنند با وصله پینه کردن رباتی آشغالی او را در مسابقات بوکس جهان شرکت دهند.

داستان فولاد ناب دوره‌ای را به تصویر می‌کشد که دنیا رفته رفته جایی برای زندگی ربات‌ها می‌شود. با دوربین فیلم برداری شان لیوای به زیرزمین‌های خوفناکی می‌رویم که قماربازان و شرط‌بندی‌ها را نشان می‌دهد. این فیلم را می‌توان با خانواده دید و از تماشای آن لذت برد چرا که هم داستان ساده و روانی دارد و هم میزان استفاده از جلوه‌های ویژه در آن بسیار است.

27. آغازگر (Primer)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: شین کاروث
  • بازیگران: شین کاروث، دیوید سالیوان و کری کرافورد
  • سال انتشار: 2004
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 73

اگر از این سبک فیلم‌هایی که باید برای فهم آنها دوباره تماشایشان کرد، دوست دارید، آغازگر را حتماً پیشنهاد می‌کنیم. برای اینکه بتوانید پیچیدگی‌ها و معماهای این فیلم علمی-تخیلی جذاب را حل و درک کنید باید بعد از تماشای بار اول آن به سراغ تحلیل‌ها، نقدها و یادداشت‌هایی بروید که در گوشه و کنار نوشته شده است.

بعد از مطالعه تمام آنها می‌توانید برای بار دوم به تماشای آغازگرد بپردازد تا راز تمامی پلان‌های آن را دریابید. داستان این فیلم درباره سفر در زمان است اما عنصر خانمان برانداز طمع را با این تئوری علمی درهم آمیخته و کاری کرده تا واقعیت به ورطه هولناک نابودی بیفتد. Primer جزو بهترین فیلم‌های سفر در زمانی است که دچار مغز دردتان خواهد کرد.

28. غارتگر (Predator)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جان مک تیرنان
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، کارل واترز و جسی ونتورا
  • سال انتشار: 1987
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 80

به تازگی در سال 2022 فیلم مرد شمالی برای علاقه‌مندان اکران شده و می‌توان گفت هم اکنون مردانه ترین فیلمی که می‌توان در تاریخ سینما از آن یاد کرد، The Northman خواهد بود. بد نیست بدانید این جایگاه پیش از اکران مرد شمالی در دست فیلم علمی-تخیلی غارتگر بود.

در تک تک لحظات فیلم غارتگر عنصری به نام غافلگیری موج می‌زند و عرق است که روی سر و صورت سربازان بخت برگشته فیلم می‌نشیند. غارتگر اولین فرنچایزی از این مجموعه است و طوری روایت می‌شود که از سایر قسمت‌ها اندک سرنخی هم به مخاطب نمی‌دهد. تنها چیزی که در پلان اول می‌بینیم، سرگردی به نام آلن داچ شفر است که به همراه گروه ویژه خود برای مأموریت نجات ارسال می‌شوند.

داچ شفر و گروه کارکشته و زبده‌اش می‌بایست در مأموریت خود از جان وزیر خارجی ویتنام دفاع کنند. اینجاست که تماشاگر پیش خود فکر می‌کند که با یک اثر اکشن رو به رو است ولی واقعاً این طور نیست و ماجرای اصلی از هلیکوپتری آغاز می‌شود که سه جسد پوست کنده داخل آن رها شده‌اند. حالا دیگر بحث شورشی‌ها نیست و موجودی عجیب و غریب بر سر شفر و گروهش نازل می‌شود.

29. مالک (Possessor)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: برندون کراننبرگ
  • بازیگران: آندریا رایزبوروگ، کریستوفر ابت و شان بین
  • سال انتشار: 2020
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94

برندون کراننبرگ را با دیوید کراننبرگ اشتباه نگیرید. مالک به عنوان اولین اثر برندون شناخته می‌شود. قرار است در این فیلم علمی-تخیلی با مسئله سرقت هویت سر و کار داشته باشیم که به وحشیانه ترین شکل ممکن محقق می‌شود. مأموریت کاراکتر اصلی داستان یعنی تاسیا ووس این است که هویت همکار خود را بدزدد.

هم تاسیا و هم کالین سارقان هویت به شمار می‌روند و برای رئیس خود کار می‌کنند. البته کالین برای محافظت از وسایل دزدیده شده خود از لوازم هوشمند استفاده می‌کند. ماجرای مهمی که برای این دو همکار پیش می‌آید این است که هر دوی آنها به خون رئیس خود تشنه‌اند و اگر فرصتی پیش بیاید، خرخره او را می‌جوند.

در این اثر جذاب برندن کراننبرگ داستان را از زوایای مختلف روایت می‌کند و برای نشان دادن تصمیم‌های هر کاراکتر دوربین را مستقیماً روی او فوکوس می‌کند.

30. به سیاهی قیر (Pitch Black)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دیوید تووهی
  • بازیگران: ون دیزل، رادا میچل و کیث دیوید
  • سال انتشار: 2000
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 59

امروزه از آثاری که در دسته ژانر علمی-تخیلی قرار می ‌یرند انتظار داریم روایتی جذاب داشته باشند و مضمون مهم و درونمایه‌ای ارزشمند یا ایده‌ای فوق العاده جذاب را بپرورانند. (کاری که کریستوفر نولان در آثار خود می‌کند.) متاسفانه به سیاهی قیر از آن فیلم‌هایی است که چیزی برای گفتن ندارد و صرفاً پیش می‌رود تا داستان بی‌سر و تهش تمام شود.

وقتی فیلمی عامه پسند همچون Pitch Black اکران می‌شود، نباید انتظار نقد مثبتی از آن توسط منتقدان داشته باشیم چرا که همواره چنین آثاری برای نقد شدن راه سختی پیش روی خود داشته‌اند. قرار نیست در به سیاهی قیر با بازی ون دیزل حرف عمیق و متفکرانه‌ای زده شود.

تنها چیزی که به تصویر کشیده خواهد شد، نبرد خیر و شر و کشت و کشتار آنها است. تنها نقدی که می‌توان به ساخته دیوید تووهی وارد کرد این است که درونمایه‌ای برای عرضه کردن ندارد و فقط خون است به قدری که گاهی از خود می‌پرسیم چرا این همه خون از دوربین روی صورت ما نمی‌پاشد؟

31. پی (Pi)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دارن آرنوفسکی
  • بازیگران: شان گالت، مارک مارگولیس و سامیا شعیب
  • سال انتشار: 1998
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88

اگر بخواهیم در یک کلام داستان پی را توضیح دهیم باید بگوییم: «حمله به طرفداران تئوری‌های توطئه» امبرتو اوکو یکی از نویسندگان متفکر قرن اخیر در یکی از کتاب‌های خود به نام آونگ فوکو به مضمونی مشابه Pi پرداخته است. البته دیدگاه اوکو به حامیان تئوری‌های توطئه بدبینانه است در حالی که دارن آرنوفسکی با حس ناامیدی به آنها می‌نگرد.

کاراکتر اصلی این فیلم، مکس کوهن تمام تلاش خود را می‌کند تا عنصری مهم باشد اما تنها چیزی که برای عرضه در چنته دارد، ریاضی و فرمول‌های بی‌پایان آن است. در روند تکاملی این فیلم مکس می خواهد به ایمان خالص برسد اما مطمئناً ریاضی نمی‌تواند او را به این هدف مهم برساند.

بنابراین او برای کسب دانش انسانی طمعکار می‌شود و سرانجام موفق می‌شود عددی را کشف کند که از نظر او خدا است. اینجاست که مکس متوجه می‌شود دانش نمی‌تواند او را به آرامش برساند و می‌فهمد که اشتباه می‌کرده است. گر چه پایان داستان همه چیز خوب پیش می‌رود اما وحشتناک و تأمل برانگیز است. آرنوفسکی توانسته با بودجه‌ای بسیار کم اثری بسیار شگرف خلق کند.

32. پاپریکا (Paprika)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ساتوشی کان
  • بازیگران: میگومی هایاشیبارا، تورو ایموری و کاتسونوسوکه هوری
  • سال انتشار: 2006
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85

اگر آثار کریستوفر نولان را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که فیلم اینسپشن یا سرآغاز نولان شباهت‌های بسیاری با پاپریکا ساخته ساتوشی کان دارد. سوالات زیادی پیرامون این دو فیلم مطرح شده و بحث‌های زیادی شکل گرفته اما هیچ یک از آنها نتیجه یقینی در بر نداشته‌اند.

شاید نولان سرآغاز خود را با تأثیرپذیری از پاپریکا ساخته و به همین خاطر خواسته به بهانه خلق اثری شگرف از ساتوشی کان تشکر و قدردانی کند. به هر حال شباهت خواب‌های هر دو فیلم و برخی از سکانس‌ها زیاد است و اگر هر دو اثر را تماشا کرده باشید متوجه این ارتباط خواهید شد.

پاپریکا وقتی روایت می‌شود به یک چیز می‌اندیشد و آن روایت شدن است! هیچ سرنخ یا آموزه‌ای در اثر ساتوشی کان به مخاطب داده نمی‌شود و انگار برای نظریه پردازان ساخته شده است. این در حالی است که سرآغاز ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کند و اگر هر دو اثر را با هم ببینید متوجه نکاتی خواهید شد که از کنار هم چیدن آنها، پازل شما تکمیل می‌شود.

از جمله مضامینی که در پاپریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به دوگانگی، خواب‌ها و درک شکننده و ناپایدار ما از واقعیت اشاره کرد. گر چه برای فهم فیلم باید کمی دقت بیشتری کنید اما در پایان متوجه سکانس‌های خیره کننده آن خواهید شد.

33. حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: گیرمو دل تورو
  • بازیگران: چارلی هونام، ادریس آلبا و رینکو کیکوچی
  • سال انتشار: 2013
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72

بشریت بعد از رشد و پیشرفت در بستر طبیعت، نهایت ظلم و ستم ممکن را بر پیکره طبیعت و زیست محیط روا داشت. داستان فیلم حاشیه اقیانوس آرام درباره صبر و بردباری مثال زدنی طبیعت در برابر چالش‌ها و بحران‌هایی است که آدمیزاد ایجاد کرده و نشان می‌دهد که چگونه دریاها و اقیانوس‌ها با این موضوع کنار می‌آیند!

گودزیلا را تماشا کرده‌اید؟ این فیلم درباره طغیان طبیعت علیه بشریت و قضاوت شدن توسط آن است. وقتی سرنوشت بشریت به دست گودزیلایی عظیم الجثه که در اینجا نماد طبیعت است می‌افتد و علیه آدم‌ها می‌شورد. البته برخلاف گودزیلا، گیرمو دل تورو تلاش کرده با لطایف خاص خود این موضوعات مهم را به خورد فکر و ذهن ما دهد.

در این فیلم با حرف‌های عمیق و دیالوگ‌های سرشار از معنی سر و کار نداریم و اصلا مهم نیست منتقدان درباره آن چه نظری می‌دهند زیرا راه خود را می‌رود. رباتی در دل اقیانوس ایستاده و نظم حاکم بر آنجا را دچار اختلال کرده و این ترس و وحشت است که توی جای جای اقیانوس موج می‌زند.

34. فراموشی (Oblivion)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جوزف کوسینسکی
  • بازیگران: تام کروز، مورگان فریمن و اولگا کوریلنکو
  • سال انتشار: 2013
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 53

تام کروز و مورگان فریمن در یک قاب می‌تواند به تنهایی برای تماشای این فیلم کافی باشد ولی داستان چیز دیگری است. فراموشی ساده است و گواه سادگی آن رنگ سفیدی است که به خدمت فیلم درآورده است. تام کروز موفق می‌شود از دل زمین تکه‌هایی ارزشمند و غنی بیرون بکشد.

هر آنچه تام کروز در نقش جک تجربه می‌کند واقعیت ندارد و این رمز و راز فیلم کوسینسکی است. تمام آنچه فراموشی می‌خواهد بگوید این است که باید چرخه و دور باطل بیهودگی و پوچی را شکست و از پیله خود بیرون آمد. تام کروز بیش از هر زمان دیگری در این فیلم خوش درخشیده است.

35. ناسیکا از دره باد (Nausicaa of the Valley of Wind)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • بازیگران: سومی شیماموتو، گورو نایا و یوجی ماتسودا
  • سال انتشار: 1984
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 89

یکی دیگر از فیلم‌های علمی-تخیلی انیمه‌ای به نام ناسیکا از دره باد است. این اثر جذاب می‌خواهد فریاد بزند که: «آی آدم‌ها از گذشته‌ای که توسط جنگ‌های خانمان سوز نابود شده درس عبرت بگیرید!» ظاهرا در گذشته شعله‌های خشم و ترس باعث آغاز جنگی شده که همگان را در لاک خود فرو برده است.

ناسیکا باوری متفاوت با مردم زمانه خود دارد و معتقد است که در ناامیدی بسی امید است و از این داستان‌ها… او همچنین بر این باور است که می‌توان دوباره به سمت صلح رفت و سعی می‌کند پیشگویی سیال انیمه را تبدیل به واقعیت کند.

36. ماه (Moon)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دانکن جونز
  • بازیگران: سم راکول، بندیکت وونگ و دومینیک مک الیگوت
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

با سم راکول آشنا هستید؟ این بازیگر قابل و توانا در آثاری همچون مردان چوب کبریتی و جویش کهکشان بازی کرده و توانسته از پس نقشی که بر عهده‌اش گذاشته شده به خوبی بربیاید. البته اوج کارنامه هنری سم راکول بازی در فیلم علمی-تخیلی ماه به کارگردانی دانکن جونز بوده است.

نقشی که جونز به راکول داده، معدنچی است که در کره ماه تنهاست و تنها هم صحبت او یک هوش مصنوعی کسل کننده است. در این سفر که نامش را می‌توان «سفر تنهایی» گذاشت، راکول به ناگاه وارد مهلکه‌ای وحشتناک می‌شود که مو به تن آدم سیخ می‌کند. این فضانورد تنها پس از مدتی متوجه می‌شود روی کره ماه تنها نیست و موجودات دیگری هم حضور دارند.

این فیلم جذاب و دیدنی باعث شد ناسا کمی به فکر فرو رود و حتی توانست نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را برانگیزاند و جایزه هم ببرد. علاوه بر اینها باعث شهرت کارگردان هم شد.

37. گزارش اقلیت (Minority Report)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: تام کروز، کالین فرل و سامانتا مورتون
  • سال انتشار: 2002
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

پیش تر در خصوص نویسنده علمی-تخیلی نویس برجسته‌ای به نام فیلیپ کی دیک صحبت کردیم و گفتیم که داستان‌های کوتاه این نویسنده منبع خوبی برای کارگردان‌ها به شمار می‌رود. اصولا کارگردانی که بتواند از روی داستان‌های کوتاه فیلیک دیک اثری منسجم و دقیق خلق کند، واقعا نابغه است و می‌توان روی دیگر کارهای او حساب باز کرد.

همواره اقتباس و منبع اصلی از یکدیکر فاصله گرفته‌اند و تفاوت‌هایی مشهود بین آنها در جریان بوده است. برای مثال هری پاتر را در نظر بگیرید! اگر از کسانی که هم مجموعه سینمایی هری پاتر را تماشا کرده و هم رمان‌های جی کی رولینگ را خوانده‌اند بپرسید، خواهند گفت که جزئیاتی توی کتاب بوده که در فیلم بدان پرداخته نشده است.

بنابراین بین فیلم و رمان اقتباسی همیشه فرق‌هایی بوده و خواهد بود. یکی از بهترین نمونه فیلم‌های دیستوپیایی، گزارش اقلیت باز بازی تام کروز است. کارگردان برجسته‌ای همچون اسپیلبرگ موفق شده با زیبایی شناسی‌های خاص خود نشان دهد که چگونه فردیت انسان‌ها از بین رفته و همگی سعی در پیروی از اجتماع دارند.

38. متروپولیس (Metropolise)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: فریتز لنگ
  • بازیگران: آلفرد ابیل، بریگیت هلم و گوستاو فرولیچ
  • سال انتشار: 1927
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97

نخستین فیلمی که باعث شد سینمای علمی-تخیلی جان بگیرد و به راه خود تا امروز ادامه دهد، متروپولیس بوده است. البته متروپولیس یک فیلم بلند در این ژانر محسوب می‌شود وگرنه فیلم سفری به ماه جزو اولین‌ها بوده. به هر حال هم اکنون در حال بررسی متروپولیس هستیم؛ اثری پر زرق و برق که آینده نگری از سر و کول آن می‌بارد.

شاید تمایلی به تماشای فیلم‌های قدیمی دهه 20 میلادی را نداشته باشید و حتی اگر این اثر جذاب را تماشا نکنید، مطمئناً کسی چیزی نمی‌فهمد اما خوشبختانه می‌توانید سایر نسخه‌های جدیدتر این محصول را ببینید. متروپولیس کامل اثری است که در سال 2010 اکران شد و تجربه‌ای نزدیک به ارمغان می‌آورد.

البته طرفداران ژانر علمی-تخیلی می‌بایست به هر طریقی که شده یک نسخه از این فیلم را تماشا کنند و با دنیای آن آشنا شوند. آن عناصر تکراری و همیشگی که هم اکنون در آثار علمی-تخیلی می‌بینیم، زاده متروپولیس هستند. اگر می‌خواهید به ژانر علمی-تخیلی احترام بگذارید، حتماً این فیلم را تماشا کنید.

39. مردان سیاهپوش (Men In Black)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: بری ساننفیلد
  • بازیگران: ویل اسمیت، تامی لی جونز و وینست دونفریو
  • سال انتشار: 1997
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

این روزها عاشقان دنیای مارول و دی سی کم نیستند و طرفداران بسیاری در گوشه و کنار جهان تماشاگر این قبیل آثار سینمایی هستند. البته یکسری فیلم‌های کمیک دیگر هم ساخته می‌شود که ارتباطی با دو کمپانی مذکور ندارند و به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

این شرکت‌های کوچک گر چه بودجه کمی برای ساخت فیلم دارند اما خوشبختانه محدودیت‌های مارول و دی سی را نخواهند داشت و می‌توانند آزادانه در دنیای کتاب‌های کمیک قدم بزنند. همچنین نویسنده‌های کتاب‌های کمیک این چنینی درآمد بسیار کمی نصیبشان می‌شود و معمولا دلی کار می‌کنند.

مردان سیاه پوش هم یکی از همین آثاری است که توسط نشریه‌های مستقل کمیک نوشته شده و ارتباطی با مارول و دی سی ندارد. راجع به تئوری توطئه مردان سیاه پوش چه می‌دانید؟ داستان Men In Black در صدد پاسخگویی به همین سوال است و مطمئناً هیجان این اثر به شما منتقل خواهد شد.

40. ماتریکس (Matrix)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: لیلی واچوفسکی و لانا واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، کری آن مارس و لارنس فیشبورن
  • سال انتشار: 1999
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88

نام ماتریکس که می‌آید دنیای سینمای علمی-تخیلی به احترام ساخت چنین فیلمی ایستاده کف می‌زند. این اثر هنری جذاب بشریت را برای ورود به قرن بیستم به بهترین شکل ممکن آماده کرده است. داستان ماتریکس روایتی جذاب از هکری حرفه‌ای است و هر چه پیش می‌رود پرسش‌های تازه‌ای به وجود می‌آورد که بی‌پایان به نظر می‌رسد.

دنیای ماتریکس با استعاره‌های پیچیده پیوند خورده و گویی همین استعاره‌ها هستند که حقیقت آن شکل می‌دهند. برای مثال وقتی که نئو باید از بین قرص قرمز و آبی یکی را انتخاب کند یا زنی که لباسی سرخ رنگ به تن دارد و… ماتریکس روایتگر زندگی انسان‌هایی است که از بدو تولد خود پشت نقاب‌های متعددی پنهان شده‌اند و به هویت بنیادین ما می‌پردازد.

اگر یک بار این فیلم را دیده‌اید که هیچ (حتماً مشتاق دوباره دیدن آن هستید) ولی اگر ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنیم تمام فیلم‌های علمی-تخیلی دیگر خود را کنار بگذارید و اول از همه به تماشای ماتریکس بپردازید زیرا جزو مهمترین آثاری است که موفق شده سینمای این ژانر را تحت تأثیر قرار دهد.

41. مریخی (The Martian)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: مت دیمون، جسیکا چاستین و سباستین استن
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91

یکی دیگر از آثار سینمایی اقتباسی، مریخی به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی درخشان مت دیمون است. اندی ویر نویسنده رمانی بوده که اسکات از روی آن فیلمش را ساخته است. فیلم مریخی درباره چیزی صحبت می‌کند که همواره پیش روی ما قرار دارد اما ظاهرا نمی‌خواهیم آن را باور کنیم.

حقیقتی که این اثر جذاب بدان می‌پردازد از قرار ذیل است: ناسا گر چه سازمانی شگفت انگیز و خارق العاده علمی است و اکتشافات مهمی انجام می‌دهد اما قرار نیست همچون یک کامپیوتر دقیق حقایقی شگرف منتشر کند. این سازمان برجسته مانند دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها یک عده کارمند دارد که فرهنگ شغلی به خصوص خود را دارند.

برخی از آنها عاشق فیلم‌های علمی-تخیلی هستند و بعضی نه! The Martian روایتی از مردی است که در مریخ اسیر شده و باید هر چه در چنته دارد رو کند تا بتواند جانش را نجات دهد. او باید روی سیاره‌ای دورافتاده تک و تنها دوام بیاورد و زندگی کند. باید آب و غذا بیابد و برای خود سرپناهی بسازد. حالا هنگامی که مت دیمون روی سیاره مریخ روی لبه شمشیر راه می‌رود؛ همکارانش در ناسا باید راهی برای زنده ماندن او بیابند.

42. مردی که به زمین سقوط کرد (The Man Who ell to Earth)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: نیکولاس روگ
  • بازیگران: دیوید بویی، ریپ تورن و کندی کلارک
  • سال انتشار: 1976
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 81

داستان عجیب و غریب زندگی دیوید بویی باعث شد تا نیکولاس روگ برای نقش اول فیلم علمی-تخیلی خود به سراغ او برود. زندگی شخصی و حرفه‌ای بویی آن قدر خاص بود که اگر روزی به تمام جهانیان اعلام می‌کرد من از سیاره یا کهکشانی دیگر آمده‌ام، کمتر کسی به حرف او شک می‌کرد.

این شخصیت مرموز و باهوش نه تنها در موسیقی راک می‌درخشید بلکه در خواندن هم زبده و حرفه‌ای بود. به هر حال روگ تشخیص داده بود که بویی برای بازی در فیلم جدیدش بهترین گزینه است. او عهده‌دار نقش بیگانه‌ای شده بود که از فضا روی کره زمین سقوط کرده و ماجراهای برایش رخ می‌دهد. داستان تلخ مردی که به زمین سقوط کرد فقط با بازی بویی کامل می‌شد.

43. مکس دیوانه: جاده انتقام (Mad Max: Fury Road)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جورج میلر
  • بازیگران: تام هاردی، چارلیز ترون و نیکولاس هالت
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97

یکی از بهترین فیلم‌هایی که تام هاردی بازی کرده و تاکنون ساخته شده، مکس دیوانه: جاده انتقام است. اگر بخواهیم درباره مصائب و مشکلات ساخت این فیلم صحبت کنیم باید نگاهی به کتاب خون، عرق و کروم بیندازیم. کایل بوکانان نویسنده این کتاب درباره مکس دیوانه دو راز مهم را فاش کرده است.

اولین چیزی که درباره این فیلم وجود دارد، چالش‌های زیادی است که برای ساخت آن به وجود آمده و همین که مکس دیوانه اکران شده جای شکرش باقی است. از طرفی بازیگران این فیلم زنده ماندشان یک معجزه بوده زیرا بدلکاری‌های Mad Max تماماً واقعی بوده است.

همچنین صحرای بی آب و علف و بوی گند گازولین را به آن گرمای طاقت فرسا اضافه کنید! با این حال خوشبختانه تمام ایده‌های کارگردان و نویسنده و اندیشه‌های فیلسوفانه‌اش به درستی به تصویر کشیده است. در مکس دیوانه: جاده انتقام، همه به دنبال ضروری و حیاتی ترین نیازهای روزانه خود هستند. اگر این اثر شگرف را تا به حال تماشا نکرده‌اید هر چه سریعتر اقدام کنید. همچنین می توانید بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2021 را تماشا کنید.

44. فرار لوگان (Logan’s Run)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: مایکل اندرسون
  • بازیگران: مایکل یورک، جنی آگوتر و ریچارد جردن
  • سال انتشار: 1976
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 63

شاید تنها نقدی که به فرار لوگان وارد باشد، زیبایی شناسی قدیمی و از مدافتاده آن باشد و الا حامل محتوا و درونمایه‌ای ارزشمند است. یکی از معضلاتی که در آن زمان و حتی امروزه به چشم می‌خورد، افکاری نظیر جوان ماندن و جوانی کردن است. در این فیلم مردمانی به تصویر کشیده می‌شوند که در قحطی زندگی می‌کنند و ضروری ترین مایحتاج خود را نمی‌توانند تأمین کنند.

در همین حال گروهی از جوانان در شهرهای گنبدی شکلی سکونت دارند که شباهتی با خانه‌های مردمان فقیر ندارد. آنها هم زیبا هستند و هم سالم و آزاد و می‌توانند بی فکر و خیال به زندگی خود ادامه دهند. با فیلمی ارزشمند و غنی سر و کار داریم که توانسته به خوبی جامعه را به تصویر بکشد.

45. آخرین مبارز ستاره‌ای (The Last Starflighter)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: نیک کسل
  • بازیگران: لنس گست، دن اوهرلیهی و رابرت پرستون
  • سال انتشار: 1984
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 76

اگر گیمر باشید و یا از علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی، حتماً تاکنون به این فکر کرده‌اید که ای کاش می‌شد با بازی کردن دنیا را نجات داد! هر بچه‌ای دوست دارد در این موقعیت قرار بگیرد و بتواند از مهارت‌هایش در جای مناسبی استفاده کند. الکس روگان از آن بچه‌هایی است که در شهری کوچک در آمریکا زندگی می‌کند و کارش بازی کردن است.

مأموریتی که به روگان محول می‌شود از این قرار است: «برو و کل کهکشان را نجات بده» در فیلم آخرین مبارز ستاره‌ای کسانی افراد ماهری همچون الکس روگان را انتخاب می‌کنند که متخصص بازی‌های آرکید هستند. تصور کنید در دنیای امروز و با پیشرفت دنیای بازی‌های ویدیویی رویای کودکان و حتی بزرگترها به کجاها که نرفته!

46. پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: سم نیل، لارا درن و جف گولدبلوم
  • سال انتشار: 1993
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

شاید این روزها طرفداران فرنچایز پارک ژوراسیک از قسمت جدید 2022 آن صحبت کنند و به هیچ وجه مهم نیست که سازندگان آن قرار است چه زودی از روی آن ببرند. آنچه برای علاقه‌مند واقعی این فیلم علمی-تخیلی مهم و ارزشمند به حساب می‌آید، موفقیت تمام و کمالی است که به دست آورده.

در اوایل دهه 90 میلادی و هنگامی که پارک ژوراسیک را اسپیلبرگ ساخت، چیزی که بیش از همه تماشاگران را مات و مبهوت کرد، جلوه‌های ویژه به کار رفته در آن بود. خوشبختانه برای ساخت این مجموعه فیلمسازان و دانشمندان با یکدیگر یکدست شدند تا تصویری درست و دقیق از دایناسور به مردم بدهند.

یکی از مهمترین دستاورهای فیلم پارک ژوراسیک، علاقه پیدا کردن عده‌ای از افراد به تحصیل در رشته دیرینه شناسی بود. داستان این فیلم افرادی را نشان می‌دهند که به دور از در نظر گرفتن منفعت اجتماعی تصمیم می‌گیرند حرف خودشان را به کرسی بنشانند و دایناسورهای منقرض شده را دوباره روی کره زمین بیاورند. این اشتباه تاریخی باعث به خطر افتدن جان هزاران نفر می‌شود.

47. هجوم غارتگران بدن (Invasion of the Body Snatchers)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: فیلیپ کافمن
  • بازیگران: دونالد ساترلند، بروک آدامز و لئوناردو نیموی
  • سال انتشار: 1978
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

فیلم هجوم غارتگران بدن از آن دست فیلم‌هایی است که دو نسخه 1956 و 1978 دارد. (در فهرست ما نسخه جدیدتر آن لحاظ شده است) دلایل متعددی برای انتخاب این نسخه وجود دارد که یکی از مهمترین آنها پایان جذاب تر و عامه پسندتر بودنش است. در سراسر این فیلم جذاب چالش‌های زیادی به وجود می‌آید.

عنصر تعلیق مهمترین چیزی است که در هجوم غارتگران بدن وجود دارد و گاهی سکانس‌های خونین روح را می‌خراشد. شک گرایی جامعه نسبت به محیطی که از آن تغذیه می‌کنند و گروهی از بهترین بازیگران ژانر علمی-تخیلی باعث شده تا این فیلم جذاب از هر نظر درجه یک محسوب شود.

48. در میان ستارگان / میان ستاره‌ای (Interstellar)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: متیو مک کانهی، جسیکا چستین و آنا هاتاوی
  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 72

فکرش را بکنید! کارگردان، کریستوفر نولان محبوب، نقش اصلی فیلم متیو مک کانهی و موسیقی متن از هانس زیمر. گویا این فیلم می‌خواهد با روح و روان یکایک تماشاگران بازی کند چرا که ترکیبی شگفت انگیز ارائه داده است. فیلم علمی-تخیلی میان ستاره‌ای از آن قبیل آثار جذابی است که آرام آرام مخاطب را درون خود فرو می‌برند.

داستان این اثر بی‌نظیر پیرامون ناتوانی و درماندگی بشریت و شکست در برابر طبیعت است. کمبود منابع ضروری زندگی و تغییرات اقلیمی باعث می‌شود آدمی به فکر راه چاره‌ای باشد. همه چیز وقتی متیو مک کانهی به فضای بی‌انتها می‌رود عوض می‌شود. او از خانه و کاشانه خود دور می‌شود تا بتواند برای فرزندانش خانه‌ای امن بیابد.

داستان اینتراستلار نشان می‌دهد که چگونه آدمی در فضای بی‌کران درمانده و مستأصل می‌شود و حتی قادر به برقراری یک ارتباط انسانی ساده نیست. عنصر و حس شدیدی که باعث بشریت می‌شود، میل به ارتباط مجدد با انسان‌های روی کره زمین است. کوپر و دوستانش و مخصوصاً فضانوردی که سال‌ها در سیاره‌ای دورافتاده به انتظار کمک بوده، تلاش می‌کنند تا دوباره به زمین برگردند.

یکی از قسمت‌های جالب فیلم، حضور رباتی به نام تارس است که با متیو مک کانهی همراه می‌شود و به او در تمام مراحل سفر بی بازگشتش یاری می‌رساند. وجود این ربات نشان می‌دهد آدمی نیاز به تنهایی ندارد و باید همیشه کسی کنارش باشد هر چند که آن یک نفر، رباتی بامزه و بی‌جان به نام تارس باشد.

49. داستان سیستم ستاره‌ای (کهکشان) مخفی (The Story of the Secret Star System)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کازوهیسا تاکنوچی
  • بازیگران: گروه موسیقی دفت پانک
  • سال انتشار: 2003
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 86

فیلم داستان سیستم ستاره‌ای از آن فیلم‌های علمی-تخیلی موزیکالی است که شاید پیش خود بگویید چرا در فهرست ما آمده ولی دلیل دارد. داستان از این قرار است که دو تا دی جی فرانسوی که نام گروه آنها دفت پانک است، آلبومی منتشر می‌کنند و نام آن را اکتشاف می‌گذارند.

به نظر می‌رسد این دو دی جی به آثار لیجی ماتسوموتو علاقه زیادی دارند چرا که برای ساختن انیمیشن خود به سراغ او رفته‌اند تا موافقتش را جلب کنند. این فیلم موزیکال علمی-تخیلی نشان می‌دهد که برخی شرکت‌ها در جهت تحقق اهدافشان تا چه حد حریص هستند.

50. مهاجمانی از مریخ (Invaders From Mars)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: توب هوپر
  • بازیگران: کارن بلک، هانتر کارسون و لوئیز فلچر
  • سال انتشار: 1986
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 38

فیلم مهاجمانی از مریخ هم همچون برخی از دیگر آثار این فهرست دارای دو نسخه قدیمی و جدید است. تماشای نسخه 1953 مهاجمانی از مریخ برای ارائه نظری منصفانه واجب است اما توب هوپر تلاش کرده نسخه جدیدی از این فیلم بسازد تا ژانر وحشت و علمی-تخیلی را با هم در هم آمیزد.

اگر قصد دارید با ذائقه بچه‌های دهه 80 میلادی بیشتر آشنا شوید و زیاد دور نشوید، باید نسخه‌ای را که توبر در سال 1986 ساخته ببینید. این فیلم برای بچه‌های آن دوران جزو بهترین آثاری بود که به نمایش درآمد. در واقع دهه هشتادی‌ها فیلم مهاجمانی از مریخ را وقتی تماشا می‌کردند که در خانه تنها می‌شدند و دلیلش احتراز از خیال بافی‌های ترسناک بود. آنها این فیلم را می‌دیدند تا ترس ناشی از هیولای زیر تخت را فراموش کنند.

51. سرآغاز (Inception)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، ماریون کوتیار و الیوت پیج
  • سال انتشار: 2010
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 87

اصولا کارگردانی همچون کریستوفر نولان علاقه زیادی دارد با خاطرات و ساز و کار ذهن آدمی بازی کند و یکی از مهمترین عناصری که در آثار وی وجود دارد، زمان است. به طور کلی نولان در فیلم‌هایی که می‌سازد به نحوی زمان را تغییر می‌دهد. گاهی به زمان انحنا می‌دهد و گاهی آن را پس و پیش می‌کند.

فیلم سرآغاز یا به گفته برخی تلقین، اثری است که راجع به ناخودآگاه ما حرف می‌زند. فیلم علمی-تخیلی اینسپشن می‌خواهد به تماشاگران خود بفهماند که آنچه از طلا هم ارزشمندتر است، اطلاعات است. نمادگرایی چیزی است که نولان در سرآغاز به منتها درجه رسانده ولی تماشای اثر خسته تان نمی‌کند.

52. متال سنگین (Heavy Metal)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جرالد پاترتون
  • بازیگران: جان کندی، هارولد رامیس و راجر بامپس
  • سال انتشار: 1981
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 63

همان‌طور که از نام این فیلم بر می‌آید، باید در تک تک لحظات فیلم منتظر پخش شدن موسیقی متال باشیم. این موسیقی‌ها به قدری جذاب خواهند بود که بتوانند به تنهایی بار داستان را به دوش بکشند. داستان متال سنگین مشخص و واحد نیست. اهریمنی قدرتمند در هر پلان یا سکانش حضور دارد و روایت حول محور او می‌چرخد.

مهم نیست که این اثر چه امتیازی دریافت کرده و آیا جزو آثار شاهکار به حساب می‌آید یا خیر! به نظر ما همین که می‌تواند روی شما هر چند اندک تأثیر بگذارد کافی است که بگوییم ارزش دیدن دارد.

53. گودزیلا (Godzilla)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ایشیرو هوندا
  • بازیگران: آکیرا تاکارادا، موموکو کوچی و آخیکو هیراتا
  • سال انتشار: 1954
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93

عده‌ای معتقدند که گودزیلا ساخته شد تا مردم آن زمان با وحشت حاصل از جنگ کنار بیایند و برخی نیز بر این باور هستند که قرار بوده اولین نفری باشیم که یک کایجو می‌بینیم. (کایجو به هیولاهای غول پیکر گفته می‌شده) گودزیلا از اعماق اقیانوس برخاسته و قصد دارد علیه بشریت بشورد.

او معتقد است که آدمیزاد به نام علم و پیشرفت هر بلایی که خواسته سر طبیعت آورده است و به راحتی درباره انسان‌ها قضاوت می‌کند. برای اینکه بتوانید از تماشای این فیلم لذت ببرید و درکش کنید، عینک جدیدی بزنید و سعی کنید چیزهای تازه‌ای از آن کشف کنید یا اینکه ارزش این فیلم برای مردمان دهه 50 میلادی را بفهمید.

54. شبح درون پوسته (Ghost in the Shell)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: مامورو اوشی
  • بازیگران: آتسوکو تاناکا، آکیو اتسوکا و لماسا کایومی
  • سال انتشار: 1995
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97

متاسفانه نمی‌دانیم یکی از کارگردان‌های مجهول الهویه به چه علت قصد بردن آبروی انیمه شبح درون پوسته را کرده که فیلمی ساخته با بازی اسکارلت جوهانسون و الحق که افتضاح از آب درآمده است. از جمله بهترین آثاری که به سایبرپانک می‌پردازد، همین انیمه است. ریتم تند و مضامین فلسفی از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند.

55. جویش کهکشان (Galaxy Quest)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دین پریسوت
  • بازیگران: سیگورنی ویور، آلن ریکمن و تیم آلن
  • سال انتشار: 1999
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

پیش تر درباره استار ترک صحبت کردیم و گفتیم که یکی از نقاط عطف در سینمای علمی-تخیلی محسوب می‌شود. فیلم جویش کهکشان گر چه در فرنچایز استار ترک نمی‌گنجد اما از جمله بهترین‌های این مجموعه است. (به طور غیر رسمی) به طور کلی یکی از مهمترین دلایل موفقیت جویش کهکشان، فهم کامل آن چیزی است که استار ترک در صدد گفتنش بود.

این اثر جذاب متوجه شده که طرفداران استار ترک به دنبال چه چیزی هستند و به همین خاطر از سایر مجموعه‌های مشابه آن به کلی متمایز شده است. البته فیلمی که دن پریسوت ساخته یکسری ایرادات و عیوب فاحش دارد مثل اینکه گریم بازیگرانش اصلا خوب نیست منتها طرفداران استار ترک آن را همان‌طور که هست دوست دارند. اگر از عاشقان دنیای استار ترک هستید، بی‌شک باید جویش کهکشان را ببینید.

56. قطار سریع السیر کهکشان 999 (Galaxy Express 999)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رینتارو
  • بازیگران: ماساکو نوزاوا، ماساکو اکیدا و کانتا کیموتسوکی
  • سال انتشار: 1979
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 91

پیش تر به صورت گذرا درباره یکی از بهترین خالقان ژانر اپرای فضایی صحبت کردیم. لیجی ماتسوموتو از بهترین‌های این ژانر به حساب می‌آید و گر چه به احتمال زیاد نام او را نشنیده‌اید ولی باید بدانید که او آثار جذابی مثل قطار سریع السیر کهکشان 999، سفینه جنگی یاماتو و کاپیتان هارلاک فضایی دارد.

رینتارو در سال 1979 تصمیم گرفت تنها قسمتی کوتاه از قطار سریع السیر ماتسوموتو را اقتباس کند و از حق نگذریم اثری که ساخته خوب از آب درآمده است. (مخصوصاً تصاویری که از ابتدا تا انتها نمایش داده می‌شود.)

57. فرانکنشتاین (Frankenstein)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جیمز ویل
  • بازیگران: بوریس کارلوف، کالین کلایو و مای کلارک
  • سال انتشار: 1931
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 100

رمان فرانکنشتاین یکی از بهترین رمان‌های ژانر علمی-تخیلی نوشته مری شلی است و تا به امروز اقتباس‌های زیادی از آن ساخته شده است. با اینکه فیلم‌های زیادی از روی این رمان ساخته شده اما تنها فیلمی که توانسته موفقیت آمیز عمل کند، فرانکنشتاین جیمز ویل بوده است.

یکی از مهمترین دلایل موفقیت فیلمی که جیمز ویل ساخته، گریم واقع گرایانه‌ای است که جک پیرس برای بوریس کارلوف درست کرده. قیافه درهم کشیده و عبوس کارلوف به عنوان یک هیولای مستطیلی شکل در اذهان همه مردم جای گرفته و کیست که خلاف این بگوید؟

کارگردانی خوب و کاراکتر دکتر هنری که واقعا خوب ایفای نقش شده باعث شده‌اند تا با اثری جذاب و تماشایی رو به رو شویم. بنابراین یکی از موفق ترین اقتباس‌های رمان مری شلی، از آنِ جیمز ویل بوده است.

58. سیاره ممنوعه (Forbidden Planet)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: فرد ام ویلکاکس
  • بازیگران: لزلی نیلسن، آن فرانسیس و رابی ربات
  • سال انتشار: 1956
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96

شاید باورتان نشود اما شکسپیر هم نمایشنامه‌ای دارد که ویلکاکس از روی آن فیلم اقتباسی سیاره ممنوعه را ساخته است. داستان نمایشنامه فوق العاده طوفان درباره جادوگری تبعیدشده است که به همراه المان‌های دیگری همچون سحر، جادو و عشق توی صورت تماشاگر کوبیده می‌شوند.

البته عناصری که بتوان به کمک آنها این اثر را علمی-تخیلی دانست بعداً به متن فیلم نامه اضافه شده ولی هر چیزی که شکسپیر در نمایشنامه خود گنجانده، ویلکاکس در سیاره ممنوعه آورده است. این فیلم جذاب وقتی اکران شد جزو معدود آثاری قرار گرفت که جلوه‌های ویژه خوبی داشتند.

59. مگس (The Fly)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: جف گلدبوم، جینا دیویس و جان گتز
  • سال انتشار: 1986
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93

دیوید کراننبرگ را با ژانر وحشت بدن می‌شناسیم چرا که اغلب آثار این کارگردان برجسته همچون مگس، به موضوعاتی این چنینی می‌پردازد. در ابتدا قرار بود که کراننبرگ مگس را از روی فیلم وینسنت پرایس بازسازی کند ولی وقتی در جریان ساخت آن قرار گرفت عناصر دیگری بدان افزود و به کلی فیلم را یک پله بالاتر برد.

داستان مگس زندگی دانشمندی به نام سث براندل را روایت می‌کند که طی یک آزمایش خودساخته و توسط اختراعی که خودش مسبب آن بوده از هیبت انسانی در می‌آید و تبدیل به نیمی آدم و نیمی مگس می‌شود. بعد از مدتی مگس بودن، براندل شخصیتی مگس گونه پیدا می‌کند و همین نکته باعث می‌شود هر چه زشتی و پلیدی درون او بوده با یک استفراغ روحی بیرون بریزد.

60. دانشکده (The Faculty)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رابرت رودریگز
  • بازیگران: آلایژا وود، رابرت پاتریک و کلیا دووال
  • سال انتشار: 1998
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 55

داستان دانشکده درباره گروهی از دانش آموزان مدرسه هرینگتون است که به ناگاه دچار ماجراهایی عجیب و غریب می‌شوند. در همان لحظات آغازین فیلم وقتی مدیر این دبیرستان از جلسه با معلمان بیرون می‌آید به دست دو تا از معلم‌های دیگر به قتل می‌رسد. بعدا خواهیم فهمید که بیگانگان در قالب انسان‌ها دست به جنایت می‌زنند.

پس از آن اتفاقات عجیب و غریب دیگری برای دانش آموزان می‌افتد و تعلیق‌های پی در پی رودریگز باعث می‌شود بر جذابیت آن افزوده شود. آثار زیادی شبیه دانشکده وجود دارند ولی آنچه باعث تمایز این فیلم شده، هنجارشکنی‌های کارگردان است و بی‌پروایی که باعث پیشرفت داستان خواهد شد. دانشکده روایتگر شک و تردیدی است که مثل خوره به جان آدم‌ها می‌افتند.

61. ماشین / ربات سابق (Ex Machina)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: اسکار آیزاک، آلیسیا ویکاندر و دامهنال گلیسون
  • سال انتشار: 2014
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

اسکار آیزاک موفق شد در فیلم شوالیه ماه بهترین بازی خود را اجرا کند و به همین خاطر اگر عاشق تماشای بازی این بازیگر باشید، باید ماشین سابق را تماشا کنید. داستان این فیلم درباره موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی و چالش‌های آن در درازمدت، کالایی دیدن زنان است و گر چه بودجه ساخت آن 15 میلیون دلار و اندک بود اما گارلند موفق شد گیشه 36 میلیون دلاری کسب کند. همچنین ماشین سابق جوایز زیادی برده است.

62. افق رویداد (Event Horizon)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: پائول دبلیو اس اندرسون
  • بازیگران: سم نیل، لارنس فیشبورن و کاتلین کوئینلان
  • سال انتشار: 1997
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 29

گاهی ممکن است فیلم‌های خوب امتیازهای بد دریافت کنند ولی این بدان معنی نیست که آنها واقعا بد هستند یا چیزی برای گفتن ندارند. افق رویداد یکی از همین فیلم هاست که تلاش‌های خدمه‌ای ماهر و درجه یک را به تصویر می‌کشد. خدمه‌ای که باید به آنها نشان لیاقت داد چرا که در سراسر داستان با حوادق دلهره آور زیادی مواجه می‌شوند.

کاپیتان میلر متوجه می‌شود که یک کشتی آزمایشی گمشده و معلوم نیست که چه بر سر خدمه آن آمده و خواهد آمد. به همین خاطر تمام تلاشش را می‌کند تا خدمه این کشتی را از موقعیت دور کند. البته میلر کار سختی پیش رو دارد. یکی از بهترین جلوه‌های ویژه ممکن را افق رویداد دارد و اگر عاشق تماشای جلوه‌های ویژه هستید، افق رویداد را از دست ندهید.

63. ای تی فرازمینی (E.T The Extra Terrestrial)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: هنری توماس، درو بریمور و دی والاس
  • سال انتشار: 1982
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 99

تمام آثار استیون اسپیلبرگ شاهکار است و می‌توان با خیال راحت به تماشای آنها نشست. یکی از دیگر فیلم‌هایی که او ساخته، ای تی فرازمینی است که سرشار از مفاهیم و مضامین جذابی است که می‌بایست درکشان کرد. اگر به لحاظ پیامی به این اثر نگاه کنیم، می‌تواند دنباله‌ای برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم باشد.

ابتدا با کاراکتر آدم فضایی ای تی آشنا می‌شویم که چهره‌ای بچگانه دارد و ظاهر وی بزرگترها را می‌ترساند اما محبوب کودکان است. شاید تنها کسانی که می‌توانند به راحتی با این موجود فرازمینی ارتباط برقرار کنند، همان کودکانی هستند که در رویاها و دنیای تخیلاتشان همواره یک ای تی با خود به همراه دارند.

64. فرار از نیویورک (Escape From New York)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل، آدرین باربو و آیزاک هیز
  • سال انتشار: 1981
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 87

ژانر علمی-تخیلی با جان کارپنتر قوت می‌گیرد چرا که اغلب آثار این کارگردان خوش ذوق در زمره بهترین فیلم‌هایی است که می‌توان از این ژانر تماشا کرد و لذت برد. به نظر می‌رسد کارپنتر هر چه در مضیقه باشد بهتر عمل می‌کند زیرا اغلب آثاری که با بودجه کم ساخته با کیفیت و درجه یک از آب درآمده است.

تمام چیزی که او برای ساخت فیلم فرار از نیویورک خرج کرده تهیه چند اسلحه، مقداری چسب نواری سفید و چندتا کوچه کثیف است. البته اگر اینها را ندانید تصور خواهید کرد که صدمیلیون دلار برای آن هزینه کرده‌اند تا چیزی شود که هم اکنون می‌بینیم. کرت راسل در نقش مزدوری است که شهرت زیادی دارد.

وقتی از دور به این شخصیت مرموز نگاه می‌کنیم با خود می‌گوییم که به هیچکس و هیچ چیز توجه نمی‌کند اما وقتی به لایه‌های عمیق شخصیت او نگاه می‌اندازیم، متوجه می‌شویم شبیه به انسان‌های عادی است. همه ما از سیستم ریاست جمهوری دیکتاتوری بیزاریم و از چنین شخصیت‌هایی می‌هراسیم.

65. معدن دشمن (Enemy Mine)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ولفگنگ پترسون
  • بازیگران: دنیس کواید، لوئیس گوست جونیور و بریون جیمز
  • سال انتشار: 1985
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 60

اگر از طرفداران ژانر علمی-تخیلی هستید باید برای یک بار هم که شده فیلم معدن دشمن را تماشا کنید زیرا قرار است از آن درس‌های مهمی درباره انسانیت بیاموزیم. گاهی در فیلم‌های علمی-تخیلی کارگردان از کیهان بی‌کران و موجودات ناشناخته و بیگانه استفاده می‌کند تا بدین ترتیب چیزهایی را نشانمان دهد که پیش از آن ندیده‌ایم.

فیلم معدن دشمن در واقع نسخه علمی-تخیلی فیلم جهنم در اقیانوس آرام است که خوب از آب درآمده است. حالا اما وسعت درگیری‌ها بیشتر شده و دشمنان دیگر انسان‌ها نیستند بلکه موجودات بیگانه هم در این نبرد بزرگ شرکت جسته‌اند. به هر حال می‌توانید یک روز خوب به تماشای ساخته ولفگنگ پترسون بنشینید و از دیدن آن لذت ببرید.

66. تلماسه (Dune)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دنیس ویلنو
  • بازیگران: تیموتی شالامه، زندایا و ریکا فرگوسن
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83

رمان تلماسه توسط دو کارگردان مورد اقتباس واقع شده که البته آنچه دنیس ویلنو ساخته ماهرانه تر و بهتری دارد. دیوید لینچ هم سعی کرده از روی رمان فرانک هربرت اقتباس کند اما موفق نشده سر و ته ماجرا را جمع و جور کند. اصولا وقتی کارگردان قصد دارد از روی رمانی اقتباس کند، بهتر است که ابتدا اشراف کاملی به آن داشته باشد.

به نظر می‌‌رسد دنیس ویلنو توانسته به این درجه از شناخت برسد زیرا موفق شده تمام دنیایی را که هربرت در رمانش به تصویر کشیده در فیلمش نشان دهد. فیلمی که او ساخته جزئیات بیشتری دارد و بازیگرانش سنگ تمام گذاشته‌اند. اگر تلماسه 2021 را تماشا نکرده‌اید، دیدن آن را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین می توانید معرفی بهترین فیلم‌های سال 2021 را در گجت نیوز بخوانید.

67. دِرِد (Dredd)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: پته تراویس
  • بازیگران: کارل اورین، لنا هدی و اولیویا ترلبی
  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 79

در یک ساختمان بزرگ که شاید اندازه یک شهر می‌شود، گروهی از خلافکاران شورش به پا می‌کنند و چند مأمور که به تازگی برای سرک کشیدن به آنجا رفته‌اند، اسیر و گرفتار آنها خواهند شد. هیچ راه خروجی برای فرار وجود ندارد و این چند مأمور که از قضا برخی آنها قاضی هستند، مجبور به ماندن و مبارزه کردن می‌شوند.

یکی از مأموران جدی و مصر که قصد دارد با بی‌رحمی هر چه تمام فساد مگاسیتی شماره 1 را از بین ببرد، قاضی درد است. او تلاش می‌کند تا به لایه‌های عمیق فسادی که در این ساختمان برزگ لانه کرده نفوذ کند و با تبر قانون و عدالت ریشه‌های آن را بخشکاند. گر چه از برخی صحنه‌ها خشونت می‌بارد اما نباید تماشای این اثر اکشن را از دست بدهید. Dredd سعی می‌کند در خلال روایت پرشور خود فاشیسم را نیز نقد کند.

68. دانی دارکو (Donnie Darko)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ریچارد کلی
  • بازیگران: جیک جیلنهال، مگی جیلنهال و پاتریک سویزی
  • سال انتشار: 2001
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 86

اغلب کسانی که به ژانر علمی-تخیلی علاقه‌مند هستند، موضوعاتی همچون سفر در زمان را دوست دارند. مسئله سفر در زمان یکی از مباحث مهمی است که می‌توان گفت فهم آن برای اغلب تماشاگران دشوار است و اگر قرار باشد فیلمی راجع به آن ساخته شود، همواره دچار کم و کاستی‌هایی خواهد شد.

برای اینکه بتوان فیلمی درباره سفر در زمان ساخت و از آن لذت برد باید برای این تئوری جذاب قوانینی خودساخته وضع کرد و تا پایان فیلم از آنها عدول نکرد. تنها در این حالت است که می‌توان گفت داستان خوب پیش می‌رود. دانی دارکو به عنوان فیلمی که درباره سفر در زمان است، قوانینی ساخته که به آنها پایبند است و باید به عنوان تماشاچی این قواعد را درک کرد.

البته ماجرا از این قرار است که حتی اگر داستان را نفهمید، متوجه آنچه دانی در حال تجربه آن است خواهید شد. داستان دانی دارکو حول محور بیماری‌های روانی، فداکاری و ناامیدی می‌چرخد. آنچه در این فیلم مهم است، شخصیت پردازی است و همین عامل باعث می‌شود آنها با یکدیگر پیوند بخورند.

69. منطقه 9 (District 9)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: نیل بلامکامپ
  • بازیگران: شارلتو کوپلی، جیسون کوپ و دیوید جیمز
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

منطقه 9 از آن فیلم‌هایی است که بهای زیادی به آن داده نشده در صورتی که وقتی این اثر ساخته شد، جلوه‌های ویژه بی‌نظیری داشت و هنوز هم خوب است. داستان در مورد بیگانگانی است که روی کره زمین سکنی گزیده‌اند و انسان‌ها باید آنها را از خانه خودشان بیرون کنند.

بعد از جلسات متعدد بالاخره تصمیم گرفته می‌شود که سازمانی ویژه برای این کار تشکیل شود. منطقه 9 دارای مضامین و مفاهیمی مثل نژادپرستی، تأثیر محیط پیرامون روی شخصیت افراد و انسان‌ها است و هم ژانر علمی-تخیلی و هم ژانر وحشت بدن را پوشش می‌دهد و ترکیب می‌کند. ای کاش بلامکامپ دنباله دیگری برای این اثر جذاب می‌ساخت.

70. مسابقه مرگ 2000 (Death Race 2000)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: پائول بارتل
  • بازیگران: دیوید کاراداین، سیمون گریفث و سیلوستر استالونه
  • سال انتشار: 1975
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 81

گاهی اوقات آن چیزی که نمی‌تواند به زبان بیاید و بیان شود، فیلم می‌شود و برای میلیون‌ها انسان به نمایش در می‌آید. مسابقه مرگ 2000 از آن دسته فیلم‌هایی است که نتیجه یک آشوب بوده و پیش از فیلم مرد دونده اکران شده است. این فیلم خشن و پر از فریبکاری است.

اوایل دهه 70 میلادی بود که فیلم پائول بارتل موفق شد موردپسند عموم مردم قرار بگیرد. همچنین می‌توان گفت مسابقه مرگ 2000 از اولین آثاری است که در ژانر عجیب و غریب دیستوپیایی ساخته شده است. این گونه آثار به جوامع رو به افول و منحط نمی‌پردازند و کاری به نظام‌های ظالم و ستمگر ندارند و تنها کاری که از دستشان بر می‌آید این است که روی ویرانه‌های شهر مسابقه برگزار کنند.

یکی از بهترین پیشنهاداتی که می‌توانید برای تماشای این فیلم علمی-تخیلی دریافت کنید این است: «با دوستان و آشنایان خود و کلی خوراکی مختلف بنشینید و سعی کنید از آنچه می‌بینید لذت ببرید.» البته داستان این فیلم صرفاً کله شق بازی‌های شخصیت‌های داستان نیست و حاوی پیامی مهم است.

71. منطقه مرده (The Dead Zone)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: کریستوفر واکن، بروک آدامز و تام اسکریت
  • سال انتشار: 1983
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

استیون کینگ معرف حضورتان است و نیازی نیست که دوباره بگوییم یکی از نویسنده‌های مهم ژانر علمی-تخیلی محسوب می‌شود. آقای کینگ معتقد است که نه علاقه‌ای به ژانر علمی-تخیلی دارد و نه تاکنون چیزی در این باره نوشته اما می‌دانیم که اولین کتاب او به نام منطقه مرده، پای او را به جهان علم و تخیل باز کرده است.

از طرف دیگر دیوید کراننبرگ را هم می‌شناسیم و گفتیم که سلطان ژانر وحشت بدن است. حالا این کارگردان بی‌رحم از روی یکی از بهترین کتاب‌های علمی-تخیلی با موضوع مسائل پزشکی فیلمی به نام منطقه مرده ساخته است. البته در این داستان کراننبرگ روی وحشت از بدن تمرکز نمی‌کند و وقت خود را روی وحشتی می‌گذارد که اذهان مردم را می‌آزارد.

واقعا کریستوفر واکن نقش خود را به خوبی ایفا کرده و یکی از دلایل موفقیت این اثر، بازی بی‌عیب و نقص اوست. صورت وحشت انگیز واکن تمام چیزی است که کراننبرگ به آن نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم این فیلم جذاب را از دست ندهید.

72. روزشکن‌ها (Daybreakers)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: برادران اسپریگ
  • بازیگران: ایتان هاک، ویلیام دفو و سم نیل
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 69

بعضی از فیلم‌ها ارزش دیدن را دارند هر چند که خوب ساخته نشده باشند. روزشکن‌ها یکی از همین فیلم‌هایی است که کیفیت ساخت بالایی ندارد و برخی از صحنه‌ها تماشایش طاقت فرسا می‌شود اما در مجموع می‌توان روی ایده‌ای که در پس ساخت آن بوده تمرکز کرد.

داستان روزشکن‌ها راجع به زمانی است که خون آشام‌ها مشغول تمام کردن آخرین منبع غذایی خود هستند و قرار است همه چیز در جهان متفاوت تر از قبل شود. صحنه‌ها و سکانس‌های پایانی به صورت پیاپی اکشن وار تمام می‌شوند و چنگی به دل نمی‌زنند ولی به نظر می‌رسد به خاطر ایده فیلم هم که شده باید تماشایش کرد.

73. روزی که زمین استوار ایستاد (The Day the Earth Stood Still)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رابرت وایز
  • بازیگران: مایکل رنی، پاتریشیا نیل و هیو مارلو
  • سال انتشار: 1951
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95

روزی که زمین استوار ایستاد وقتی اکران شد که آمریکا و شوروی سابق مشغول تهدید یکدیگر با جنگ هسته‌ای بودند. در آن زمان رابرت وایز این اثر بلاک باستری علمی-تخیلی را ساخت تا مردم را به صلح دعوت کند و از جنگ و خونریزی منع کند. داستان مربوط به اولین برخورد انسان‌ها با یک بیگانه است و واکنشی که آنها در پی دارند.

قرار است در فیلم روزی که زمین استوار ایستاد، همگی با یکدیگر به صلح دعوت شویم و با فراموش کردن مرزها، اتحادی مثال زدنی بیابیم تا بتوانیم دشمن را شکست دهیم. البته که جلوه‌های ویژه این فیلم قدیمی چندان جالب توجه نیستند که طبیعی هم به نظر می‌رسد و در مجموع تمرکز فیلم روی ارتباطات انسانی است.

74. شهر تاریک (Dark City)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: الکس پرویاس
  • بازیگران: روفوس سوئل، جنیفر کانلی و کیفر ساترلند
  • سال انتشار: 1998
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 76

وقتی فیلم بلید رانر ساخته شد، دانستیم که ترکیب ژانر نوآر با علمی-تخیلی ترکیبی بی‌نظیر می‌سازد که می‌توان روی تماشای آن حساب باز کرد. به همین دلیل بعد از اینکه بلید رانر اکران شد، آثار مشابه دیگری همچون آن ساخته شد. از جمله بهترین فیلم‌هایی که مشابه بلید رانز است می‌توان به شهر تاریک اشاره کرد.

خوشبختانه این فیلم نسبت به فیلم‌های قبل از خود یک گام جلوتر است و حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. در شهر تاریک همه چیز مرموز است و هر چه پیش می‌رویم مرموزتر هم خواهد شد. در این اثر علمی-تخیلی حکام بالادستی از روی اسطوره‌های لاوکرفتی الهام گرفته شده‌اند. (لاوکرفت نویسنده ژانر وحشت بود و جهانی خاص پدید آورده بود که به موجودات آن جهان لاوکرفت می‌گفت.)

کاراکتر اصلی شهر تاریک ما را به یاد آکیرا می‌اندازد ولی آن قدر روایت این فیلم پوچ و تاریک است که تمام المان‌های آن، اثر هنری پرویاس را تبدیل به باورهای واقعی می‌سازد. در شهر تاریک روز دیده نمی‌شود و همواره این شب است که می‌بینیم.

75. تماس (Contact)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رابرت زمیکس
  • بازیگران: جودی فاستر، متیو مک کانهی و تام اسکریت
  • سال انتشار: 1997
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 67

دانشمند و فیزیکدان برجسته نظری، استیون هاوکینگ و همچنین نظریه جنگل تاریک برخلاف بسیاری از ایده‌ها و تئوری‌های دیگر تأکیدشان روی این است که بروید خدا را شکر کنید که هنوز بیگانگان و موجودات فضایی زمین را پیدا نکرده‌اند و البته که اگر می‌توانید، نهایت تلاشتان را برای پنهان ماندن از دست فرازمینی‌ها بکنید.

عده‌ای معتقدند که حضور بیگانگان روی زمین خبر خوبی برای بشریت نیست و باید دعا کنیم که هیچ وقت چشممان به چشم آنها نیفتد در حالی که برخی دیگر معتقدند باید دنیاهای دیگر و موجودات دیگر را بشناسیم و سعی کنیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. در این فیلم بشریتت امیدوار است که بتواند از میان ستارگان عبور کند و به دنیایی دیگر برسد و بتواند آنها را بشناسد.

76. برخورد نزدیک از نوع سوم (Close Encounters of the Third Kind)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: ریچارد دریفوس، تری گار و ملیندا دیلون
  • سال انتشار: 1977
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94

آیا فکر می‌کنید که در این جهان بی‌کران تنها هستیم؟ آلن هاینک برای اینکه بتوانیم ارتباط با بیگانگان را بهتر درک کنیم نظام رتبه بندی جالبی برای خود ابداع کرد. در نظام او برخورد نزدیک از نوع اول یعنی اینکه یک بشقاب پرنده ببینیم و برخورد نزدیک از نوع سوم هم یعنی اینکه مستقیماً با موجودات فرازمینی رو به رو شویم.

اسپیلبرگ هم برای اینکه نشان دهد ما در این دنیا تنها نیستیم، از این عنوان استفاده کرد. البته آدمی هم از بیگانگان می‌ترسد و هم کنجکاو است بیشتر درباره آنها بداند. تنها چیزی که در این فیلم مهم و منحصر به فرد است، امید به بهبودی اوضاع است. هم جلوه‌های ویژه این فیلم تماشایی است و هم بازیگرانش خوب ایفای نقش می‌کنند اما امید عنصر سازنده برخورد نزدیک از نوع سوم خواهد بود.

77. پرتقال کوکی (A Clockwork Orange)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: مالکوم مک داول، پاتریک مگی و آدرین کوری
  • سال انتشار: 1971
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 87

مالکوم مک داول به تنهایی باعث پیشرفت فیلم پرتقال کوکی شد. این اثر هنری علمی-تخیلی زمانی که قرار بود اکران شود در بریتانیا ممنوع الپخش شد چرا که دیوانه بازی‌ها و خشونت کاراکتر اصلی به قدری بالا بود که دولت هراس داشت نوجوانان از آن الگوبرداری کنند. داستان این فیلم درباره آینده‌ای نزدیک و شاید هم اکنون است.

جامعه‌ای که در آن مسائل روانی زیاد شده و داول رفتارهایی انجام می‌دهد که گویی بدتر از او روی کره زمین وجود ندارد. از جمله خصیصه‌های رفتاری که وی در سراسر فیلم نشان می‌دهد، خشم، ستمگری و زورگویی است و هنگامی که او گرفتار چنگال قانون می‌شود، مخاطبان یکدست جیغ و هورا می‌کشند اما متوجه می‌شویم که هیچ چیز سر جای خودش نیست.

آنجاست که می‌فهمیم تمامی جنایت‌ها و جرائمی که الکس انجام داده به قدر ارزنی برای اجتماع او مهم نبوده و علت دستگیر شدنش هم آدم‌های اشتباه بوده‌اند. تمام چیزی که در پرتقال کوکی خواهید دید برایتان ملموس است زیرا روی ویرانه‌های یک جامعه، خانه‌ای از واقعیت برایتان می‌سازد.

78. پیله (Cocoon)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: ویلفورد بریملی، استیو گاتنبرگ و برایان دنهی
  • سال انتشار: 1985
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 74

از قدیم الایام بشر تمایل داشته عنصر جاودانه‌ای پیدا کند تا با کمک آن از پیر شدن جلوگیری کند یا اینکه از پیری به جوانی بازگردد. در فیلم پیله ماجرا از همین قرار است اما سعی می‌شود با ضرباهنگ ملایم تری این اتفاق رخ دهد. کاراکترهای این داستان متوجه می‌شوند که می‌توانند از پیر شدن جلوگیری کنند یا آنهایی که پیر هستند را جوان کنند.

البته آنها عذاب وجدان دارند زیرا جوان شدن آنها می‌تواند موجب به خطر افتادن انسان‌های دیگر شود. این اثر هنری واقعا نباید در ژانر علمی-تخیلی قرار بگیرد و بیشتر یک فیلم ترسناک محسوب می‌شود ولی با این حال در کنار ترساندن ما می‌تواند جذاب و دیدنی باشد. ایده و تخیل فیلمنامه عالی است و بازیگران به شدت خوب از پس نقش خود بر می‌آیند.

79. رویدادنامه (Chronicle)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: جاش ترانک
  • بازیگران: مایکل بی جوردن، دیم دیهان و الکس راسل
  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85

شاید در مدرسه و یا کودکی عده‌ای به ما زور می‌گفتند و همواره به خاطر قلدر بودن آنها نمی‌توانستیم جلویشان بایستیم و از حقمان دفاع کنیم. داستان رویدادنامه درباره بچه‌ای است که مدام به او زور گفته شده و نتوانسته از پس خودش بربیاید و ناگهان متوجه می‌شود که قدرت‌هایی فوق بشری دارد.

نهایت امر این است که فیلم رویدادنامه نشان دهنده چرخ بی پایان خشونتی است که وجود دارد. می‌توان گفت ژانر این فیلم ابرقهرمانی است اما با سایر همتایان خود به دلایل مختلفی متفاوت است.

80. فرزندان بشر (Children of Men)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: کلایو اون، جولیان مور و چیوتل اجیوفور
  • سال انتشار: 2006
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

رمان فرزندان بشر را پی دی جیمز نوشته و آلفونسو کوارون تلاش کرده از روی آن فیلم اقتباسی با همین نام بسازد. داستان این اثر علمی-تخیلی شاید ناراحت کننده به نظر برسد زیرا روایتی از نابودی انسان‌ها است. جهانی را تصور کنید که ناگهان هیچکس در آن باردار نمی‌شود و کودکی به دنیا نمی‌آید.

وقتی فرزندان بشر را تماشا می‌کنیم، گویی طبیعت مقصر ناباروری بشریت شده و چون نسل انسان برخورد بدی با زمین داشته ناگهان طبیعت دست انسان‌ها را گرفته و گفته: «تا همین جا دیگر بس است» شخصیت‌های فیلم تلاش می‌کنند تا با این معضل جهانی مقابله نمایند اما آیا راهی برای تولد دوباره یک نوزاد هست؟

81. پسران برزیلی (The Boys From Brazil)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: فرانکلین جی شفنر
  • بازیگران: گرگولی پک، لارنس اولیویر و جرمی بلک
  • سال انتشار: 1978
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 69

داستان از جایی آغاز می‌‌شود که یکی از افسران عالی رتبه قدیمی نازی قرار است به پنج دوست دیگر خود ملحق شود تا بتوانند شکوه و افتخار پیشین رایش را احیا کنند. این افسر عالی رتبه تحت تعقیب است و می‌گویند در آمریکای جنوبی مخفی شده است. یکی از بدخواهان رایش، مردی به نام لیبرمن است که می‌خواهد این گروه را در نطفه خفه کند.

لیبرمن از آن شکارچیان کاربلدی است که سال‌ها کارش همین بوده و حالا امیدوار است بتواند به عنوان یک مرد سالخورده نازی‌ها را دستگیر کند یا بکشد. تمام داستان ختم می‌شود به تعقیب و گریزهای لیبرمن و کاراکترهای اصلی داستان و باید سعی کنیم به تماشای این اثر علمی-تخیلی بپردازیم.

82. سیاهچاله (The Black Hole)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: گری نلسون
  • بازیگران: ماکسیمیلیان شل، آنتونی پرکینز و ارنست بورگناین
  • سال انتشار: 1979
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 38

می‌توان گفت اوایل دهه 80 میلادی دوران اوج شرکت دیزنی بود زیرا ایده‌هایی داشت و اجرا می‌کرد که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌شد. امیدواریم روزی به همان دوران طلایی خود برگردد. سیاهچاله محصول اواخر دهه 70 میلادی و اوایل دهه 80 است و واقعاً جذاب و بی‌نظیر از آب در آمده است.

این فیلم علمی-تخیلی می‌خواهد به آدمی بفهماند که تا چه حد در برابر شگفتی‌های جهان خلقت ضعیف و کوچک است و محدودیت‌های عقل آدمیزاد را به تصویر می‌کشد. ماکسیمیلیان نقش دیوانه و مجنونی را ایفا می‌کند که تمام عمرش را صرف معمای سیاهچاله و کرم چاله کرده و قصد دارد آن را حل کند. سکانس آخر مثل چکشی بر فرق سر تماشاچی فرود می‌آید و نباید آن را از دست داد.

83. بلید رانر (Blade Runner)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: هریسون فورد، سین یانگ و روتگر هور
  • سال انتشار: 1382
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 89

در داستان بلید رانر، دکارد با بازی هریسون فورد وظیفه دارد با شناسایی رپلیکانت‌ها (آدم مصنوعی) آنها را از هر لس آنجلس خارج کند. در حیت انجام وظیفه دکارد، چندین رپلیکانت وارد این شهر می‌شوند و تلاش می‌کنند وارد همان کارخانه‌ای شوند که روزی آنها را به وجود آورده است.

داستان بلید رانر به بیان تفاوت‌های میان انسان‌ها و ربات‌ها می‌پردازد و از جمله برترین فیلم‌های ژانر علمی-تخیلی به حساب می‌آید. این فیلم اقتباسی از روی رمان فیلیپ کی دیک است و خوب از آب درآمده. دنباله این اثر جذاب با عنوان بلید رانر 2049 اکران شده که می‌توانید آن را هم تماشا کنید.

84. بازگشت به آینده (Back to the Future)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رابرت زمیکس
  • بازیگران: مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید و لیا تامپسون
  • سال انتشار: 1985
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96

پیش تر گفتیم که سفر در زمان برای هر فیلمی متفاوت است زیرا قوانین خودش را ممکن است داشته باشد. در فیلم بازگشت به آینده هم وضعیت به همین منوال است و یک پسر بچه دبیرستانی به کمک دانشمندی دیوانه و درست وسط یک پارکینگ مرکز خرید در زمان سفر می‌کنند. منطق بازگشت به آینده جالب توجه به نظر می‌رسد و به همراه موسیقی نابی که دارد مخاطب را سخت شیفته خود می‌سازد.

85. ظهور (Arrival)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دنیس ویلنو
  • بازیگران: ایمی آدامز، جرمی رنر و فارست ویتاکر
  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94

دنیس ویلنو یکی از نوابغ سینما است چرا که از هر فیلمنامه‌ای می‌تواند اثری جذاب و تماشایی خلق کند. داستان کوتاهی که تد چیانگ به رشته تحریر درآورده باعث شده تا ویلنو ظهور را از روی آن اقتباس کند. در این فیلم قرار است بیگانه‌هایی رو به رو شویم که عجیب و غریب هستند و در عین حالی که باهوش محسوب می‌شوند، مهر و عطوفت هم دارند.

مضمون مهم فیلم ظهور این است: «زبان عضو مهمی برای انسان به حساب می‌آید و اولین ابزار بشریت است. اگر از آن به درستی استفاده نشود می‌تواند همچون یک سلاح کاربرد داشته باشد. از طرفی اگر به درستی از آن بهره ببریم همچون کلیدی است که هر دری را می‌تواند باز کند.»

86. تباهی (Annihilation)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: ناتالی پورتمن، اسکار آیزاک و تسا تامپسون
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88

پیش تر یک فیلم دیگر از گارلند معرفی کردیم و باید گفت این کارگردان برجسته ژانر علمی-تخیلی می‌تواند آثار درجه یکی خلق کند. درک ما از هویت خودمان ناقص است و گارلند قصد دارد با اقتباس از رمان جف واندرمیر ما را با وحشتی که در بطن وجودمان خانه کرده، رو به رو کند.

تباهی نشان می‌دهد در نهایت ناامیدی و در اوج تباه شدن زندگی باز هم می‌توان زنده ماند و این ایده برای چنین داستانی جذاب است و هیچ وقت تازگی‌اش را برای عرصه سینما از دست نخواهد داد.

87. سویه آندرومدا (The Andromeda Strain)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: رابرت وایز
  • بازیگران: آرتور هیل، جیمز اولسن و کیت رید
  • سال انتشار: 1971
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 67

همین ابتدا بگوییم که فیلم سویه آندرومدا از روی رمانی به همین نام نوشته مایکل کرایتون اقتباس شده است. البته این رمان یک دنباله دیگر به نام تکامل آندرومدا هم دارد ولی متاسفانه ادامه فیلم از روی این رمان ساخته نشده و اگر بعد از تماشا به این اثر رابرت وایز علاقه‌مند بودید، می‌توانید رمان مذکور را به جایش بخوانید.

ریتم فیلم زیاد تند نیست ولی سکانس‌های ناب و هیجان انگیزی دارد. داستان سویه آندرومدا درباره پیدایش یک غبار کیهانی مرگبار است و داخل این غبار کیهانی نوعی میکروارگانیسم یا تهدید جهش یافته حضور دارد. سویه آمدرومدا ترس‌های بشریت از کیهان را نشان می‌دهد و اینکه آدم‌ها چقدر از تهدیدهای خارج از سیاره می‌ترسند.

88. حالات دگرگون شده (Altered States)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کن راسل
  • بازیگران: ویلیام هرت، بلیر براون و باب بالابان
  • سال انتشار: 1980
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 85

داستان حالات دگرگون شده راجع به آگاهی انسان از روند تکامل خودش است. دکتر ادوارد جساپ با بازی ویلیام هرت طی یک آزمایش عجیب و غریب با ماری جوانا وارد دی ان ای خود می‌شود تا سفر خود به اعماق وجود آدمی را مورد بررسی قرار دهد. گیاه موردنظر جساپ در یک قبیله کاشته می‌شود و دکتر وقتی به آن می‌رسد آزمایشش را آغاز می‌کند.

سفری که هرت آغاز می‌کند شروعش با خود اوست اما ادامه آن به هیچ وجه تحت کنترل او نخواهد بود. تصاویری که در این اثر به نمایش در می‌آید هم وحشت انگیز است و هم رویایی و نمی‌توان از تماشای آن سر باز زد.

89. ملت بیگانه (Alien Nation)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: گراهام بیکر
  • بازیگران: جیمز کان، مندی پاتینکین و ترنس استمپ
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 52

تصور کنید روزی بیگانگان به زمین مهاجرت کنند و مهمان سیاره ما شوند. ملت بیگانه چنین تصویری برای ما می‌سازد اما درست وقتی که انتظار داریم ظرافت بیشتری در توصیف این بیگانگان تازه وارد به خرج دهد تسلیم روند داستان می‌شود. کن راسل می‌توانست به خوبی تنش‌های بین نژادی و معضل مهاجرت را برجسته و از آن صحبت کند.

همچنین این فیلم علمی-تخیلی یکسری از المان‌های روانشناختی خود را از فیلم در بزنگاه شب اقتباس کرده ولی با این حال جذابیت‌هایی که در ملت بیگانه وجود دارد ما را وسوسه می‌کند تا تماشای آن را به شما پیشنهاد کنیم. شاید بیگانگان این اثر هنری قصد دارند روی زمین بمانند و سیاره ما را تصاحب کنند.

90. بیگانه (Alien)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: سیگورنی ویور، یافت کوتو و ایان هولم
  • سال انتشار: 1979
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98

از روی فیلم علمی-تخیلی بیگانه آثار دیگری هم ساخته شده و کل این فرنچایز چندین قسمت است. عده‌ای معتقدند که مجموعه این فرنچایز کیفیت یکسانی ندارند ولی ما می‌دانیم که بیگانه به عنوان یک اثر بی نظیر در ژانر علمی-تخیلی جایگاه والایی دارد. این فیلم سینمایی ترکیبی از ژانر مذکور و وحشت است که هیجان را در خون شما تزریق خواهد کرد.

در جهانی که بیگانه در آن زندگی می‌کند، شرکت‌های بزرگ مرگ انسان‌ها را به عنوان یک پروژه سودآور و بلندمدت می‌دانند و برای تک تک لحظات آن برنامه ریزی کرده‌اند. سیگورنی ویور به عنوان کاراکتر اول این فیلم موفق شد بازی درخشانی از خود به نمایش بگذارد.

91. آکیرا (Akira)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: کاتسوهیرو اتومو
  • بازیگران: میتسو لواتا، نوزومو ساساکی و مامی کویاما
  • سال انتشار: 1988
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 90

نزدیک به سه دهه پس از پایان جنگ جهانی سوم است و توکیو حالا تبدیل به شهری صنعتی و نسبتاً پیشرفته شده است. یکی از مشکلات توکیو درگیری‌های زیاد بین گروه‌های خلافکاری است. یکی از دسته‌های خلافکاری معروف شهر، دسته کانداست که دانش آموزی به نام تتسوهو دوست صمیمی او محسوب می‌شود.

کاندا همواره مراقب تتسوهو است ولی تتسو به قدرت‌های بدنی و توانایی‌های دوست صمیمی‌اش حسادت می‌کند تا اینکه متوجه می‌شویم یکی از علل وقوع جنگ جهانی سوم فردی به نام آکیرا بوده است. در گذشته‌های دور سه پسر بچه وجود بوده‌اند که قدرت‌های خارق العاده‌ای داشتند.

آکیرا از همه آنها قدرتمندتر بوده و وقتی توانایی‌های او خارج از کنترل می‌شود، جنگ در می‌گیرد. مفاهیمی همچون عدم تواضع و فروتنی بشریت در مقابل طبیعت و از میان رفتن هویت بشری آن چیزی است که در آکیرا می‌بینیم. جذابیت‌های این فیلم سینمایی همچون اودیسه فضایی: 2001 خواهد بود.

92. ماجراجویی های باکارو بانزای در بعد هشتم (The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: دبلیو دی ریچر
  • بازیگران: پیتر والر، جان لیتگو و جف گولدبلام
  • سال انتشار: 1984
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 68

فیلمی می‌تواند جذاب باشد که بتواند بازیگرانی درجه یک داشته باشد و از بازی حرفه‌ای بازیگران مهمتر اینکه شخصیت پردازی آن مثال زدنی باشد. شخصیت پردازی‌های فیلم ماجراجویی‌های باکارو بانزای در بعد هشتم بی‌نظیر و کامل است. مثلا فرض کنید که در این فیلم علمی-تخیلی باکارو بانزای در عین حالی که دانشمندی مهم محسوب می‌شود، یکی از نوابغ موسیقی راک هم است.

بعد از فیلم دزدان دریایی یخی می‌توان گفت که باکارو بانزای جزو بهترین‌های علمی-تخیلی مدرن به حساب می‌آید زیرا دیوانه بازی را به عرش اعلی می‌رساند. البته از برخی جهات این فیلم جسورانه تر و بهتر عمل کرده است. یکی از منحصر به فردترین شخصیت‌های باکارو بانزای، جان لیتگو است.

93. از لنز تیره (A Scanner Darkly)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: کیانو ریوز، رابرت داونی جونیور و ویونا رایدر
  • سال انتشار: 2006
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 68

تا اینجای کار چندین فیلم علمی-تخیلی معرفی کرده‌ایم که برخی از آنها اقتباسی از روی داستان‌های نویسنده برتر و مطرح این ژانر، فیلیپ کی دیک بوده است. از جمله آثار ارزشمندی که اقتباسی از روی رمان فیلیپ است می‌توان به از لنز تیره اشاره کرد. در این فیلم بازیگر مطرح هالیوود، کیانو ریوز در نقش پلیس سمج و مصممی است که می‌خواهد سرچشمه پرطرفدارترین مخدر آمریکا را بیابد.

آنچه از آمریکا در این انیمیشن روتوسکوپی به نمایش در می‌آید، ویران شهری است که وحشت از سر و کله آن می‌بارد. این فیلم باعث می‌شود که رابرت داونی جونیور به دوران طلایی بازیگری خود بازگردد. تماشای این فیلم پرستاره را پیشنهاد می‌کنیم.

94. اودیسه فضایی: 2001 (Space Odyssey: 2001)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: کایر دوئلا، گری لاکوود و ویلیام سیلوستر
  • سال انتشار: 1968
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 92

همه ما استنلی کوبریک را به عنوان کارگرانی زبده می‌شناسیم که موفق شده ژانر علمی-تخیلی را با اودیسه فضایی: 2001 درنوردد. این کارگردان بی‌نظیر اصولا از زمانه خود جلوتر بود و آثاری می‌ساخت که دارای چنین خصیصه‌ای بودند. داستان اودیسه فضایی به قدری تازه و جذاب است که انگار همین دیروز ساخته شده.

فضانورد این فیلم گیرا ما را به همراه خود وارد یک سفر بی انتها می‌کند و همین جذابیت داستان را دوچندان خواهد کرد. اودیسه فضایی نشان می‌دهد که آدمی در مواجهه با ناشناخته‌ها مدام در شک و تردید است و انگار هیچ وقت به یقین نمی‌رسد یا قرار نیست که برسد.

95. 12 میمون (Monkey 12)

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ از نگاه اسلش فیلم

  • کارگردان: تری گیلیام
  • بازیگران: بروس ویلیس، برد پیت و مدلین استو
  • سال انتشار: 1995
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 88

مدتی است که یکی از بازیگران خوب دنیای سینما، بروس ویلیس اعلام بازنشستگی کرده ولی جالب است که بدانید همه ما خواه ناخواه یکی از آثار جذاب او را دیده‌ایم. فیلم 12 میمون یکی از بهترین آثاری است که ویلیس در آن ایفای نقش کرده. ویلیس طوری وانمود می‌کند که انگار مسافر زمان است و می‌خواهد زمین را نجات دهد.

او سعی دارد سیاره زمین را از شر چیزی نجات دهد که حتی به درستی نمی‌داند چیست! حتی نمی‌داند که قرار است در آینده چه بلایی سر او بیاید. این فیلم معناگرا اندکی وحشت به جان آدمی می‌اندازد و جزو بهترین ساخته‌های تری گیلیام محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان