چشم ها به «ژنو» دوخته شده است/ نفت ایران راه نجات اروپا


چشم ها به «ژنو» دوخته شده است/ نفت ایران راه نجات اروپا

در زمانی همه در انتظار نتایج دور تازه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو هستند که اروپا برای رهایی از کمبود انرژی به ویژه نفت به تهران چشم دوخته است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: باوجود بی ثباتی قیمت نفت، کشورهای صادرکننده نفت در نتیجه جنگ روسیه - اوکراین با افزایش قیمت مواجه شدند و به همین دلیل سودهای بالایی به دست آورند. تهران که یکی از صادرکنندگان نفت است، به نیاز اروپا به نفت بیشتر به دلیل این جنگ توجه دارد و این امید را دارد در نتیجه بازگشت به مذاکرات هسته موفق باشد.

این درحالی است که عربستان و حامیانش تلاش می کنند با حفظ یا کاهش تولید، تداوم دستاوردها و ثبات بازار نفت را جنگ کنند.

کشورهای اروپایی از آغاز جنگ روسیه- اوکراین تلاش می کنند تا کاهش وابستگی خود را به انرژی روسیه کاهش دهند. تحریم های غرب علیه روسیه باعث افزایش قیمت همه منابع انرژی شده است. این مسئله به افزایش تورم به بالاترین سطح خود در چند دهه اخیر رسانده است و نرخ بهره بانک های مرکزی افزایش یافته است. صندوق بین المللی پول با افزایش قیمت نفت،چشم انداز اقتصادی مثبت تری را برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیش بینی کرده است.

عربستان، کویت، قطر و امارات رشد تولید ناخالص داخلی واقعی برای سال 2022 میلادی را به ترتیب 4.8 درصد، 4.0 درصد و 3.0 درصد شاهد است.

نگرانی کشورهای صادرکننده

بازار نفت نیز از بی ثباتی قیمت رنج می برد که این مسئله کشورهای صادرکننده را نگران می کند. همین مسئله باعث شد که عربستان به کاهش تولید برای دستیابی به ثبات تهدید کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان در مصاحبه با بلومبرگ می گوید: ائتلاف اوپک+ امکان مقابله با چالش های بازار جهانی از جمله کاهش تولید نفت را دارد. به همین دلیل به زودی توافقنامه جدیدی پس از سال 2022 میلادی تدوین می شود.

شاهزاد عبدالعزیز می گوید: بازارهای نفت از یک از هم گسیختگی رنج می برد.زیرا قراردادهای بین المللی آتی که در ماه های اخیر کاهش یافته است. در انعکاس دقیق مبانی عرضه و تقاضا شکست خوردند. این مسئله منجر به نوسانات شدید قیمت شده است.

وزیر انرژی عربستان می گوید: اوپک+، یک اتحاد انعطاف پذیر و متعهد است که گزینه هایی برای مقابله با چالش های بازار از جمله گزینه کاهش مجدد تولید دارد.

در همین حال، قیمت نفت در بازارهای آسیایی به دنبال اظهارات وزیر سعودی مبنی بر کاهش تولید افزایش یافت. زیرا این وزیر عربستان به تلویحا به کاهش تولید درواکنش به کاهش قابل توجه قیمت ها به زیر 92 دلار اشاره کرده است.

عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام در جهان است. ائتلاف اوپک+ که نقشه تولید را تعیین می کند، در کنار روسیه و امارات هستند. تعدادی از کشورهای عضو در سازمان اوپک در 25 آگوست 2022 میلادی حمایت خود را از تقاضای عربستان مبنی بر بررسی امکان کاهش نفت به منظور دستیابی به ثبات در بازارهای جهانی اعلام کردند.

کشورهای عراق، الجزایر، کویت و گینه استوایی و ونزوئلا با صدور بیانیه هایی حمایت حود را از اقدامات احتمالی این ائتلاف نفتی اعلام کردند. لیبی و کنگو نیز این مسئله را تایید کردند.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: امارات با تفکر عربستان درباره بازارهای نفت موافق است و اظهارات اخیر مقام سعودی حمایت می کند.

به گزارش بلومبرگ، قرار است در نشست بعدی وزیران در پنجم سپتامبر، گرایش سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک+ مشخص شود.

پرکردن جای خالی

در همین حال، تهران تلاش می کند درشرایط کنونی حاکم بر جهان خلأ موجود انرژی به ویژه در بازار اروپا را پر کند. درصورتی که بتواند توافقنامه درباره برنامه هسته ای را با قدرت های جهان امضا کند.

ایران درحال حاضر تولید خود را افزایش داده است، به طوری که خبرگزاری وزارت نفت ایران در22 آگوست 2022 میلادی به نقل از محسن خجسته مهر، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران می گوید که پیش بینی می شود که ظرفیت تولید نفت خام تا پایان امسال به چهارمیلیون و 38 هزار بشکه در روز برسد.

با بازگشت تهران به مذاکرات هسته ای، شرکای تجاری انتظار دارند که عرضه های ایران بتواند نیاز اروپا را که به دلیل تحولات جهان رخ داده است، جبران کند.

بلومبرگ گزارش داد: شرکت دولتی تولید نفت ایران در صوتر کاهش تحریم های اقتصادی، به دنبال مشتریانی در کشورهایی مانند یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه است.

هنری روم، معاون مدیر تحقیقات ارواسیا می گوید: این توافقنامه باعث بازگشت میزان قابل توجهی نفت خام ایران به بازار می شود که عاملی برای کاهش قیمت ها خواهد بود.

اما تحلیگران »گلدمن ساکس» امکان انعقاد توافق هسته ای ایران را به این زودی بعید می داند. زیرا بن بست فعلی برای دو طرف آمریکایی و ایرانی«برد- برد» است.

نیکولای کوزانوف، پژوهشگر غیرمقیم در برنامه اقتصاد و انرژی در موسسه خاورمیانه در واشنتگتن بعید نمی داند که امضای توافقنامه انجام شود، زیرا نیاز به انرژی اولین عنصر سازنده ای است که جهان غرب را به نشستن به پای میزمذاکره برای توافق با ایران ترغیب کرد.

کوزانوف در گفتگو با خلیج اونلاین می گوید: با افزایش قیمت های جهانی و ناتوانی در جلب رضایت بازارهای جهانی، ایران روی زمینی هموار و راحت ایستاده است، زیرا می تواند روزانه بیش از یک میلیون بشکه تولید کند.

او معتقد نیست که جریان نفتی به سمت بازارهای اروپایی باشد، به دلیل اینکه ایران به طور سنتی بیشترین توجه و گرایش را به آسیا به خصوص چین و جنوب آسیا دارد. ایران برای تولید و صادرات به مدت زمان کوتاهی بین سه تا پنج ماه نیاز دارد تا به صورت عملی و رقابتی به بازار بازگردد.

برهمین اساس می توان گفت که باید در انتظار نتایج مذاکرات توافقنامه هسته ای ایران در ژنو بود که آیا این توافق انجام می شود یا خیر؟ درصورتی که نتایج مثبت باشد تهران می تواند از ذخایر مهم خود برای عرضه در بازار جهانی و تغییر در بازار انرژی استفاده کند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...