کشف سیاره‌ای جدید که کاملا با آب پوشیده شده است

دانشمندان ناسا موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند که حجم وسیعی از آن با آب پوشیده شده است.

ستاره شناسان به تازگی اعلام کردند که سیاره فراخورشیدی TOI-۱۴۵۲ b در فاصله‌ای نزدیک به زمین و در منطقه‌ای از منظومه شمسی قرار دارد که به احتمال زیاد حاوی آب مایع بسیاری است . مقادیر بسیار زیاد آب یعنی چیزی چند برابر مقدار آب روی زمین، می‌تواند دلیل چگالی کمتر سیاره باشد (بر خلاف دنیایی که مملو از سنگ و فلز است).

چارلز کادیو، ستاره شناس دانشگاه مونترال که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: TOI-۱۴۵۲ b یکی از بهترین نامزد‌ها برای سیاره اقیانوسی است که تا به امروز کشف کرده‌ایم.
TESS، تلسکوپ فضایی ناسا که کیهان را برای سیارات فراخورشیدی بررسی می‌کند، اخیرا این دنیای آبی بالقوه را هنگام عبور از مقابل یکی از ستاره‌های خود، شناسایی کرد. چیزی که اخترشناسان را به وجود TOI-۱۴۵۲ راهنمایی کرد، افت درخشندگی ستاره بود.

بر اساس تاکید ناسا، اگر نشان داده شود TOI-۱۴۵۲ b یک جهان اقیانوسی است، آن اقیانوس در واقع می‌تواند بسیار عمیق باشد. این امکان وجود دارد که یک اقیانوس حدود ۳۰ درصد از جرم TOI-۱۴۵۲ b را تشکیل دهد، این در حالی است که در زمین، آب تنها یک درصد از جرم سیاره را تشکیل می‌دهد.

این تحقیق جدید تاکید می‌کند که TOI-۱۴۵۲ b سیاره‌ای قانع کننده برای بررسی بیشتر است؛ و اخترشناسان اکنون یک سیاره فراخورشیدی خارق العاده در فضا دارند. تلسکوپ جیمز وب دارای ابزار‌هایی است که می‌توانند با جزئیات بی‌سابقه‌ای به اتمسفر سیارات فراخورشیدی نگاه کنند تا مشخص کنند از چه چیزی ساخته شده‌اند. انتظار می‌رود که این ابزار قدرتمند درک ما از سیارات فراخورشیدی را متحول کند که اطلاعات چندانی درباره آن‌ها نداریم.

TOI-۱۴۵۲ b در بخشی از آسمان است که تلسکوپ وب به راحتی می‌تواند آن را ببیند.

ناسا نوشت: به نظر می‌رسد سیاره TOI-۱۴۵۲ b برای بررسی بیشتر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وبدر موقعیت مناسبی قرار دارد.