تصاویر| مدائن؛ پایتخت دوران باستان ایران


تصاویر| مدائن؛ پایتخت دوران باستان ایران

ایران باستان یکی از پهناورترین امپراتوری‌های تمام تاریخ محسوب بوده است؛ به اندازه‌ای که از مرز‌های چین تا یونان، قلمروی پادشاهان هخامنشی، اشکانی و ساسانی بود. مدائن، مجموعه‌ای از شهر‌هایی باستانی در غرب ایران به‌شمار می‌رفتند که تمدنی باشکوه و قدرت‌مند را تشکیل می‌دادند. این منطقه در گذشته مهد اقتصاد و سیاست خاورمیانه بود. طاق کسری و آرامگاه سلمان فارسی از آثار تاریخی این شهر هستند.

مدائن مجموعه‌ شهرهایی بوده است در دو طرف رود دجله و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق بغداد کنونی که توسط پل‌های شناوری به هم متصل می‌شدند. این مجموعه واسطه‌ راه‌های تجاری زمینی شرق و غرب بود و به آب‌های آزاد نیز دسترسی داشت؛ کشتی‌ها از هندوستان به خلیج فارس می‌آمدند و به دجله‌ بصره وارد شده به مدائن می‌رسیدند. طاق کسری یا ایوان مدائن برجسته‌ترین یادگار شاهنشاهی ساسانی، در تیسفون واقع در کشور عراق کنونی است.

ایوان طاق کسری به عرض ۲۵متر پس از پل گاومیشان در ایران، عریض‌ترین طاق معماری باستان است. این ایوان بلندی تقریبی ۳۰ متر و پهنایی نزدیک به ۴۳ متر دارد. ارتفاع نمای عمارت زمانی به ۷ متر بلندتر از ارتفاع طاق می‌رسید. کاخ تیسفون و به خصوص ایوان باشکوه آن در زمان ساسانیان محل برگزاری دیدارهای مهم، بارعام و همچنین محل برگزاری جشن‌های سنتی مانند نوروز در حضور شاهنشاه ساسانی بوده‌است.

مشهور است که فرش معروف بهار خسرو در این ایوان پهن شده بود که در زمان هجوم اعراب تکه‌تکه شد. این اثر باستانی در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در کنارهٔ خاوری رود دجله واقع شده‌است. طاق کسری همچنین نزدیک به آرامگاه سلمان فارسی از یاران محمد پیامبر اسلام است. سلمان فارسی صحابی ایرانی بود که حضرت محمد (ص) او را از خود (اهل بیت) خواند و به سلمان محمدی شهرت یافت. سلمان فارسی نزد تمامی مذاهب اسلام به‌ویژه شیعه به عنوان اولین شخص ارکان اربعه گرامی داشته می‌شود و برای او جایگاهی والا در نظر دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!