اثبات بیگناهی یک مرد در آزار شیطانی یک زن پس از 36 سال / آماده زندگی دوباره هستم + عکس


اثبات بیگناهی یک مرد در آزار شیطانی یک زن پس از 36 سال /  آماده زندگی دوباره هستم + عکس

حوادث رکنا: با اثبات بی‌گناهی مرد آمریکایی، او پس از سال‌ها تحمل زندان آزاد شد.

به گزارش رکنا؛ سالیوان والتر فقط 17سال داشت که به جرم تجاوز به یک زن در نیواورلئان در دادگاه محاکمه و به حبس ابد محکوم شد. تنها سرنخی که باعث شد دادگاه این حکم سنگین را صادر کند، این بود که به‌گفته قربانی، مرد متجاوز کلاه بیسبال به سر داشت و همین باعث شد که این مرد سیاهپوست سال‌های زیادی از عمرش را پشت میله‌های زندان سپری کند تا اینکه چند روز پیش اتفاق مهمی در این پرونده رخ داد.

به نقل از گاردین، بیشتر از 3دهه قبل و به‌دنبال تجاوز به زنی جوان در خانه‌اش در نیواورلئان، تحقیقات پلیس برای دستگیری مرد متجاوز آغاز شد. زن مدعی بود که در تاریکی شب درحالی‌که به همراه فرزند خردسالش در خانه بوده، مرد ناشناسی درحالی‌که نقاب به‌صورت داشت وارد خانه شده، فرزند او را تهدید به قتل کرده و وی را هدف تجاوز قرار داده است. این زن می‌گفت که مرد متجاوز مدام او را تهدید می‌کرده که صورتش را برنگرداند و از طرفی هیچ نوری در داخل خانه نبود و به همین دلیل به درستی نتوانسته بود چهره مجرم را ببیند اما مطمئن است که وی کلاه بیسبال به سر داشته است.

دستگیری نوجوان سارق

تنها چند روز پس از این اتفاق مأموران پلیس نوجوان سیاهپوستی به نام سالیوان والتر 17ساله را در جریان سرقت از خانه‌ای در نیواورلئان دستگیر کردند. سالیوان وقتی به کلانتری منتقل شد، کلاه بیسبال به سر داشت و همین باعث شد که مأموران حدس بزنند فردی که به زن جوان تجاوز کرده بود، اوست. مأموران پلیس عکس سالیوان را به زن جوان نشان دادند و او با دیدن عکس مدعی شد که وی همان فردی است که در تاریکی شب وارد خانه آنها شده و نقشه شومش را اجرا کرده بود. همین اظهارات باعث دستگیری نوجوان 17ساله شد و مدتی بعد وی در دادگاهی در این شهر پای میز محاکمه قرار گرفت. جلسه محاکمه سالیوان تنها چند ساعت طول کشید. او فقیرتر از آن بود که بتواند برای خود وکیل بگیرد و وکیل تسخیری او هیچ دفاعی از وی نکرد. حتی از دادگاه نخواست که نمونه دی‌ان‌ای فرد متجاوز که در صحنه جرم پیدا شده با دی‌ان‌ای سالیوان مطابقت داده شود و به این ترتیب پسر نوجوان به اتهام تجاوز و تهدید یک خردسال به قتل به حبس ابد محکوم و به زندان فرستاده شد.

36سال بعد

سالیوان سال‌های زیادی را در زندان سپری کرد تا اینکه مدتی قبل جیسون ویلیامز، دادستانی که سال‌هاست پروژه‌ای با نام اثبات بی‌گناهی را آغاز کرده و درباره محکومیت‌های نادرست در سال‌ها قبل تحقیق می‌کند، تصمیم گرفت پرونده سالیوان را بررسی کند. او با مطالعه پرونده و پی‌بردن به این حقیقت که دادگاه تنها براساس ادعای زن جوان سالیوان را محکوم کرده است، درخواست کرد که این پرونده بار دیگر رسیدگی شود. او در بخشی از درخواست خود عنوان کرده بود که: «‌چطور یک زن می‌تواند نژاد فردی را که نقاب به‌صورت زده در تاریکی شب و درحالی‌که هیچ نوری در داخل اتاق نیست و از طرفی مدام او را تهدید می‌کند که وی نگاه نکند، تشخیص دهد، برسد به اینکه از روی یک عکس بتواند او را شناسایی کند؟» به این ترتیب رسیدگی دوباره به این پرونده آغاز شد و این بار نمونه‌ دی‌ان‌ای فرد متجاوز که هنوز به‌عنوان شواهد به‌دست آمده از صحنه جرم در بایگانی پلیس وجود داشت به آزمایشگاه فرستاده شد و پس از بررسی‌های دقیق معلوم شد که دی‌ان‌ای مجرم با دی‌ان‌ای سالیوان فرق دارد.

به این ترتیب نوجوانی که در 17سالگی به زندان افتاده بود، پس از گذشت بیش از 3دهه تحمل حبس، روز پنجشنبه و در 53سالگی از زندان آزاد شد و پس از در آغوش گرفتن 2برادر بزرگترش، به خبرنگاران گفت که «من آماده زندگی هستم و فقط می‌خواهم یک زندگی صادقانه و آزاد داشته باشم.»

به نوشته گاردین، محکومیت مرد سیاهپوست نشان‌دهنده تعصب نژادی است که سیستم عدالت کیفری ایالات متحده را آزار می‌دهد و باعث شده است که سیاهپوستان در مقایسه با سفیدپوستان به‌طور نامتناسبی به اتهام تجاوز جنسی، قتل و جرایم مرتبط با مواد‌مخدر محکوم شوند.

سال2017 بررسی نزدیک به 2000پرونده که بین سال‌های1989و 2016 تشکیل شده و محکومان زیادی بی‌گناه شناخته شده بودند نشان داد که در این پرونده‌ها سیاهپوستان به‌طور قابل‌توجهی بعد از محکومیت بی‌گناه شناخته می‌شوند.

ریچارد دیویس، مدیر حقوقی پروژه اثبات بی‌گناهی نیواورلئان، در بیانیه‌ای به آسوشیتدپرس گفت: در مورد سالیوان والتر باید گفت که مانند دیگران، نژاد او نقش زیادی را در محکومیتش ایفا کرده بود. طوری که وکلا و مجریان قانون درگیر در این پرونده به‌گونه‌ای عمل کرده بودند که گویی چون متهم یک نوجوان سیاهپوست از خانواده‌ای فقیر بوده، هرگز کارشان مورد بررسی یا مورد بازخواست قرار نخواهند گرفت.

روز پنجشنبه گذشته و در جریان دادگاهی، قاضی حکم آزادی سالیوان را صادر کرد، او که حالا مردی میانسال است اشک در چشمانش جمع شد و قاضی تنها به گفتن این جمله به او بسنده کرد: «این وحشتناک است. من برای بیان ناراحتی و عصبانیت خود از رفتاری که سیستم قضایی با شما انجام داده، چیزی نمی‌توانم بگویم.»‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !