آغاز نقطه تحول دانش‌بنیان‌ها با تصویب قانون جهش تولید


آغاز نقطه تحول دانش‌بنیان‌ها با تصویب قانون جهش تولید

مشاور زیست‌بوم فناوری پژوهشگاه نیرو با تاکید بر اینکه با قانون جهش تولید در یک نقطه تحول در حوزه دانش‌بنیان‌ها و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار داریم، گفت: با تصویب این قانون نباید همان روند را ادامه دهیم، چرا که تمام سیاستگذارانی که این قانون را تصویب کردند، به دنبال ساز و کارهای جدیدتر در توسعه زیست بوم فناوری بودند.

آغاز نقطه تحول دانش‌بنیان‌ها با تصویب قانون جهش تولید

به گزارش ایران اکونومیست دکتر مافی در رویداد به هم‌رسانی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه انرژی اظهار کرد: بحران‌های نفتی در دهه‌های ۷۰ و ۹۰ میلادی و هم اکنون جنگ روسیه و اوکراین، فرصت‌های خوبی را در حوزه‌های انرژی، درآمد و اقتصاد در اختیار ما قرار داده است، ولی در ۵۰ سال گذشته از این فرصت‌های خوب استفاده نکردیم، چون نوآوری را در کنار این صنایع قرار ندادیم.

وی ایران را کشوری با اقتصاد دولتی توصیف کرد و ادامه داد: دولت بازار بزرگی را دارد و در مقابل، بازار بزرگ بخش خصوصی در کشور نداریم؛ بنابراین در این حوزه که بازار بزرگی در اختیار دولت است، دولت باید به این حوزه ورود کند و خودش اولین خریدار این محصولات باشد. منظور از دولت، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف موجود در کشور است.

مافی خاطر نشان کرد: اگر مبدا فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه کشور را از سال ۸۹ که قانون ثبت اختراعات و تجاری سازی به تصویب و ابلاغ رسید، قرار دهیم، حدود ۱۱ سال از این زمان می‌گذرد و در این مدت ۵۰ شرکت پارک فناوری، حدود ۲۸۰ مرکز رشد در کشور ایجاد شده، ضمن آنکه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در این مدت تلاش‌های زیادی کرده تا شرکت‌های فناور و دانش بنیان در کشور شکل بگیرد.

مشاور زیست بوم فناوری پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: در این میان باید یادمان باشد که تعداد شرکت‌های دانشی مبتنی بر مدل تعامل B۲C و B۲B کم است. این شرکت‌ها محصولات فناورانه تولید می‌کنند و بعد به دنبال بازار می‌گردند، از این رو این شرکت‌ها بیشتر عرضه محور هستند.

وی با اشاره به برخی از موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، خاطر نشان کرد: یک اقتصاد بسیار بزرگی در اختیار دولت است و نتوانستیم شرکت‌های مبتنی بر مدل B۲G را به خوبی توسعه دهیم و این روند تا قانون جهش تولید ادامه یافت. این قانون درهای وزارتخانه‌های بزرگ اقتصادی کشور را به روی دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها باز می‌کند و سرعت آن نیز خوب است.

مافی با تاکید بر اینکه کلیه آیین‌نامه‌های ذیل قانون جهش تولید به سرعت در حال تصویب و ابلاغ است، اظهار کرد: با تصویب قانون تجاری‌سازی در سال ۸۹ اتفاق بزرگی در کشور رقم خورد و سبب شد که این همه شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های فناوری در کشور شکل بگیرد، ولی با تصویب قانون جهش تولید نباید همان روند را ادامه دهیم و رشد ما در این حوزه از خطی به نمایی تغییر یابد و کلیه سیاستگذارانی که این قانون را تصویب کردند، به دنبال این بودند که ساز و کار جدیدتری را تعریف کنند.

مشاور زیست بوم فناوری پژوهشگاه نیرو با تاکید بر اینکه با قانون جهش تولید در یک نقطه تحول در حوزه دانش بنیان‌ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان قرار داریم، یادآور شد: اگر بخواهیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور شکل دهیم، نهادهای مختلفی در این حوزه نقش دارند که از جمله می‌توان به صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک‌ها، دانشگاه‌ها و فناوران اشاره کرد.

مافی با اشاره به یارانه ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت به حوزه‌های نفت و نیرو، افزود: به نظر می‌رسد که اگر این میزان را به صادرات اختصاص دهیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت؛ چرا که به بدترین نحو ممکن انرژی را در کشور مصرف می‌کنیم.

به گفته وی، بخش انرژی نه تنها ارزش افزوده به دنبال ندارد، بلکه محل اعتراضات نیز شده است و در این حوزه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند حضور یابند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022