جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!


جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

جراحی انحراف بینی نوعی عمل جراحی درمانی برای رفع انحراف تیغه بینی است. تیغه بینی درواقع غضروفی است که دو سوراخ بینی را از هم جدا می‌کند و معمولا باید در وسط بینی قرار بگیرد. اما در عده‌ای تیغه در وسط قرار ندارد و باعث شده که یکی از دو سوراخ بینی بزرگ‌تر از دیگری بشود.

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی نوعی عمل جراحی درمانی برای رفع انحراف تیغه بینی (deviated septum) است. تیغه بینی درواقع غضروفی است که دو سوراخ بینی را از هم جدا می‌کند و معمولا باید در وسط بینی قرار بگیرد. اما در عده‌ای تیغه در وسط قرار ندارد و باعث شده که یکی از دو سوراخ بینی بزرگ‌تر از دیگری بشود.

عدم تقارن شدید سوراخ‌های بینی را انحراف بینی می‌گویند که مشکلاتی مثل کیپ شدن بینی یا اختلال تنفسی به‌وجود می‌آورد. انحراف بینی پدیده نسبتا شایعی است که نزدیک به 80 درصد افراد تا حدی از انحراف بینی رنج می‌برند.

اگر شدت انحراف زیاد باشد تا حدی که تاثیر منفی روی کیفیت زندگی فرد بگذارد چاره‌ای به‌غیر از جراحی انحراف بینی باقی نمی‌ماند. در ادامه با ما همراه باشید تا با عمل جراحی انحراف بینی، دلایل انحراف بینی، عوارض و مزایای این عمل بیشتر آشنا شوید.

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

آنچه در ادامه می‌خوانید:

انحراف بینی چیست؟

علایم انحراف بینی

عمل جراحی انحراف بینی

خطرات و معایب جراحی انحراف بینی

مزایای عمل جراحی انحراف بینی

کلام آخر

بیشتر بخوانید: کوچک کردن بینی با لیزر، یک جایگزین راحت و بدون درد برای جراحی!

انحراف بینی چیست؟

بینی با دیواره غضروفی به‌نام سپتوم به دو قسمت راست و چپ تقسیم می‌شود که دقیقا باید در وسط قرار گرفته باشد. اما گاهی این دیواره نازک بین دو سوراخ بینی جابجا شده و به یک سمت بیشتر از سمت دیگر کشیده می‌شود. این اختلال را انحراف بینی می‌گویند که باعث می‌شود یکی از سوراخ‌های بینی از دیگری بزگ‌تر شود.

انحراف بینی شدید باعث ایجاد مشکلات تنفسی، عفونت یا عدم تخلیه بینی می‌شود.

انحراف بینی ممکن است خفیف باشد یا شدید. در حالت شدید فرد دچار مشکلات تنفسی، عفونت یا عدم تخلیه بینی می‌شود. در چنین مواردی عمل جراحی انحراف بینی تنها راه‌حل ممکن است. البته پیش از هر اقدامی حتما باید با متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: اصلاح فرم بینی؛ بدون انجام جراحی

علل انحراف بینی

زمانی که تیغه بینی جدا کننده مجرای راست و چپ به یک سمت منحرف و کج می‌شود، انحراف سپتوم روی می‌دهد. از دلایل انحراف تیغه بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

ژنتیک

گاهی اوقات فرد از همان ابتدا با مشکل انحراف بینی متولد می‌شود که از پدر یا مادرش به ارث برده است.

آسیب دیدگی

آسیب دیدگی فیزیکی ناشی از برخورد جسم سنگین یا ضربه به بینی از دیگر علل انحراف بینی محسوب می‌شود که تیغه بینی را از جای اصلی خود جابه‌جا می‌کند. تصادف اتومبیل، بازی‌های خشن، کشتی، ورزش‌های تماسی یا حتی ضربه حین زایمان از موارد آسیب‌دیدگی سپتوم بینی هستند.

افزایش سن و پیری

بالا رفتن سن و پیری روی ساختار بینی تاثیر می‌گذارد و انحراف تیغه بینی کم‌کم بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: انحراف بینی در نوزادان، علت و راه‌های درمان

علایم انحراف بینی

افراد زیادی هستند که نمی‌دانند انحراف بینی دارند چرا که هیچ علایم و نشانه‌ای در فرد نیست. انحراف تیغه بینی باعث مسدود شدن یک یا هردو سوراخ بینی و سخت‌ نفس کشیدن می‌شود. اگر بینی فرد انحراف داشته باشد، مواقع سرماخوردگی یا در افرادی که از آلرژی رنج می‌برند شاهد تورم یا باریک شدن مجرای بینی خواهیم بود. در مجموع نشانه‌های زیر را می‌توان دلیل بر وجود انحراف بینی دانست:

  • مسدود شدن مجاری سینوس‌ها و شدت گرفتن سینوزیت
  • خروپف حین خواب
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • خشکی و خون‌ریزی بینی
  • سردرد
  • احساس درد در صورت
  • سوزش گلو
  • عفونت مکرر گوش
  • ترشحات خلطی در پشت حلق و گلو
  • تو دماغی شدن صدا
  • خون‌ریزی بینی
  • اختلال در تنفس

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

تشخیص انحراف بینی

معمولا پزشک با یک معاینه ساده می‌تواند انحراف بینی را تشخیص دهد. اما در مواردی که علایم چندان مشخص نباشند پزشک برای تشخیص انحراف بینی، دستور سی‌تی‌اسکن و اندوسکوپ را تجویز می‌کند.

عمل جراحی انحراف بینی

سپتوپلاستی عملی است برای رفع انحراف تیغه بینی و درمان اختلال تنفسی ناشی از آن که تغییرات محسوسی در ظاهر بینی ایجاد نمی‌کند چرا که جزو عمل زیبایی محسوب نمی‌شود و هدف آن صرفا بهبود تنفس و جابجا کردن تیغه بینی است.

مراحل عمل جراحی انحراف بینی

سپتوپلاستی عمل سرپایی است که معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در مواردی هم ممکن است بسته به شرایط بیمار و صلاحدید جراح، نیاز به بیهوشی عمومی باشد. جراح برش‌هایی را روی یک سمت بینی ایجاد می‌کند تا به تیغه بینی برسد.

جراح برش‌هایی را در یک سمت بینی می‌زند تا به تیغه بینی برسد. بعد از رسیدن به سپتوم، غشای نازک روی تیغه را بلند کرده و استخوان و غضروف تیغه را به جای اصلی جابه‌جا می‌کند. در مواردی لازم است که جراح قسمتی از غضروف یا استخوان را بردارد، یا تغییری در شکل آن‌ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح بینی طبیعی در تهران چه کسی است؟

جراح بعد از اصلاح سپتوم، مخاط را دوباره روی تیغه می‌گذارد. و در نهایت بخیه جذب‌ شونده می‌زند. گاهی برای محافظت از تیغه بینی، پزشک از اسپلینت‌های سیلیکونی داخل سوراخ بینی استفاده می‌کند تا از خون‌ریزی احتمالی جلوگیری شود.

سپتوپلاستی عملی است برای رفع انحراف تیغه بینی و درمان اختلال تنفسی ناشی از آن که تغییرات محسوسی در ظاهر بینی ایجاد نمی‌کند.

معمولا نیازی به بستری شدن نیست و بیمار همان روز عمل مرخص می‌شود. مدت زمان سپتوپلاستی چیزی بین 60 تا 90 دقیقه است و اسپلینت‌ها را هم یک یا نهایتا دو هفته بعد عمل خارج می‌کنند. حتما پیش از هر اقدامی درباره نوع روش انتخابی با جراح و متخصص معتبری مشورت کنید.

می‌توانید سری هم به کلینیک نی نی بان بزنید و نظرات بیمارانی که سپتوپلاستی انجام داده‌اند را بخوانید تا جراح و روش جراحی متناسب با شرایط خود را با خیال راحت انتخاب کنید.

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

خطرات و معایب جراحی انحراف بینی

درست است که جراحی انحراف بینی عمل سرپایی و نسبتا ساده‌ای است اما مثل هر عمل جراحی دیگری، خطرات و ریسک‌های خاص خودش را دارد مثل حساسیت به داروی بیهوشی، عفونت یا خون‌ریزی. از دیگر خطرات سپتوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر در ظاهر و شکل بینی
  • از بین نرفتن انسداد بینی علیرغم عمل جراحی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • کم شدن حس بویایی
  • ایجاد لخته خون داخل بینی
  • بی‌حسی موقتی در لثه‌های بالایی یا دندان‌ها

مزایای عمل جراحی انحراف بینی

سپتوپلاستی تنها راهکار برای اصلاح انحراف سپتوم بینی در افرادی است که از اختلال تنفس رنج می‌برند. کج بودن تیغه بینی مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می‌کند؛ مثلا فرد نمی‌تواند با بینی نفس بکشد و مجبور است از دهان برای تنفس استفاده کند.

در نتیجه این کار باعث خشکی دهان می‌شود. اما به‌لطف سپتوپلاستی می‌توان بیشتر مشکلات ناشی از انحراف بینی را برطرف کرد. از مزایای عمل سپتوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر شدن حس بویایی
  • رفع اختلال تنفسی و بهبود تنفس
  • کاهش عفونت سینوس‌ها
  • افزایش کیفیت خواب فرد

بیشتر بخوانید: اصلاح فرم بینی بدون جراحی، ممکنه؟

عوارض احتمالی عمل انحراف بینی

خوشبختانه سپتوپلاستی عوارض جدی و خطرناکی ندارد. البته خاطرتان باشد که حتی ساده‌ترین عمل‌های جراحی را هم باید به‌دست متخصص و جراح ماهر بسپارید تا از عوارض احتمالی در امان بمانید.

درد، ورم، و کبودی از جمله عوارض موقتی عمل جراحی انحراف بینی هستند که در فاصله چند روز بعد جراحی برطرف می‌شوند.

هزینه عمل اصلاح کجی سپتوم بینی

هزینه این عمل درمانی به عوامل مختلفی مثل تخصص و مهارت جراح، کلینیکی که قرار است عمل را در آن انجام دهید، نوع عمل جراحی، امکانات اتاق عمل و بیمارستان، هزینه پزشک بیهوشی، داروهای بعد عمل، و وضعیت بیمار بستگی دارد.

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

البته خوشبختانه، سپتوپلاستی یک عمل درمانی است و در زمره عمل‌های جراحی زیبایی قرار نمی‌گیرد به‌همین دلیل می‌توانید از پوشش بیمه تکمیلی برای پرداخت هزینه عمل کمک بگیرید. برای مقایسه قیمت عمل می‌توانید سری به کلینیک نی نی بان بزنید.

مراقبت‌های بعد عمل

درست است که این عمل سرپایی و ساده است و نیازی به بستری شدن ندارد اما برای جلوگیری از عوارض احتمالی بعد عمل مثل خون‌ریزی، باید مراقبت‌های بعد عمل را رعایت کنید. مثلا نحوه خوابیدن بعد این عمل بسیار مهم است. حین خوابیدن باید سرتان را طوری قرار دهید که بالاتر از گردن قرار بگیرد. در ادامه چند راهکار مراقبتی ساده بعد از عمل بینی را باهم بخوانیم:

  • انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید ممنوع است.
  • فین کردن ممنوع است.
  • از فرو بردن شی خارجی به داخل بینی پرهیز کنید.
  • بهتر است لباس‌های جلوباز بپوشید. پوشیدن لباس‌های با یقه بسته و تنگ ممکن است روی بینی کشیده شود و به بینی آسیب بزند.

سپتورینوپلاستی

گاهی افراد همزمان با عمل جراحی انحراف بینی، عمل زیبایی هم انجام می‌دهند که به آن سپتورینوپلاستی می‌گویند که ترکیب سپتوپلاستی و رینوپلاستی (عمل زیبایی بینی) است.

سپتورینوپلاستی عمل جراحی بینی شایعی است که همزمان مزایای عمل انحراف بینی مثل بهبود کیفیت خواب، بهبود تنفس، کاهش عفونت سینوسی، و بهبود حس بویایی و مزایای عمل زیبایی بینی را دارد. از مزایای سپتورینوپلاستی می‌توان به درمان خروپف، رفع گرفتگی ظاهری بینی، بهبود ظاهر بینی کج، و زیبایی ظاهری بینی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بعد از عمل بینی چه شکلی میشم؟

سوالات متداول

عمل جراحی انحراف بینی چقدر طول می‌کشد؟

بسته به وضعیت بیمار و شدت انحراف، عمل سپتوپلاستی حدودا 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد.

آیا سپتوپلاستی درد زیادی دارد؟

حین عمل معمولا به‌خاطر بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی بیمار دردی حس نمی‌کند اما بعد از عمل که اثر بی‌حسی از بین می‌رود، احتمالا کمی احساس درد خواهید کرد که طبیعی است. با دستور پزشک می‌توانید مسکن مصرف کنید.

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

بهترین سن برای جراحی انحراف تیغه بینی چه سنی است؟

اگر مشکل تنفسی حاد نباشد بهتر است تا پایان دوره رشد صفحات بینی صبر کنید و بعد برای عمل اقدام نمایید.

مزایای جراحی انحراف بینی چیست؟

بهبود کیفیت خواب، رفع انسداد بینی و باز شدن راه هوایی بینی از مزایای این عمل هستند.

آیا جایگزینی برای عمل جراحی انحراف بینی وجود دارد؟

تنها راه چاره برای اصلاح انحراف بینی، سپتوپلاستی است.

جراحی انحراف بینی، تمام چیزهایی که باید بدانید!

کلام آخر

سپتوپلاستی نوعی عمل جراحی درمانی برای برطرف کردن کجی سپتوم بینی و اصلاح مشکلات ناشی از این انحراف است که معمولا به‌صورت سرپایی توسط جراح انجام می‌شود.

بهتر است پیش از هرگونه اقدامی ابتدا به جراح ماهری مراجعه کنید تا پس از معاینه کامل اولیه و انجام آزمایشات، در صورت نیاز عمل را انجام دهید. خوشبختانه سپتوپلاستی عوارض جدی ندارد و باعث بهبود کیفیت خواب، بهبود تنفس و ارتقای کیفیت زندگی فرد می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور