نمایش آثار انفجار بیروت در موزه بریتانیا


نمایش آثار انفجار بیروت در موزه بریتانیا

ظروف باستانی شیشه ای که در جریان انفجار مهیب بندر بیروت آسیب دیدند و سپس مرمت شدند، در «موزه بریتانیا» به نمایش گذاشته شده اند.

ظروف باستانی شیشه ای که در جریان انفجار مهیب بندر بیروت آسیب دیدند و سپس مرمت شدند، در «موزه بریتانیا» به نمایش گذاشته شده اند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از گاردین، «موزه بریتانیا» واقع در لندن، ظروف باستانی و شیشه ای مرمت شده ای که دو سال پیش بر اثر انفجار بندر بیروت آسیب دیده بودند، به نمایش می گذارد.

در مجموع هشت اثر متعلق به دوران رومی، امپراتوری بیزانس و دوره اسلامی توسط کارشناسان این موزه مرمت شده است و اکنون در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده اند. نمایش این آثار تا ماه اکتبر و پیش از این که به لبنان بازگردانده شوند، ادامه خواهد داشت.

این هشت اثر تاریخی از جمله اشیاء ارزشمندی هستند که به همت یک کمپین بازیابی نجات داده شدند. این کمپین پس از این که «دانشگاه آمریکایی» در بیروت به شدت بر اثر این انفجار فاجعه بار آسیب دید، شکل گرفت. در جریان انفجار بندر بیروت در ماه اوت سال ۲۰۲۰، دست کم ۲۱۸ نفر جانشان را از دست دادند، هفت هزار نفر زخمی و ۳۰۰هزار نفر آواره شدند.

این هشت ظرف از جمله 74 اثر تاریخی بودند که در یک محفظه و در «دانشگاه آمریکایی بیروت» نگهداری می شدند، اما موج انفجار باعث سقوط این محفظه شد.

به دنبال این اتفاق، گروهی از متخصصان صدها تکه شیشه را جمع آوری و به یکدیگر متصل کردند تا ظروف شیشه ای به ظاهر قبلی بازگردند، البته هنوز محل شکستگی ها قابل مشاهده است.

به گفته مسؤولان «موزه بریتانیا» ظروفی که در این موزه مرمت شدند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ چراکه راوی داستان پیشرفت فناوری شیشه سازی در قرن اول پیش از میلاد در لبنان هستند.

موزه بریتانیا (به انگلیسی: British Museum) یکی از عظیم ترین و غنی ترین موزه های جهان است که بیش از ۷ میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری از فرهنگ ها، قوم ها و کشورهای جهان را از دوران پیش از تاریخ تا زمان حال را در خود جای داده است.

موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی و با مجموعه اهدایی از هنس اسلون طبیعی دان انگلیسی، شامل دست نوشته ها، کتاب های قدیمی و آثار باستانی گردآوری شده از برخی مستعمرات وقت بریتانیا رسما تأسیس شد.

بازدید از موزه بریتانیا، مجانی است و پولی بابت بلیط یا ورودیه دریافت نمی شود. اما در برخی نمایشگاه های ویژه، برای برخی از آثار ویژه و تخصصی که از دیگر موزه های معتبر جهان به امانت گرفته می شوند، بازدید به صورت مجانی نخواهد بود و پولی بابت بازدید از برخی نمایشگاه های موقتی که به صورت امانتی گردآوری شده اند، دریافت می شود.

هم اکنون نیل مک گرگور، مدیر موزه بریتانیا است.

این موزه به دلیل دنیاگیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ به مدت ۲۰۸ روز بسته شد. با این وجود، ۱٬۲۷۵٬۴۶۶ بازدید کننده داشت و آن را در رده پنجم لیست پربازدیدترین موزه های جهان قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو