محیط‌بانی که بدون پول محافظ روستاست


محیط‌بانی که بدون پول محافظ روستاست

حدیث جان‌بزرگی کارگردان مستند «نخل یوسف» درباره این اثر بیان کرد که کمبود آب، شکارچیان غیرمجاز و قاچاق چوب مشکلات زیادی را برای هرمزگان ایجاد کرده است.

مستند «مغیسف» به کارگردانی حدیث جان بزرگی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

حدیث جان بزرگی در ابتدا با اشاره به نام این اثر گفت: در زبان بندری، «مغیسف» به معنای «نخل یوسف» است و البته نام روستایی است که این مستند را در آنجا ساختم. این روستا در ۵۰ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد و در گذشته پُر از نخل بوده است، اما امروزه به دلایل متعدد نظیر خشکسالی، بسیاری از این نخل‌ها خشک شده است. محلی‌ها می‌گویند که فردی به نام یوسف تمام این نخل‌ها را کاشته و به همین دلیل است که نام روستا نیز به همین عنوان نامگذاری شده است.

وی درباره داستان این فیلم گفت: شخصیت اصلی این فیلم، فردی به نام حسن سکنجه است که تلاش‌های بسیار زیادی برای حفظ محیط زیست این منطقه انجام می‌دهد. او و دوستانش به صورت داوطلبانه برای حفظ محیط‌زیست و حیات وحشی که در آن منطقه وجود دارد، تلاش می‌کنند. با اینکه آنان برای این کار خود هیچ پولی دریافت نمی‌کنند، اما عاشقانه تلاش می‌کنند و همین موضوع باعث شد برای ساخت مستندی از آنان علاقه‌مند شوم.

محیط‌بانی که بدون پول محافظ روستاست

این مستندساز ضمن توصیف این روستا گفت: در این منطقه علاوه بر کمبود آب که بسیاری از حیوانات را با مشکل روبه‌رو می‌کند، شکارچیان نیز حضور دارند و به شکار غیرمجاز گونه‌های جانوری می‌پردازند؛ از سویی دیگر، قاچاق چوب نیز بسیار رایج است و خیلی از افراد سودجو، درختان را به صورت غیرمجاز قطع می‌کنند. حسن سکنجه و تیم او به نوعی محیط‌بانان این منطقه به شمار می‌روند.

او درباره ایده خود برای ساخت مستند مغیسف گفت: یکی از علاقه‌مندی‌های من که در فیلم‌هایم نیز ظهور و بروز پیدا کرده توجه به حفظ محیط زیست است، همیشه دوست داشتم فیلمی درباره محیط‌بانان یا حامیان محیط زیست بسازم. این سوژه را از سال‌ها پیش می‌شناختم و حتی تحقیقات میدانی نیز انجام داده بودم، اما امکانش فراهم نشده بود که مستندی از او بسازم. با این حال، زمستان سال ۱۳۹۹ با همکاری انجمن سینمای جوان تصویربرداری این مستند را آغاز کردم و سال ۱۴۰۰ نیز به اتمام رسید.

عوامل تولید این مستند ۲۹ دقیقه‌ای عبارتند از: تحقیق و فیلمنامه: حدیث جان‌بزرگی، تدوین: سوگل مرادی، فیلمبردار و صدابردار: امید کریم، رنگ آمیزی تصاویر: رضا تیموری، صداگذاری و میکس: گیسو آزادروش، تهیه کننده و کارگردان: حدیث جان‌بزرگی و تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران.

مستند «مغیسف» امشب دوشنبه ۷ شهریورماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟