کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است


کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در همایش فقر و نابرابری‌های آموزشی با بیان اینکه کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است، اظهار کرد: تفکیک بین دو مفهوم مشکل و مسأله ضروری است. گاهی این دو مفهوم را به جای هم به کار می‌برند اما در جریان تصمیم‌گیری، فهم و مدیریت بین این دو مفهوم اثرگذار است و کمک می‌کند تصمیم‌گیری دقیق‌تر و شایسته‌تری داشته باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال با پدیده فقر آموزشی مواجه هستیم که مشکل است و روی سر ما خراب می شود و ما را به تفکر و تأمل وا می‌دارد.

حاجی میرزایی اضافه کرد: از خطای رایج دیگر این است که در مقام تبدیل مشکل به مسأله دچار سوگیری می‌شویم. مثلا در ۷۰ سال گذشته تقریبا بهره‌وری ما نزدیک به صفر است‌. این یک مشکل است برای حل آن ساعت‌ها آموزش برگزار می‌کنند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتند یعنی راهکارها ممکن است به حل مشکل نینجامد.

وی افزود: علت مشکل حوزه آموزش و پرورش این است که بد طراحی شده است و وقتی نظام بد طراحی شود، نمی‌شود خوب مدیریت کرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار کرد: منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نیست. مثلا ۹۶ درصد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش در اختیار آموزش و پرورش نیست و مستقیما به حساب معلم می‌رود؛ در قالب طراحی هوشمند است که منابع در سیستم می‌چرخد اما اکنون اینگونه نیست مثلا برنامه درسی از منابع مالی تغذیه نمی‌شود. یعنی اگر منابع مالی آموزش و پرورش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شود، باز تأثیری ندارد.

وی با بیان اینکه مأموریت‌های آموزش و پرورش هم راستا نیست و برای تحقق اهداف، بهینه نشده است، گفت: معتقدم نسبت حکومت در قبال آموزش و پرورش به درستی درک نشده است. درست است آموزش و پرورش توانسته پوشش را افزایش دهد اما در کیفیت موفق نبوده است و دلیلش این است که مسأله را به درستی درک نکردیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا