مدیریت آب به دست مردم انجام خواهد شد


مدیریت آب به دست مردم انجام خواهد شد

وزیر نیرو گفت: در سند حکمرانی منابع آب کشور، سازوکاری تهیه شده که به صورت پویا و سالانه منابع آبی را در اختیار ذی‌نفعان در سطح مختلف قرارداده و مدیریت این مایع حیات را به مردم می‌سپارد.

مدیریت آب به دست مردم انجام خواهد شد

به گزارش ایران اکونومیست، علی‌اکبر محرابیان شامگاه روز 6 شهریور 1401 با حضور در برنامه صف اول به تشریح شرایط آب کشور پرداخت.

در ابتدای این برنامه محرابیان ضمن تشریح شرایط شهریور سال 1400 اظهار داشت: شهریور سال گذشته که دولت سیزدهم کار اجرایی را در دست گرفت، شرایط آبی کشور متاثر از شرایط طبیعی و پدیده‌های نظیر خشکسالی در کنار توقف تعداد زیادی پروژه‌های نیمه‌تمام در حالت خوبی قرار نداشت.

وزیر نیرو در بیان کیفی شرایط شهریور سال 1400 گفت: بنابر آمار وزارت نیرو، پیش از حضور بنده در شهریور سال 1400، تعداد 300 شهر کشور و بیشتر از 8 هزار روستای کشور در شرایط ناترازی منابع و مصارف آب شرب بود.

وی در بیان آمار بارش‌های سال جاری گفت: در سال جاری 202 میلیمتر بارش در کشور دریافت شد که 17 درصد از متوسط بلندمدت کمتر بود اما نسبت به سال گذشته شرایط بهتر است و مقام 45 از 54 سال گذشته را در بخش بارش داریم.

محرابیان با اشاره به اینکه تداوم خشکسالی شرایط تامین آب را به صورت تساعدی دشوار می‌کند، گفت: به صورت کلی افزایش میزان بارش در زمان سیلاب، این نزولات آسمانی در سدها، بندها و آبگیرها به صورت سطحی و همچنین در مخازن آب زیرزمینی ذخیره می‌شود.

*اصلاح 400 نقطه حادثه‌خیز در سیلاب‌های کشور

وزیر نیرو با اشاره به وجود 7400 نقطه شناسایی شده در بستر و حریم رودخانه‌های کشور گفت: طی یک پیگیری قوی طی یکسال گذشته در تلاش هستیم تا با همکاری سایر دستگاه‌ها زمینه اصلاح این نقاط را فراهم کنیم و تاکنون 400 نقطه ای این سازه‌های تقاطعی را رفع کردیم و برنامه برای سایر روستاها نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: بیش از 90 درصد از خسارات سیلاب مرتبط با همین سازه‌های تقاطعی است و از همکاران خود در سایر دستگاه‌ها می‌خواهیم که در اصلاح این سازه‌ها همکاری داشته باشد.

*سازوکار حکمرانی منابع آب در آستانه استقرار

محرابیان در تشریح عملکرد یک ساله وزارت نیرو گفت: ما در 3 محور برنامه‌های خود را متمرکز کردیم، محور اول این برنامه اصلاح سازوکار حکمرانی آب است. شاید بیشترین وقتی که در یک سال در وزارت نیرو روی یک طرح گذاشتیم، همین مسئله سازوکار حکمرانی منابع آب بود.

وی افزود: طی جلسات متعددی در حضور کارشناسان، دانشمندان و مسئولان آبی کشور، هم اکنون این سند تهیه شده و در انتظار تایید و تصویب در جلسه شورای عالی آب است تا به تصویب برسد.

عضو کابینه دولت مردمی ضمن بیان جزئیات سند حکمرانی آب گفت: در این سند، سازوکاری تهیه شده که به صورت پویا و سالانه منابع آبی را در اختیار ذی‌نفعان در سطح مختلف قرارداده و مدیریت این مایع حیات را به مردم بسپارد.

* تعریف بیش از 1000 پروژه برای توسعه زیرساخت آب شرب کشور

وزیر نیرو در بیان جزء دوم برنامه‌های وزارت نیرو در بخش آب گفت: تجربه مدیریت مصرف برق امسال منتهی به جلوگیری از خاموشی شد و ما برنامه‌داریم این مسئله را به سایر بخش‌ها از جمله آب گسترش داده و به کمک مردم زمینه تامین پایدار آب را مهیا کنیم.

محرابیان ادامه داد: بخش سوم برنامه‌های وزارت نیرو به مسئله پروژه‌های زیرساختی آب کشور اختصاص دارد، جایی که ما در سه بخش یعنی 800 پروژه کوچک و متوسط برای حل مسئله شهرها، پروژه‌های جهاد آبرسانی در بیش از 10 هزار روستای کشور تعریف 274 پروژه ویژه به دنبال تامین پایدار منابع آب حرکت کردیم.

وی افزود: تا این لحظه و با گذشته 5 ماه از عملیات اجرایی پروژه‌های آبرسانی شاهد تکمیل کار 1200 روستا بودیم و در سایر روستاها نیز کار در پیشرفت‌های مختلف به صورت جهادی ادامه پیدا می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اَبَرپروژه آبرسانی غدیر گفت: در پروژه غدیر علاوه بر ایجاد سازوکاری برای توسعه بزرگترین شبکه آبرسانی کشور به ظرفیت 12 متر مکعب در ثانیه منبع را از آب کرخه به آب دز به عنوان یکی از بهترین منابع آبی حرکت دادیم که مسئله 60 درصد استان پهناور خوزستان را به صورت بلند مدت حل خواهد کرد، البته برای سایر مناطق خوزستان نیز پروژه‌های کلانی را در نظر داریم که با سرعت اجرایی خواهد شد.

*پیشرفت هفتگی طرح بزرگ آبرسانی به همدان معادل پیشرفت سالانه 17 سال گذشته

وزیر نیرو با اشاره به مسئله آبرسانی به استان همدان گفت: کلانشهر همدان از دهه هفتاد با مسئله آب شرب مواجه است و طرح بزرگ آبرسانی به این شهر نیز از 17 سال پیش شروع شده و می‌توانست در چندسال گذشته به انتها برسد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

محرابیان با اشاره به اینکه پروژه بزرگ آبرسانی به همدان با تاکید رئیس جمهور در طول یک سال اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در حال تکمیل پروژه بزرگ آبرسانی به همدان هستند، البته وقتی ما قول بهره‌برداری می‌دهیم یعنی ریسک بزرگی را متحمل شدیم، چراکه پروژه‌ای که سالی 2 درصد پیشرفت فیزیکی داشته الان هفته‌ای همان پیشرفت را به ثبت می‌رساند اما صبوری مردم همدان سبب شده تا ما روی انجام قول خود پافشاری کرده و آبروی خود را گرو بگذاریم تا در مهلت مقرر این پروژه را به انتها برسد.

وی افزود: نکته مهم دیگر در مسئله همدان، کاهش 43 درصدی بارش است که سبب شده تا بخش فوقانی سد اکباتان از مدار تامین خارج شود، در زمان نرمال میزان آب ورودی به همدان 1770 لیتر در ثانیه است که بر اساس آخرین گزارشی که بنده گرفتم، 1600 لیتر در ثانیه آب روانه شهر می‌شود و تلاش می‌کنیم شبکه آب همدان به پایداری کامل برسد.

*تکمیل 4 سامانه آبرسانی با کار جهادی مسئله شهرکرد را در کوتاه‌ترین زمان حل کرد

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مسئله آب شرب شهرکرد گفت: در شهرکرد، شدت سیلاب و بازه زمانی وقوع آن در فصل گرم سبب شد تا یخچال‌های زردکوه آب شده و از طریق مسیرهایی به داخل چشمه نفوذ کند، همین پدیده در این زمان به گل‌آلود شدن چشمه دامن زد و میزان کدورت آب از شاخص 2 به 6500 رسید به نوعی که دیگر آب نداشتیم و گِلاب از چشمه بیرون می‌زد. در این شرایط 4 سامانه تعریف کردیم و حجم آب قابل ملاحظه‌ای طی یک مدت زمانی بسیار کم با کار جهادی و شبانه‌روزی تامین شد و در حال حاضر، با چشمه کوهرنگ یا بدون آب منابع آب شرب استان چهارمحال و بختیاری به صورت پایدار تامین خواهد شد.

*احیای زاینده رود به طور قطع انجام شدنی است

محرابیان در پاسخ به سوالی مبنی بر احیای زاینده رود گفت: برخی مواقع در بین کارشناسان در این مسئله تردید می‌شود که آیا زاینده رود احیاپذیر است یا خیر، بنده به عنوان وزیر نیرو به این نکته تاکید می‌کنم که زاینده رود قطع به یقیین احیا پذیر است.

وی ادامه داد: احیای زاینده رود، یعنی حقابه محیط زیست، بخش کشاورزی موجود و نه توسعه آن، آب شرب و همچنین آبی برای پایداری جریان آب رودخانه طی 4 فصل سال مهیا باشد و در قالب برنامه‌ای این مسئله را به طور ویژه دنبال خواهیم کرد.

*نگرانی‌های ایران در حوزه سدسازی کشور ترکیه به طور کامل مرتفع خواهد شد

وزیر نیرو با اشاره به مسئله دیپلماسی آب گفت: در دولت سیزدهم ابزار دیپلماسی برای پیگیری حقوق آبی کشور به صورت فعالانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در مسئله سدسازی ترکیه، ما نگرانی‌هایی از بابت بالادست سد ارس داشتیم که این نگرانی در جلسه روسای جمهور ایران و ترکیه مطرح شد و مقرر شد تا جلسه‌ای با حضور بنده و متولی آب کشور ترکیه یعنی وزیر آب و انرژی برگزار و در طی مذاکرانی نگرانی ایران به طور کامل برطرف شود.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به توافقات انجام شده با افغانستان نیز گفت: بنابر آخرین مذاکرات انجام شده مقرر شد تا حقابه ایران به سمت گودزره منحرف نشود و از سوی دیگر رهاسازی حقابه ایران مطابق سند قانونی میان دو کشور تامین شود. در حال حاضر میزان آب ورودی به کشور 13 متر مکعب در ثانیه گزارش شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان