کسری بودجه؛ ام المسائل کشور/ تورم در آینده کاهشی خواهد بود


کسری بودجه؛ ام المسائل کشور/ تورم در آینده کاهشی خواهد بود

زئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با بیان اینکه کسری بودجه ام المسائل کشور است، گفت: ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. من به مردم این اطمینان بدهم تورم در آینده کاهشی خواهد بود و اکنونکار به شکلی پیش رفت که تورم به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

کسری بودجه؛ ام المسائل کشور/ تورم در آینده کاهشی خواهد بود

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، رئیس جمهور در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک سال به عنوان مسئول، خدمتگزار مردم بودیم، اظهار کرد: من از مردم صبورمان که دولت را کمک کردند و با ما همراه شدند و از همه دستگاه‌ها و به ویژه اصحاب رسانه که در این زمینه فعال بودند تشکر می‌کنم.


وی افزود: حتی از کسانی که انتقاد داشتند و از در اصلاح و دلسوزی نکاتی را به دولتمردان گوشزد کردند هم تشکر می‌کنم.


رییسی یادآور شد: تغییر رویکرد‌هایی را در این مدت داشتیم و در یک سال گذشته مواردی را در این زمینه داشتیم که اولین مورد آن ایجاد دولتی مردم و توجه به مردم و خواست آنان و حضور در میان مردم بود.


در میان مردم بودن برای ما یک اصل است


رییس جمهوری ادامه داد: حضور در میان مردم کشور در شهر‌ها و روستا‌ها در راستای همین دیدگاه بوده است. حضور در مجامع کارگری، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در همین راستا بوده است. کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.


رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: در میان مردم بودن برای ما یک اصل و رویکرد به حساب می‌آید. اینکه ما باید از نزدیک مردم را ببینیم و مسئله و مشکل آنان را بیابیم و برای حل مسئله و مشکل تلاش کنیم.


وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما عدالت‌محور است، اظهار کرد: بودجه ما براساس عدالت تنظیم شد و به آمایش سرزمینی هم توجه داشت. در جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها و به کارگیری افراد تاکید شده که باید پیوست عدالت داشته باشد. مسئله عدالت باید به تمامی اقدامات گرایش داشته باشد و با گوشزد کردن موارد مشخص به سمت رعایت عدالت برویم.


ساختار‌های فسادزا در دولت باید اصلاح شود


رییسی تصریح کرد: ستیز با فساد سومین رویکرد ماست، باید با کسانی که با رشوه و سایر موارد نظام اداری ما را با فساد همراه می‌کنند، مقابله شود. حتی در مواردی که نه فساد، بلکه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و کنترل و مقابله بودیم و البته وظیفه ضدیت با فساد در هر سازمانی اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان باید باشند و در این مورد آنچه که وجود داشته با آن برخورد شده است.


وی افزود: ساختار‌های فسادزا در دولت باید اصلاح شود تا جلوی تولید پرونده‌های متعدد را بگیریم، البته آنچه شکل بگیرد به آن رسیدگی می‌شود. ما باید ساختار‌ها را اصلاح کنیم که اساساً چنین اتفاقاتی نیفتند.


تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود


رییس جمهوری ادامه داد: مسئله همگرایی و هم‌افزایی میان نهاد‌های مختلف هم در دولت مورد توجه است. همچنین ما تاکید داریم که دولت گرفتار حاشیه نشود. در برخی دولت‌های قبلی شاهد این امر بوده‌ایم، اما از ما تاکیدات همواره در دولت این بوده که حاشیه‌ها ما را از متن، که خدمتگزاری به مردم است دور نکند.


مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم


وی با بیان اینکه حرکت جهادی برای پیشبرد امور کشور هم از تاکیدات دولت است، اظهار کرد: برخلاف وجود موانع ما باید آن موانع را رفع کنیم و بدانیم که به تعبیر رهبری انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل‌شدنی نباشد. پس ما با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات باشیم.


رییسی تصریح کرد: نگاه به درون نه بیرون برای حل مشکلات مدنظر بوده است تا بدانیم بیگانگان برای ما مشکلی حل نمی‌کنند و برای هیچکس هم حل نکرده‌اند. ما باید به درون و ظرفیت‌های داخلی و اتکا به نیرو‌های کشور را توجه داشته باشیم و مثل برخی دولت‌ها منتظر تغییر نگاه بیگانگان نباشیم.


رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه دولت معتقد است که باید از همه ظرفیت‌ها در کشور استفاده شود، یادآور شد: ما گفته‌ایم هرکس بنای کار و تلاش دارد به حساب بیاید، اما آنکس که روحیه کار و تحول ندارد جای خود را به افرادی بدهد که این روحیه را دارند.


اگر در گذشته تصمیم‌گیری‌هابه جا بود امروز شاهد برخی مشکلات نبودیم


وی با بیان اینکه در دولت همواره تاکید شده که معطل نکردن وضعیت و شرایط کشور را داشته باشیم و مسئولان مسئولیت‌پذیر باشند، اظهار کرد: اگر امور با روحیه مسئولیت پذیری همراه نباشد و تصمیمات متقن اتخاذ نشود کار‌ها پیش نمی‌رود. اگر معلوم شود تصمیمی درست و متقن است، اما ملاحظاتی پیش آید که با عدالت نسازد و در عین حال جلوی اتخاذ تصمیم‌ها در زمان خود را بگیرد، نتیجه این می‌شود که الان در برخی موارد می‌بینیم. اگر در گذشته آن تصمیم‌گیری‌های به جا رخ می‌داد و در زمان خود به آن امور رسیدگی می‌شد امروز شاهد برخی از این مشکلات نبودیم.


رئیسی یادآور شد: وقتی دولت کار خود را آغاز کرد، برخی چه از دولت پیشین و چه از سایرین از در دلسوزی به ما می‌گفتند که می‌خواهی با شرایط کشورچه کنی؟ به ما واکسن نمی‌دهند و شرایط کرونا را هم می‌بینی. می‌گفتند با کسری بودجه می‌خواهی چه کنی؟


کسری بودجه ام‌المسائل کشور است


وی افزود: این موضوع کسری بودجه ام‌المسائل کشور است. ولی ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. اما چطور حل شد؟ چون درآمد ایجاد شد.


رییس جمهوری تأکید کرد: در مسئله تورمی که قریب به ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ بود با اولین اقدام دولت سیزدهم مواجه شد، که برای مقابله با آن کار‌های تورم‌زا را کنار بگذارد. کار به جایی رسید که اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به کاهشی شدن تورم انجامید و تورم را به حدود ۳۵ درصد کاهش داد.


رییس دولت سیزدهم ادامه داد: بعد از آن با تورم ۱۲ درصدی در خرداد ۱۴۰۱ مواجه شدیم که با اصلاح اقتصادی رخ داد و البته آن تغییری که داده شد تغییر بزرگی بود. چندنرخی بودن ارز را همه کارشناسان اقتصادی غیرقابل قبول می‌دانستند، اما از جنبه‌های اجرایی و مسائل اجتماعی نظر‌هایی داشتند که خدا را شاکرم در نهایت کار به شکلی پیش رفت که تورم به ۴۰.۵ درصد رسیده است.


هیچ نگرانی درباره کالا‌های اساسی وجود ندارد


وی ادامه داد: کالا‌های اساسی امروز هیچ نگرانی درباره‌اش وجود ندارد، در حالی که در گذشته برخی از آن‌ها در حالت قرمز قرار داشت، اما امروز نگرانی وجود ندارد. همچنین قطعی برق را داشتیم که باعث می‌شد مردم و کارگاه‌ها هزینه‌هایی از این جهت پرداخت کنند، اما امروز دیگر این اتفاق رخ نداد و حتی قطعی گازی که در برخی استان‌ها داشتیم را دیگر شاهد نبودیم و در کنارش کار حوزه انرژی و گاز را با همسایگان آغاز کردیم و سیاست همسایگی را پیگیری کردیم.


برای تنش آبی برنامه‌ریزی کرده‌ایم


رییسی یادآور شد: من اولین سفرم در دولت به خوزستان بود تا مشکلاتی که مردم آنجا در مساله آب داشتند را بررسی کنیم و آبرسانی به خوزستان امروز در حال اجرا است و برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت را داریم و در دولت تاکید داریم که در زمینه مصرف آب برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم. همچنین تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی شده است و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

دولت ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه می‌ریزد


رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه مساله حقوق و دستمزد از موضوعات مهم دولت است، گفت: در زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برای پرداخت حقوق کارمندان با مشکلاتی مواجه بودیم، اما تا امروز یک روز پرداخت حقوق و دستمزد عقب نیفتاده، آن‌هم بدون اینکه استقراض و چاپ پول داشته باشیم. چرا که درآمد ایجاد شد، فروش نفت صورت گرفت و فرار‌های مالیاتی را پیگیری کردیم و نتیجه این شد که هم حقوق پرداخت شد و هم بدهی دولت گذشته را پرداخت کردیم. در کنار حقوق و دستمزد، سررسید‌های اوراقی که وجود دارد می‌رسد و باید پرداخت شود.


وی افزود: ۲۰۲ هزار میلیارد تومان مجموعه کار ما در حوزه عمرانی است و این امر با افزایش درآمد رخ داده است. این در حالی است که ما یک چیز را نداریم و آن این است که ما آن ۲۰ درصد درآمد از صندوق توسعه ملی را نداریم و ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه می‌ریزیم تا در اختیار توسعه کشور باشد در حالی که درگذشته از این ۴۰ درصد، ۲۰ درصد در اختیار دولت قرار داشت.


رئیسی یادآور شد: ما افزایش حقوق و دستمزد‌ها را هم داشتیم و مسئله رتبه‌بندی معلمان را داریم که بعد از ده سال در حال اجرا است. تا حدی که ممکن است دولت تلاش کرده است که پرداخت‌ها را افزایش دهد، هرچند می‌دانیم که این موارد برای حل مشکلات مردم کافی نیست، اما تمام تلاش دولت در این امر انجام شده است.

این خبر تکمیل می‌شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار