فرهاد کیارستمی: تعزیه، حافظ و نگهبان موسیقی اصیل ایرانی است


فرهاد کیارستمی: تعزیه، حافظ و نگهبان موسیقی اصیل ایرانی است

فرهاد کیارستمی از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان می‌گوید تعزیه مرور تاریخ است و بسیاری از نوجوانان و جوانان به سادگی با مفاهیم موجود در کلام تعزیه ارتباط برقرار می‌کنند و در جریان فلسفه قیام عاشورا قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری و خبرآنلاین، فرهاد کیارستمی از هنرمندان حاضر در دوازدهمین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با مجلس شبیه‌خوانی حضرت عباس(ع) درباره اهداف و رویکردهای خود از این حضور گفت: گروه ما از جزیره قشم، مجلس تعزیه شهادت حضرت عباس(ع) را بر اساس نسخه زمینه تهران در این دوره اجرا کردیم.
او در گفتگو با خبرآنلاین افزود: به‌طورکلی نحوه شهادت حضرت عباس (ع) و آنچه در تاریخ از این واقعه وجود دارد، مضمون اصلی اثر گروه ما را تشکیل می‌دهد. بر این اساس امان‌نامه‌ای پیش از عاشورا از سوی سردار دشمن برای حضرت عباس می‌آید که طی آن تلاش شد ایشان را از قافله امام حسین (ع) جدا کنند و درنتیجه مشروعیت قیام کربلا را در میان مردم زمانه از بین ببرند. البته که کار به‌گونه‌ای دیگر پیش رفت و حضرت جواب منفی محکمی به سردار دشمن داد. در این مجلس تأکید ما بیشتر روی پاسخ حضرت البته در قالب شعر و گفتگویی است که به عصبانیت و ناامیدی سردار دشمن منتج می‌شود.
کیارستمی تصریح کرد: امیدواریم تحلیل‌های سیاسی در پس بازگویی این وقایع تاریخی پر رنگ شود و روال کار ما به‌گونه‌ای است که در قالب بها دادن به جنبه‌های نمایشی در جریان اجرای تعزیه، تأثیر حس و حرکات بازیگران روی مخاطب را افزایش دهیم.
این هنرمند فعال در حوزه اجرای نمایش‌های آئینی و تعزیه با اشاره به اینکه تعزیه سابقه دیرینه‌ای در کشور ما دارد اما متأسفانه توده مردم ما به‌ویژه جوانان ساکن درکلان شهرها کمتر با این مقوله آشنا هستند، اذعان داشت: البته که هر گونه اجرای شبیه‌خوانی توصیه نمی‌شود حال آن‌که تعزیه‌های خیابانی بعضاً بدون ابزار و ادوات مورد نیاز کار را پیش می‌برند که درنهایت اثری تجاری با اثرگذاری کم تولید و ارائه می‌شود.

فرهاد کیارستمی: تعزیه، حافظ و نگهبان موسیقی اصیل ایرانی است

بیشتر بخوانید:

محمود فرهنگ: تفرش یکی از مراکز ثقل تعزیه است

«صاحبدلان» امید تئاتر در حوزه مسائل دینی و اعتقادی است

رپرتوار نمایش‌نامه‌خوانی برای آزادی زنان زندانی

او در ادامه بیان کرد: در نتیجه مخاطبانی که با مبانی تئاتر آشنا هستند، این آثار را زیر سؤال می‌برند درحالی‌که تعزیه یکی از غنی‌ترین گونه‌های نمایشی است. وقتی برای نخستین بار تعزیه ایران به جشنواره‌ای در فرانسه راه یافت، دبیر آن جشنواره گفت من ۳۰ سال برای تماشای تعزیه ایران صبر کرده‌ام و اکنون‌که موفق به تماشای تعزیه شده‌ام متوجه می‌شوم که ۳۰ سال بهای ناچیزی است که برای تماشای چنین اثری باید می‌پرداختم.


کیارستمی اظهار داشت: تعزیه ایرانی آمیزه‌ای از انواع هنرهاست و ما در تعزیه از سمبل‌ها و رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن بهره گرفته‌ایم. در تعزیه به‌راحتی تغییر اپیزود می‌دهیم و بازیگر و شبیه‌خوان درکسری از ثانیه بیننده را به زمان و مکانی دیگر می‌برد که در همین مجلس حضرت عباس(ع) نیز این اتفاق رخ می‌دهد.
او با اشاره به اینکه تعزیه بسیاری از محدودیت‌های دیگرگونه‌های نمایشی را پشت سر گذاشته است، اذعان داشت: تعزیه مرور تاریخ است و بسیاری از نوجوانان و جوانان که امکان برداشت از سخن اساتید دانشگاه و یا روحانیون در منبرها را ندارند، به‌سادگی با مفاهیم موجود در کلام تعزیه ارتباط برقرار می‌کنند و در جریان فلسفه قیام عاشورا و سرنوشت امام حسین و یاران باوفای ایشان قرار می‌گیرند.
کیارستمی در خاتمه گفت: تعزیه، سرشار از موسیقی اصیل ایرانی و حافظ و نگهبان این گونه موسیقیایی است. این گونه نمایشی سرشار از ادبیات است، انواع صنایع ادبی را شامل می‌شود و هر فردی می‌تواند به فراخور علاقه‌مندی‌اش به هر عرصه هنری با این حوزه ارتباط برقرار کند.

۵۷۵۷

کد خبر 1668108

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403