وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو محقق شد؟


وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو محقق شد؟

فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو ۵۰درصد افزایش می‌یابد. رشد تیراژ تولید خودروسازان داخلی یکی از راه‌کارهای وزارت صمت برای کاهش قیمت خودرو در کشور بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از از دیگر گزینه‌های مدنظر این وزارتخانه برای کاهش قیمت خودرو می‌توان به واردات خودروهای اقتصادی به کشور هم اشاره کرد که چند روز پیش آیین‌نامه‌ آن ابلاغ شد.

به نقل از اقتصاد‌آنلاین، بر اساس آمارهای وزارت صمت، سال گذشته حدود ۹۵۰هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت تولید شده است. بر اساس هدف‌گذاری وزارت صمت قرار است امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و عرضه شود.

با توجه به آیین‌نامه واردات خودرو و سقف قیمتی و منابع ارزی در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد در بهترین حالت بتوان شاهد ورود حدود ۷۰هزار دستگاه خودرو به کشور باشیم. به بیان دیگر با توجه به سقف قیمتی ۲۰هزار یورویی و همچنین سقف یک میلیارد یورویی منابع ارزی برای واردات خودرو، ‌اگر میانگین قیمت‌ خودروهای وارداتی را حدود ۱۵هزار یورو در نظر بگیریم،‌ به عددی حول و حوش ۶۵ تا ۷۰هزار دستگاه می‌رسیم. البته در این میان نقدهای جدی به آیین‌نامه واردات خودرو وارد است و حتی برخی از کارشناسان،‌ واردات خودرو با آیین‌نامه کنونی را عملی نمی‌دانند. با این وجود و با فرض اجرایی شدن این آیین‌نامه، بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به تاخیر پیش آمده به نظر نمی‌رسد که امسال برنامه واردات به صورت کامل محقق شود.

تولید خودرو در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰

بعد از واردات خودرو، ‌شاید مهم‌ترین عامل در افزایش عرضه خودرو به رشد تیراژ تولید خودروسازان داخلی باز می‌گردد. آن گونه که گفته شده قرار است تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور به حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه برسد. حالا با نگاهی به آمارهای تولید منتشر شده این خودروسازان یعنی ایران خودرو،‌ سایپا و همچنین پارس خودرو و زامیاد در سامانه کدال این موضوع را بررسی می‌کنیم که در ۵ ماه ابتدایی سال،‌ چه میزان از هدف تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاهی محقق شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال، مجموع تولید سال گذشته این خودروسازان حدود ۹۰۵هزار دستگاه بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش حدود ۴درصدی را نشان می‌دهد. ایران خودرو با کاهش بیش از ۶درصدی،‌ بیش‌ترین افت تیراژ تولید را در سال گذشته ثبت کرد و زامیاد با رشد ۵.۸درصدی،‌ بیش‌ترین افزایش تولید را میان چهار شرکت تجربه کرد.

وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو محقق شد؟

در ۵ ماهه نخست سال در میان شرکت‌های خودروساز،‌ زامیاد با رشد بیش از ۳۰درصدی تولید از این حیث رکورددار است. ایران خودرو در این مدت رشد بیش از ۲۴درصدی تولید را ثبت کرده است. پارس خودرو هم با افزایش ۱۲.۸درصدی تولید روبه‌رو بوده است. ساپیا اما با افت ۲.۸درصدی تولید روبه‌رو همراه بوده است. به طور کلی در ۵ ماهه نخست امسال، این ۴ شرکت تولید حدود ۴۰۶هزار دستگاهی را ثبت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۱۳درصدی را نشان می‌دهد.

وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو محقق شد؟

وعده‌های وزارت صمت به هدف خورد؟

بر اساس هدف‌گذاری یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاهی مورد نظر وزارت صمت،‌ مجموع تولید شرکت‌های خودروساز داخلی در ۵ ماهه نخست سال باید حدود ۵۸۵هزار دستگاه می‌بود؛ به بیان دیگر، تنها ۷۰درصد هدف‌گذاری تولید در ۵ ماهه نخست امسال محقق شده است.

نکته دیگر این است که در صورت ادامه روند کنونی، تولید امسال این خودروسازان به عددی کم‌تر از یک میلیون دستگاه خواهد رسید و رشد ۷.۶درصدی را نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد که تفاوت محسوسی نسبت به هدف‌گذاری وزارت صمت دارد.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میانگین تولید ماهانه خودروسازان در ۵ماه ابتدایی امسال حدود ۸۱هزار دستگاه بوده است. بنابراین برای دستیابی به هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاهی، باید در هفت ماه بعدی سال میانگین تولید ماهانه این خودروسازان به بیش از ۱۴۲هزار دستگاه افزایش پیدا کند و این به معنای افزایش ۷۵درصدی میانگین تولید ماهانه در ۷ ماه باقی مانده نسبت به ۵ ماه ابتدایی امسال است. رقمی که باتوجه به روند تولید و مشکلات خودروسازان دور از انتظار به نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس