رئیس‌جمهور بارها بر اجرای قوانین تاکید کرده است


رئیس‌جمهور بارها بر اجرای قوانین تاکید کرده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیئت رئیسه مجلس و همه نمایندگان وظیفه دارند که بر اجرای قوانین نظارت داشته باشند، رئیس جمهور نیز بارها بر اجرای قوانین تاکید داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فتح‌الله توسلی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۸ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی، گفت: مجلس در دو سال گذشته توانسته قوانین خوبی را تصویب کند که در ساماندهی زندگی و معیشت مردم نقش داشته باشد.

وی متذکر شد: ما قوانین خوبی برای لغو تحریم‌ها و صدور مجوزهای کسب و کار تصویب کردیم و در زمینه نظارتی هم اقدامات خوبی انجام شده است که مهم‌ترین آن‌، تهیه گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گزارش‌های نظارتی دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس باید مورد توجه قرار گیرد. همکاران ما در دیوان ماه‌ها برای تهیه گزارش از وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت قبل و فعلی زحمت کشیدند و سوال بنده از همکارانم در مجلس این است که آیا این گزارش‌ها را مطالعه کرده‌اند؟ اگر قرار است ما قانونی را در مجلس تصویب کنیم و اجرا نشود، خودمان را سرکار گذاشته‌ایم.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش دو ماهه دیوان محاسبات درباره اجرای بودجه به دست ما رسیده که بر اساس آن، متأسفانه از ۱۷ احکام قانون بودجه ۱۴۰۱ تنها ۴ مورد اجرا شده است. بسیاری از آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هنوز تهیه یا اجرا نشده است. این موضوع در مورد احکام قانون برنامه ششم توسعه نیز صدق می‌کند.

وی با اشاره به بررسی طرح بانکداری اسلامی در صحن علنی، گفت: ما در مجلس به دنبال تصویب قانونی برای بانک مرکزی هستیم، اما اگر قرار است این قانون اجرا نشود چرا ما باید این همه برای آن وقت صرف کنیم؟ باید مشخص شود که چرا قوانین اجرا نمی‌شود. ۶ ماه از سال می‌گذرد و اگر قرار باشد آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قوانین تهیه و اجرا نشود، قانون‌گذاری بی فایده است.

توسلی بیان کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه نیز را در دستورکار خواهیم داشت و اگر قرار باشد به همین شکل آن را تصویب کنیم و اجرا نشود، نمی‌توانیم پاسخگوی مردم باشیم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده، گفت: وظیفه دیوان محاسبات تهیه گزارش است و گزارش‌ها بر اساس زمان‌بندی مشخص در زمان بودجه نویسی و مباحث نظارتی تهیه شده است. هیئت رئیسه مجلس و همه نمایندگان هم وظیفه دارند که بر اجرای قوانین نظارت داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما بر همین اساس جلسات روز سه شنبه صحن علنی را به نشست‌های نظارتی اختصاص دادیم. قوانین حتماً باید اجرا شوند. رئیس جمهور نیز بارها بر اجرای قوانین تاکید داشته است، ما باید کمک کنیم که کار در این سیستم بروکراسی انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!