تسهیلات بیمه آتش سوزی با تحویل بازیافت/ شیرابه‌ها تصفیه می‌شود


تسهیلات بیمه آتش سوزی با تحویل بازیافت/ شیرابه‌ها تصفیه می‌شود

اصفهان- مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از تسهیلات ویژه بیمه آتش سوزی در ازای تحویل بازیافت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا ساکتی در نشست گپ و گفت با اصحاب رسانه اظهار داشت: اولین سازمان شهرداری اصفهان که دارای یک برنامه راهبردی در افق ۱۴۰۵ است، که در این افق برنامه‌ها ذیل اهداف سازمان طرح‌ریزی می‌شود.

وی در خصوص پروژه‌های سال ۱۴۰۱ سازمان مدیریت پسماند اصفهان افزود: امسال تاکید بر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان بوده و اکثر برنامه‌های سازمان وبرنامه‌های راهبردی بر این اساس بوده است و برنامه ریزی برای استفاده از این شرکت‌ها بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان پسماند ایجاد کارخانه هاضم بی هوازی است که مواد آلی را به کود کمپوس تبدیل می‌کند و دو خروجی کود با کیفیت و گاز دارد که از گاز آن نیز استفاده می‌شود، همچنین بوی بد اطراف کارخانه‌های تولید کود کمپوس به خاطر هوازی بودن است که اگر این کارخانه ایجاد شود بوی بد آن نیز رفع می‌شود که برای اولین بار در کشور به صورت موفق اجرایی خواهد شد.

ساکتی با اشاره به تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند خانگی در شهر اصفهان اضافه کرد: سه خط پردازش در پسماند در دو بخش کلی وجود دارد، بخش‌های اصلی زباله شامل مواد آلی و فساد پذیر و مواد ریجکتی و دفعی است که دفن بهداشتی مواد ریجکتی مهندسی می‌شود و بخش فسادپذیر نیز تبدیل به کود کمپوس می‌شود.

وی ابراز داشت: حدود ۵۵۰ تن از کل زباله روزانه را زباله فساد پذیر تشکیل می‌دهد که در کارخانه کمپوس تبدیل به کود می‌شود که از این مقدار روزانه حدود ۱۲۰ تن کود کمپوس تولید می‌شود که این روند از طریق کارخانه هاضم بی هوازی انجام می‌شود و می‌تواند مشکل بوی بد محور باغ رضوان را حل کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص آمار شیرابه در شهر اصفهان اضافه کرد: بعضاً گفته می‌شود که میزان شیرابه اصفهان روزانه ۵۰ تن است که صحیح نیست زیرا بخشی از آن تبخیر و بخش دیگر در حمل و نقل از بین می‌رود و عدد اصلی شیرابه روزانه ۴۰ تن است.

وی با بیان اینکه مدیریت شیرابه سال گذشته برای اولین بار در اصفهان انجام شد، تصریح کرد: در سال جای تصفیه شیرابه به کمک شرکت‌های دانش بنیان مدنظر است که به زودی انجام می‌شود و با این امر روزانه حدود ۱۰ تن از شیرابه به آب تبدیل می‌شود و در روند خود سازمان پسماند مورد استفاده قرار می‌گیرد و باقیمانده آن به صورت پسماند خشک دفع مهندسی می‌شود و با این امر شیرابه نفوذ به زمین ندارد.

ساکتی با اشاره به تولید روزانه ۷۵ تن بازیافت در اصفهان ابراز داشت: قطعاً پسماند خشک در شهر اصفهان خیلی بیشتر است و عمده مشکل ما تفکیک در مبدا نیست، بلکه تحویل در مبدا است که به افراد غیر معتبر داده می‌شود و روند غیرقانونی را طی می‌کند و هدف ما با آموزش و فرهنگ سازی تولید روزانه ۱۰۰ تن بازیافت تا پایان سال است مه از طریق راه قانونی جمع آوری شود.

وی در خصوص طرح‌های تشویقی اهدا بازیافت به ایستگاه‌های شهرداری گفت: یکی از برنامه‌های اصلی بیمه آتس سوزی منازل با مبالغ بسیار کم از طریق بازیافت است که می‌تواند با ارقام کمی اجرایی شود، همچنین سایر پکیج‌های تشویقی بیمه در آینده مدنظر است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص پسماندهای ساختمانی اصفهان اضافه کرد: در اصفهان روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن پسماند ساختمانی داریم که بخشی از آن به صورت غیر قانونی دفع می‌شود اما با تفاهم نامه با اتحادیه خاک برداران روند خاک برداری توسط شهرداری تحت نظر قرار می‌گیرد که تمامی آن به صورت قانونی دفع شود.

وی افزود: در حال حاضر زباله‌های ساختمانی در گردنه زینل دفع می‌شود که تا ۵۰ سال آینده با روند فعلی ظرفیت دارد، همچنین سایت غربی دفع پسماند ساختمانی مدنظر است که برای موقعیت آن منتظر معرفی محیط زیست هستیم تا در اسرع وقت انجام شود.

ساکتی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در حوزه پسماند تصریح کرد: تاکید اصلی ما تولید حداقلی پسماند است، که در این راستا محصولات صوتی و تصویری در فضای مجازی در ابتدای مهر ماه منتشر می‌شود، همچنین کتب فرهنگ سازی پسماند به دانش آموزان برای فرهنگ سازی داده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی