وعده تعادل قریب‌‌‌الوقوع در بازار برنج


دنیای اقتصاد : وزیر جهاد کشاورزی از بازگشت تعادل به بازار برنج در سال جاری خبر داد. سیدجواد ساداتی‌‌‌نژاد در نشست خبری هفته دولت، از ایجاد رصدخانه کشاورزی با هدف شفاف‌‌‌سازی آمارهای این بخش خبر داد و اعلام کرد، از واگذاری امور به تشکل‌‌‌های صنفی حمایت می‌‌‌کند. توجه به رویکرد کشاورزی فراسرزمینی دیگر موضوعی بود که در نشست خبری وزیر مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد: تا پایان سال در زمینه تامین گندم و آرد مشکلی وجود ندارد. در این نشست خبری، ساداتی‌نژاد گفت: چون در فصل برداشت برنج هستیم، بازار برنج نزولی است. امسال هم ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم و برنج باکیفیتی تولید شد که این موضوع نیز در کاهش قیمت برنج موثر خواهد بود. وی ادامه داد: امسال ممنوعیتی در واردات برنج نداریم؛ ولی با واردکنندگان مذاکره کردیم تا در فصل برداشت توزیعی انجام نشود. همچنین ذخایر خوبی در برنج خارجی داریم و اگر سوداگران بخواهند در این بخش ورود کنند، با شرکت بازرگانی دولتی در بازار مداخله خواهیم کرد. وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: سال گذشته در تولید برنج ایرانی کمبود داشتیم که تقاضا بالا رفت و در نهایت قیمت برنج افزایش یافت؛ ولی امسال بازار برنج متعادل خواهد بود. وی با بیان اینکه به تولیدکننده و مصرف کننده توجه خواهیم کرد، بیان کرد: سال گذشته قبل از فصل تولید برای اولین بار قیمت خرید تضمینی برنج را اعلام کردیم. امسال نیز به‌زودی اعلام خواهیم کرد.

ساداتی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مشکلی در ذخایر و تامین نهاده‌‌‌های دام و طیور نداریم، گفت: سامانه بازارگاه، خرید و فروش نهاده را براساس ارز نیمایی انجام می‌‌‌دهد. زنجیره‌‌‌ها، واردکننده‌‌‌ها و اتحادیه‌‌‌ها نیز می‌‌‌توانند به هر میزانی که نیاز دارند، واردات انجام دهند. محدودیتی برای واردات نهاده‌‌‌های دامی برای شرکت یا فرد خاصی وجود ندارد و آنها می‌‌‌توانند نهاده خود را در سامانه بازارگاه به فروش برسانند. وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌هایش به وضعیت تولید دانه‌‌‌های روغنی اشاره و بیان کرد:‌‌‌ برنامه افزایش تولید دانه‌‌‌های روغنی کم‌آب‌بر و جایگزینی آنها با گونه‌های آب‌بر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است. در این راستا برای کاشت سویا ۶میلیون تومان در هکتار یارانه کشت داده‌‌‌ایم که این اقدام به افزایش تولید منجر خواهد شد.ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مصرف روغن ما زیاد است و باید در مصرف اصلاحاتی صورت گیرد، گفت: همچنین باید تنوع سبد مصرف مد نظر قرار گیرد. به گفته وی بشقاب غذایی ما بسیار گران و پرآب است و باید برای آن فکری شود. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مصرف مرغ و گوشت تعادل نداریم، گفت: باید در این بخش نیز فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. برای مثال ما گوشت گوسفند زیاد مصرف می‌‌‌کنیم؛ ولی عمدتا در دنیا گوشت گوساله مصرف می‌‌‌شود. همچنین می‌‌‌توانیم سبد غذایی خود را با محصولات دیگر جایگزین کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: بی‌آبی، کم‌آبی و الگوی کشت از اهمیت زیادی برخوردار است و کشت فراسرزمینی، از دام و طیور گرفته تا تولیدات کشاورزی می‌تواند در این بخش موثر باشد. در وزارت جهاد کشاورزی اداره کل کشت فراسرزمینی تشکیل شده است و شیوه‌‌‌نامه کشت فراسرزمینی را تصویب کردیم که پیش از این وجود نداشت. این شیوه‌نامه مصوب و ابلاغ شده است و هرکس بخواهد کشت فراسرزمینی انجام دهد، باید براساس آن عمل کند. در حال حاضر نیز در قزاقستان، ارمنستان، روسیه، برزیل و ونزوئلا کشت فراسرزمینی داریم. در بودجه ۱۴۰۱ نیز تا سقف ۲۰درصد واردات با اولویت کشت فراسرزمینی است. از نظر قانون هم ظرفیت‌های حمایتی از این بخش وجود دارد. وی افزود: با وجود اینکه بخشی از تولیدکنندگان سودی نداشتند؛ اما همچنان تولید کردند. تصمیم به صادرات برای حمایت از تولید است؛ اما ذخایر را هم به حد کافی تامین کردیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!