تشکیل بورس بین‌الملل در صورت تحقق سراسر منفعت است


تشکیل بورس بین‌الملل در صورت تحقق سراسر منفعت است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به منافع تاسیس بورس بین‌الملل گفت: این بورس به طور کلی برای ایران و بازار سرمایه و اقتصاد ایران منفعت دارد، اگر زیرساخت‌ها فراهم شود این بازار پرسود و سراسر منفعت است.

تشکیل بورس بین‌الملل در صورت تحقق سراسر منفعت است
توییت «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد در ارتباط با تاسیس بورس بین‌الملل توجهات دنبال کنندگان بازار سرمایه را به خود جلب کرد. اما با کمی تفکر در ارتباط با این موضوع سوالاتی به ذهن خطور می‌کند؛ از جمله این که سود چنین بازار سرمایه‌ای برای اقتصاد ایران چیست؟ آیا امکان ایجاد چنین بازاری در زیر سایه تحریم‌ها وجود دارد؟ در شرایط تحریمی سرمایه‌گذاری وارد این بازار خواهد شد؟

در همین رابطه «احمد اشتیاقی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار داشت: همواره و از سالیان گذشته موضوع بورس بین‌الملل در کشور ما مطرح بود، حتی مقطعی نیز موضوع محل پایگاه این بورس به میان آمد که با جزیره کیش موافقت شد. تا به نوعی بتوانیم امکان عرضه بخشی از سهام را در سایر بورس‎‌های بین‌المللی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با این حال، اما از لحاظ ابزار‌های نوینی که بتواند نرخ ارز را تنظیم کند و مبادلات ارزی ما را گسترش بدهد، تا سیستم بانکی ما مبادرت به عملیات ارزی کند را به (وسیله تحریم و برخی مشکلات دیگر) در اختیار نداشتیم.

اشتیاقی با اشاره به زیر ساخت‌های لازم در این حوزه خاطرنشان کرد: موارد بالا همگی زیرساخت‌هایی هستند که لازم است شما در مبادرت به عرضه سهام در بورس‎‌های بین‌المللی داشته باشید، پس ما با نداشتن این ابزار‌های نوین و بین‌المللی در تسویه وجوه مشکل داریم. با این حال امیدواریم همین موضوع زمینه رفع مشکل در تبادلات ارزی و در اختیار داشتن چنین ابزار‌هایی شود تا بتوانیم بورس ارز کشورمان را راه اندازی کنیم و سرمایه‌گذار خارجی بتواند وارد بازار ما شود.

وی با تاکید بر این که سهام ما از لحاظ قیمتی برای سرمایه‌گذار خارجی جذابیت دارد تصریح کرد: در درجه اول باید ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم. لازمه کاهش ریسک تضمین امنیت سرمایه گذاری، ورود خروج پول، مبادلات ارزی و برگشت به توافق هسته‌ای است. بازار سرمایه ایران از نظر قیمتی و بازدهی؛ قیمت مناسبی دارد و می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد. بورس بین‌الملل از این نظر برای کشور ما مزیت خوبی دارد.

این کارشناس اقتصادی در ارتباط با این که ایجاد بورس بین‌الملل چه نفعی به اقتصاد ایران می‌رساند، اظهارداشت: زمانی که سرمایه گذارخارجی وارد بازار ایران می‌شود و در تامین سرمایه شرکت‌های ما مشارکت می‌کند، این خود باعث سرمایه‌گذاری و مشارکت بیشتر خواهد شد که به رشد اقتصادی می‌انجامد و اقتصاد ایران می‌تواند از این موضوع منتفع شود. پس اگر سازوکار لازم ایجاد شود، موجب افزایش تامین مالی اقتصاد ایران شده و به نوعی سرمایه‌گذار داخلی از ورود سرمایه‌گذار خارجی منفعت خواهد برد.

وی همچنین در مورد وضعیت کنونی بازار گفت: معضل اصلی در زمان کنونی بازار ما این است که ما نقدینگی کافی را نداریم و تامین این نقدینگی با ورود سرمایه‌گذاران خارجی به راحتی جبران خواهد شد تا سهام به زیر ارزش ذاتی خود نرود و اقتصاد ما با اقتصاد بین‌الملل عجین شود.

اشتیاقی با اشاره به نفع سیاسی کشور از بورس بین‌الملل ادامه داد: اقتصاد ما از لحاظ ارتباطات بین‌المللی بسیار ضعیف است و ورود سرمایه‌گذار خارجی نیز نداریم. بورس بین‌الملل برای بازار ما خوب است اما؛ زیرساخت‌ها هنوز فراهم نیست و بعید است در مقطع کوتاه مدت موفق به ایجاد بورس بین‌الملل شویم. اگر این اتفاق رخ بدهد از لحاظ سیاسی نیز برای کشور مفید خواهد بود، چرا که با وجود سرمایه‌گذاران خارجی برای تحریم ما دیگر بی‌مهابا عمل نخواهند کرد.

وی همچنین با تاکید بر معایب و مزایای بازار بورس بین‌الملل خاطرنشان کرد: این بورس به طور کلی برای ایران و بازار سرمایه و اقتصاد ایران منفعت دارد و در حال حاضر با توجه به سطوح قیمتی مضرات خاصی برای اقتصاد ما در آن دیده نمی‌شود که بگوییم به بازار ما ما صدمه خواهد زد. اگر زیرساخت‌ها فراهم شود این بازار پرسود و سراسر منفعت است. به طور کلی شروع چنین مسئله‌ای را به فال نیک می‌گیریم.

این کارشناس اقتصادی در مورد این که گفته می‌شود قرار است ارز کشور‌های دیگر در این بورس خرید و فروش شود تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور به متولی‌گری بانک مرکزی از منابع ارزی متنوع برخوردار باشد، دیگر کشور وابسته به یک ارز خاص نخواهد بود و می‌توانیم مبادلات خود را به طور فزاینده‌ای گسترش بدهیم. همان‌طور که اکنون با کشور روسیه وارد این عرصه شدیم و با ارز‌های یکدیگر مبادلات دو کشور را انجام دهیم. پس در این حالت با گسترش عملیات‌های ارزی از وابستگی به دلار خارج خواهیم شد تا با تحریم دوباره رشته اقتصاد ما پاره نشده و به راحتی عملیات‌های خود ادامه دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر