فرهنگ جدید و گسترش تکنولوژی در آموزش نیاز به صیانت دارد


فرهنگ جدید و گسترش تکنولوژی در آموزش نیاز به صیانت دارد

رئس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نباید از آسیب‌های عدم آشنایی با تکنولوژی در آینده غافل شویم، تاکید کرد: فرهنگ جدید نیاز به صیانت دارد. همچنین با فراگیر شدن نسخه نویسی الکترونیکی، استفاده از ظرفیت متاورس و اینترنت5G ،مباحث گیمیفیکیشن‌ها، استفاده از اپلیکیشن‌ها و ... با جذابیت‌هایی که دارند آموزش را شیرین تر و جذاب تر می‌کنند. لذا اساتید دانشگاه و دانشجویان باید تلاش فراوانی کنند تا با تکنولوژی‌های نوین آشنا شوند و در این راستا آموزش لازم را ببینند.

فرهنگ جدید و گسترش تکنولوژی در آموزش نیاز به صیانت دارد

به گزارش ایران اکونومیست، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کنفرانس بین المللی آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از مواردی که در ترقی و ارتقاء آموزش پزشکی در سال‌های اخیر در کشور ما موثر بوده و اهیمت زیای داشته است، رصد تغییرات آموزشی و توجه به فعالیت‌های آموزش پزشکی در حوزه جهانی است.

وی با بیان اینکه آموزش پزشکی کشور ما هم مصون از تغییرات ناشی از کووید-19 نبوده است، تصریح کرد: اکنون شاهد یک ریکاوری در کاهش خسارت‌های ناشی این بیماری هستیم و نیاز است تا به آن ارزش بیشتری داده شود.

زالی با یادآوری اینکه کووید -19 چالش‌ها و تبعات زیادی داشت، افزود: اما با این وجود توسعه، ارتقاء، ظرفیت سازی و زیرساخت‌های لازم در حوزه آموزش مجازی از گام‌های بلندی بود که دراین دوران برداشته شد. همچنین از دستاورد دیگر دوران کرونا می‌توان به نهادینه شدن و فرهنگی سازی استفاده از آموزش مجازی در کنار آموزش مهارتی و عملی به عنوان یک عنصر یا روش تدریس جدید در نظام آموزشی یاد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه لازم است در کنار بسته‌های رایج و مرسوم آموزش پزشکی به سایر ظرفیت‌های فراگیران پرداخت، گفت: مواردی همچون نقش سازی در عرضه اجتماعی، آشنایی با مفاهیم سلامت اجتماعی، سلامت معنوی، بازنگری برنامه‌های آموزش پزشکی و ... از جمله مسائلی هستند، که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه توانایی پاسخ گویی اجتماعی (Social accountability ) به صورت گروهی در دوران آموزش پزشکی باید به فراگیران آموزش داده شود، تصریح کرد: باید آموزش این مهارت به گونه ای باشد، که موجب نهادینه و فرهنگ سازی در نقش آن‌ها شود. خوشبختانه جوانانی که در دانشکده‌های علوم سلامت مشغول به تحصیل هستند، از یک نقش سیار برخوردارند و ایجاد هر گونه برنامه مهارتی برای آن‌ها سخت نیست.

زالی با بیان اینکه بحث فرانژادی (transational science) در نظام آموزش پزشکی ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیان کرد: به این موضوع باید بیشتر از سابق پرداخته شود و در آینده ارتقاء یابد. با وجود اینکه در برنامه آموزشی کشور گنجانده شده است، اما باید به طور رسمی و حرفه ای درنظام آموزشی کشور شکل بگیرد و برنامه‌های جدید برای آن طراحی شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه و یادگیری آموزش فناوری به نسل جدید فراگیران باید در اولویت آموزشی باشد، گفت: تقریبا مدل جدید فناوری و ذهن جست و جوگر دانشجویان حوزه سلامت، آشنایی با اصول و ضوابط تکنیکی فناوری و تکنولوژی به خصوص در حوزه شرکت‌های دانش بنیان فرصت بدیعی است که می‌تواند در این حوزه بسیار کمک کننده باشد.

زالی، آشنایی فراگیران با مسائل اقلیمی، بومی و آلایش بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور را امری ضروری دانست و توضیح داد: برای مثال بیماری‌های رایج و شرایط زندگی در سیستان و بلوچستان با تهران متفاوت است و پزشک، ماما، داروساز باید به مسائل آن منطقه آسنا باشد تا بتواند در آن حوزه به بهترین حالت ممکن ایفای نقش کند.

وی با اشاره به فضای ابری(ذخیره سازی هوشمند اطلاعات بیماران، روش درمانی و ...)، یادآور شد: جامعه آموزش پزشکی کشور باید هوشمندانه از این قابلیت استفده کند. این فضا کمک شایانی به دانشجویان، اساتید و جامعه می کند، همچنین موجب افزایش اعتماد به نفس، کاهش خطاهای فراگیران و پزشکان و ... می‌شود. تنها لازمه استفاده از آن یادگیری و آشنایی برای استفاده از چنین قابلیتی است.

توسعه و ارتقاء آموزش مجازی از چالش‌های مثبت کرونا در کشور

آرش خجسته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند نیز در سخنانی با بیان اینکه کرونا فرصتی فراهم کرد تا به زیر ساخت آموزش مجازی در کشور به طور جدی پرداخته شود، گفت: در همین راستا از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در ارائه خدمات به همه دانشگاه‌های کشور استفاده شد.

وی با یادآوری اینکه استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در کنار آموزش مهارتی یکی از ارکان مهم آموزش موثر و هدفمند محسوب می‌شود، بیان کرد: امید است با استفاده همزمان و توام این دو آموزش درکنار هم، بتوان با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در آموزش پزشکی، درمان، بهداشت و کل حوزه سلامت به ارتقا و افزایش کیفیت در درمان بیماری‌ها در کشور رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ارائه این خدمات مدرن هستند، افزود: در آینده نزدیک، امید است با استفاده از ظرفیت تله مدیسین بتوان موجب دسترسی بیماران در مناطق محروم به خدمات پزشکی شد.

خجسته در راستای انجام اقدامات موثر در این حوزه، ارتباط گرفتن با مجامع بین المللی از جمله انجمن آموزش پزشکی اروپا را لازم و ضروری دانست و گفت: تعامل با انجمن‌های بین المللی و به اشتراک گذاشتن تجارب می‌توان به بهبود و استفاده بهتر از ظرفیت‌ها پرداخت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با تلاش معاونت بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هوشمند و گرفتن اکانت مورد نیاز، امکان پخش آنلاین این برنامه در کشورما فراهم شد. امید است سیاست گذاران و علاقمندان حوزه سلامت با استفاده از این تجارب بتوانند گام‌های موثری برای پیشرفت کشور بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید