خاطرات صد در صد واقعی یک نهنگ تک­شاخ


خاطرات صد در صد واقعی یک نهنگ تک­شاخ

هر چند بیشتر ما در کودکی می‌‌دانستیم که اسب تک‌‌شاخ موجودی افسانه‌‌ای و خیالیست اما دیدن یک تک‌‌شاخ همیشه آرزوی ما بود؛ و چه خیال‌‌پردازی‌‌هایی که درباره‌‌ی تک‌‌شاخ‌‌ها نمی‌‌کردیم

خاطرات صد در صد واقعی یک نهنگ تک­شاخمجموعه‌ی «ناروال و ژلی»

ج1: ناروال تک­شاخ دریا، ج2: ناروال قهرمان و ژلی فلفلی، ج3 :کره بادام­زمینی و ژلی

نویسنده: بن کلانتون

مترجم: آذین محمدزاده

ناشر: چشمه(کتاب چ)، جلد 1و2 -1397، جلد3-1399

هر جلد: 72 صفحه، 25000 تومان

****

هر چند بیشتر ما در کودکی می‌‌دانستیم که اسب تک‌‌شاخ موجودی افسانه‌‌ای و خیالیست اما دیدن یک تک‌‌شاخ همیشه آرزوی ما بود؛ و چه خیال‌‌پردازی‌‌هایی که درباره‌‌ی تک‌‌شاخ‌‌ها نمی‌‌کردیم. حالا تصور کنید به شما بگویند که زیر دریاها و در اعماق اقیانوس‌‌ها نهنگ تک‌‌شاخی به نام ناروال زندگی می‌‌کند که از قضا چیزی نمانده او هم مانند اسب تک‌‌شاخ به افسانه‌‌ها بپیوندد و منقرض شود. اگر به همه این‌‌ها روحیه شوخ و شنگ او را هم اضافه کنید، حتما شما هم به اندازه من عاشق این تک‌‌شاخ دوست‌‌داشتنی می‌‌شوید. ناروال نهنگ تک‌‌شاخی که عاشق تخیل و وافل است ؛ حتی ماجرای دوستی‌‌اش با عروس دریایی کوچکی به نام ژلی شنیدنی‌‌ست. البته بهتر است بگویم شنیدنی و دیدنی؛ چون با یک مجموعه کتاب مصور روبه‌‌رو هستیم که ماجراجویی‌‌های روزمره ناروال و ژلی را به خوبی به تصویر کشیده است. شخصیت‌‌پردازی خوب به همراه تصاویری ساده درعین حال بسیار گویا، مخاطب را برای خواندن جلدهای بعدی مجموعه مشتاق می‌‌کند.

ناروال شخصیتی مثبت‌‌اندیش، شاد، ماجراجو و خیالاتی دارد. این خصوصیات و تناقض آن در کنار ژلی عروس دریایی کوچک و جدی بیشتر نمایان می‌‌شود؛ عشق به وافل و قدرت تخیل وجوه اشتراک این دو موجود دوست-داشتنی است که با وجود تناقضات بسیار، دوستان خوبی برای هم هستند. تخیلات و شیطنت‌‌های روزمره این دو بسیار آشناست و مخاطب به راحتی با آن‌‌ها همذات-پنداری می‌‌کند. در هر جلد به نیمه‌‌های کتاب که می-رسیم، نویسنده صفحه‌‌ای را به اطلاعات علمی درباره‌‌ی موجودات دریایی اختصاص داده که برای مخاطب جذابیت دارد. با عناوینی چون حقایق وافعا جالب یا حقایق خوشمزه مثل این‌‌که طول شاخ نهنگ تک شاخ واقعا چقدر است؟ یا اینکه چند گونه عروس دریایی وجود دارد؟یا ...

انتخاب دریا و اقیانوس برای مکان داستان (به علت وجود شگفتی و عجایب زیادی که در خود دارد)، می-تواند بر جذابیت داستان بیفزاید. نویسندگانی چون ژول ورن پیش از این با نوشتن بیست هزار فرسنگ زیر دریا به این موضوع توجه داشته‌‌اند. اما مجموعه ناروال از معدود کتاب‌‌هایی است که گروه سنی کودک را هدف قرار داده و به این نکته توجه کرده است.

مخاطب این کتاب کودکان بالای پنج سال هستند و به خاطر قالب داستان مخاطب ویژه را می‌‌توان نوسوادان هفت ساله‌‌ در نظر گرفت. قالبی که نویسنده برای داستان انتخاب کرده(کتاب مصور یا کمیک) عامل دیگری برای جذابیت آن شده است. در کتاب مصور تصاویر بیشتر از متن، بار روایت داستان را بر عهده می-گیرند و همین خواندن کتاب را برای نوسوادان راحت می‌‌کند. آن‌‌ها با خواندن چنین کتاب‌‌های تصویری مهارت خواندن خود را تقویت ‌‌کنند و در عین حال از مطالعه لذت ببرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس