مبارزه با پرخوری با تحریک عمیق مغزی


پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه جدید موفق شده اند با شناسایی یک بیومارکر جدید مغزی و تحریک الکتریکی و عمقی آن، پدیده از دست دادن کنترل در غذاخوردن را برای افراد دچار عارضه چاقی کاهش دهند....

مبارزه با پرخوری با تحریک عمیق مغزی

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه جدید موفق شده اند با شناسایی یک بیومارکر جدید مغزی و تحریک الکتریکی و عمقی آن، پدیده از دست دادن کنترل در غذاخوردن را برای افراد دچار عارضه چاقی کاهش دهند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس مقاله ای علمی که اخیرا منتشر شده است، تحریک مغز با روش های خاص می تواند از طریق هدایت الگوهای فعالیت عصبی مرتبط با هوس های غذایی، باعث بهبود خودکنترلی در مصرف غذا و کاهش وزن در افراد مبتلا به اختلال پرخوری و چاقی شدید گردد.

این یافته‌ها که بخشی از یک کارآزمایی بالینی در حال انجام هستند، امکان‌پذیری و ایمنی درمان افرادی که کنترل خود بر غذا خوردن را از دست می دهند، از طریق تحریک‌عمیق مغزی به روش حلقه بسته و با هدایت فیزیولوژیکی نشان می‌دهند.

به گزارش سیناپرس، از دست دادن کنترل در غذاخوردن یا به اختصار پدیده LOC در همه پرخوری ها فراگیر است و با از دست رفتن چنین کنترل بازدارنده ای، فرد در پاسخ به نشانه های اشتها برانگیز و هوس غذاخوردن نمی تواند مقاومت کند.

علیرغم شیوع و شدت خوردن در پدیده LOC، اکثر درمان‌های چاقی به طور مستقیم به آن رسیدگی نمی‌کنند و این بی توجهی، کارایی تهاجمی‌ترین اقدامات علیه چاقی مانند جراحی را نیز محدود می‌نماید.

برای رفع این مشکل، محققانی از دانشگاه استنفورد آمریکا، الگوهای فعالیت الکتروفیزیولوژیکی مغز را در طی یک دوره 6 ماهه در ناحیه شکمی و پشتی هسته اکومبنس در مغز بیمارانی که دارای تشخیص اختلال پرخوری و چاقی مقاوم و شدید (کلاس III) بودند، ثبت کردند.

فعالیت مغزی این بیماران در طول دوره‌های مختلف مرتبط با غذاخوردن تحت LOC جمع‌آوری شد. به گزارش سیناپرس، محققان با استفاده از این داده ها، یک علامت فعالیت مغزی با فرکانس پایین را شناسایی کردند که به طور خاص با میل به غذا و LOC در بیماران مرتبط بود.

آن ها سپس از این بیومارکر مغزی تازه شناسایی شده برای هدایت تحریک عمیق مغزی در منطقه هسته اکومبنس با استفاده از دستگاهی که قادر به تحریک عمیق مغزی پاسخگو یا حلقه بسته است، استفاده کردند.

به دنبال این مداخله و پس از 6 ماه تحریک مغزی، کاهش قابل توجهی در وضعیت از دست دادن کنترل در غذاخوردن مشاهده شد و بیماران کاهش وزن قابل توجهی را نشان دادند.

به گفته محققان، نتایج اولیه این مطالعه آزمایشی، امکان‌سنجی بالینی بالقوه این مداخله جدید را برجسته کرده و از ادامه مطالعه گروه‌های بزرگ‌تری از بیماران مبتلا به اختلال پرخوری حمایت می‌کنند.

شایان ذکر است یافته های فوق در نشریه پیشرو و جهانی Nature Medicine منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!